138 465 läst ·
482 svar
138k läst
482 svar
Bidrag för energieffektivisering i småhus från 3 juli 2023
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 603 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 603 inlägg
Ja det stämmer, ansökan för en åtgärd måste komma in senast 6mån efter att åtgärden slutfördes. Är installationsdatum tidigare än 6 mån, även om det är inom perioden för när de införde bidraget, så är man inte berättigad det.
I början fanns den några datum där man kunde komma med ansökan 8 eller 10 månader efter. Men det är ju också överspelat.
I början fanns den några datum där man kunde komma med ansökan 8 eller 10 månader efter. Men det är ju också överspelat.
Min svärfar har gått från vedpanna och eluppvärmda ackumulatortankar till LVVP. Han har i sin ansökan uppgett att eldningen har varit mycket sparsam på grund av pannans ålder och skick. Det var en CTC-panna från 1962 som kan tyckas ha nått sin tekniska livslängd för längesedan. Idag fick vi svar, det löd:
”För att vi ska kunna bedöma om huset kan anses ha varit eluppvärmt i bidragets mening behöver någon utomstående (till exempel en reparatör eller leverantör) ha tittat på vedpannan, bifoga eventuellt besiktningprotokoll, utlåtande, intyg, bedömning eller liknande för att styrka vedpannans skick och uppskattad kostnad för att återställa i brukbart skick.”
Någon annan som blivit ombedd att göra detta? Vedpannan är utsläng för längesedan och det som leverantören kan styrka är åldern på pannan antar jag. Det är kört antar jag? Det enda vi har är bilder på pannan.
”För att vi ska kunna bedöma om huset kan anses ha varit eluppvärmt i bidragets mening behöver någon utomstående (till exempel en reparatör eller leverantör) ha tittat på vedpannan, bifoga eventuellt besiktningprotokoll, utlåtande, intyg, bedömning eller liknande för att styrka vedpannans skick och uppskattad kostnad för att återställa i brukbart skick.”
Någon annan som blivit ombedd att göra detta? Vedpannan är utsläng för längesedan och det som leverantören kan styrka är åldern på pannan antar jag. Det är kört antar jag? Det enda vi har är bilder på pannan.
T
thced
Husägare
· Västra Götalands län
· 71 inlägg
thced
Husägare
- Västra Götalands län
- 71 inlägg
Om du inte har fått ett godkänt utlåtande nu, så är det tyvärr för sent, mig veterligen (1 juni).Z ZeldaZonk skrev:Min svärfar har gått från vedpanna och eluppvärmda ackumulatortankar till LVVP. Han har i sin ansökan uppgett att eldningen har varit mycket sparsam på grund av pannans ålder och skick. Det var en CTC-panna från 1962 som kan tyckas ha nått sin tekniska livslängd för längesedan. Idag fick vi svar, det löd:
Om du har fått ett godkänt utlåtande och ska återkomma med faktura så har du fram till 1 okt på dig.
Viss reservation för att jag missförstått.
Edit: rättar mig själv, ansökan kan ha skickats in 1 juni. Efter det datumet går det inte att ansöka 👍
Tror min far hänvisade till något med att han inte längre orkar fixa ved i skogen och därför är det elpannan som får gå om man inte byter. Vet inte om det kan hjälpa er.Z ZeldaZonk skrev:Min svärfar har gått från vedpanna och eluppvärmda ackumulatortankar till LVVP. Han har i sin ansökan uppgett att eldningen har varit mycket sparsam på grund av pannans ålder och skick. Det var en CTC-panna från 1962 som kan tyckas ha nått sin tekniska livslängd för längesedan. Idag fick vi svar, det löd:
Bara för att dubbelkolla eftersom jag hör olika saker:
Länsstyrelsen säger att jag kan få upp till 30000 i bidrag för den nya LVVP, dvs den måste kosta mer än 60k och då får jag tillbaka 30k.
Min installatör säger att det är fel och att man max får tillbaka 15000.
Vem har rätt? Sitter och funderar på om jag ska ta den billigare Kaisai 10kW, Panasonic HP 9kW eller "lyxa till det" med Panasonic T-Cap 9kW, samtliga monoblock... Diffen mellan Kaisai och Panasonic HP är ca 10k, och ytterligare 15k upp till T-Cap, dvs Kaisai-> T-Cap är 26k extra.
Men eftersom bidraget ger 50% så är det egentligen bara 13k extra för att gå hela vägen upp till T-Cap.
Jag har ansökt och lämnat in offert för T-Capen, men om jag tar ett mindre system så får jag ju mindre utbetalt förstås. Om det nu är så att man får tillbaka upp till 30k...
Länsstyrelsen säger att jag kan få upp till 30000 i bidrag för den nya LVVP, dvs den måste kosta mer än 60k och då får jag tillbaka 30k.
Vem har rätt? Sitter och funderar på om jag ska ta den billigare Kaisai 10kW, Panasonic HP 9kW eller "lyxa till det" med Panasonic T-Cap 9kW, samtliga monoblock... Diffen mellan Kaisai och Panasonic HP är ca 10k, och ytterligare 15k upp till T-Cap, dvs Kaisai-> T-Cap är 26k extra.
Men eftersom bidraget ger 50% så är det egentligen bara 13k extra för att gå hela vägen upp till T-Cap.
Jag har ansökt och lämnat in offert för T-Capen, men om jag tar ett mindre system så får jag ju mindre utbetalt förstås. Om det nu är så att man får tillbaka upp till 30k...
T
thced
Husägare
· Västra Götalands län
· 71 inlägg
thced
Husägare
- Västra Götalands län
- 71 inlägg
Du får tillbaka 30,000kr om du köpt en pump för 60,000kr eller därutöver.T tbsh skrev:Bara för att dubbelkolla eftersom jag hör olika saker:
Du kan inte köpa en pump för under 20,000kr, då minimibeloppet för utbetalning är 10,000kr.
Detta är dock under förutsättning att där finns pengar kvar i "potten"!
Tack för tydligt svar. Handläggaren sa att att det finns mycket pengar kvar att hon med 99,99% sannolikhet kan garantera att jag får pengar utbetalda om jag uppfyller kraven (Stockholm).T thced skrev:
T
thced
Husägare
· Västra Götalands län
· 71 inlägg
thced
Husägare
- Västra Götalands län
- 71 inlägg
Det låter bra!T tbsh skrev:
Jag får sista av de två utbetalningarna på onsdag. Blev ju ett litet plåster på såren iaf. 🥴
Då var det 00,01% chans. Precis fått meddelande att pengarna tog slut 25 maj, alla ansökningar efter det datumet kan se i stjärnorna efter pengar. Får hoppas regeringen skjuter till pengar. Deras enda miljöåtgärd i princip går åt pipan.T tbsh skrev:
T
thced
Husägare
· Västra Götalands län
· 71 inlägg
thced
Husägare
- Västra Götalands län
- 71 inlägg
Fast det där har jag svårt att tro på?
Jag skickade in min andra ansökan om utbetalning den 13/6. Beslut togs 30/6 och ska få pengarna i morgon eller på måndag enligt beslutet.. (utbetalning onsdagar jämna veckor plus 1-3 bankdagar).
EDIT:
Kan det finnas olika distrikt med individuella potter ev?
Jag skickade in min andra ansökan om utbetalning den 13/6. Beslut togs 30/6 och ska få pengarna i morgon eller på måndag enligt beslutet.. (utbetalning onsdagar jämna veckor plus 1-3 bankdagar).
EDIT:
Kan det finnas olika distrikt med individuella potter ev?
Redigerat:
‘Hej!T thced skrev:
Tack för din komplettering.
På grund av brist på tillgängliga medel kommer vi tills vidare behöva avvakta med beslut gällande samtliga ansökningar som kommit in 25 maj eller senare.
Vi inväntar nya besked och kommer att återkomma så snart mer information finns att till
"
Svårt tro olika regioner har olika stöd, borde vara en gemensam pott för hela landet. Ovan är från Länsstyrelsen i Skåne. 2 juli bad de om en komplettering, när de fått den kom detta i retur.
Hej!
Vi har konverterat hela husets värmesystem från direktverkande el till vattenburet. Arbetet påbörjades i oktober 2024 men kunde inte slutföras förrän i maj 2025 på grund av olika omständigheter. Det var också i maj jag skickade in ansökan om bidrag.
De största inköpen gjordes redan i oktober/november, och jag tolkade då regelverket som att ansökan skulle lämnas in inom fyra månader efter att åtgärderna färdigställts – vilket kändes logiskt. Men efter samtal med handläggaren har jag förstått att det i själva verket gäller fyra månader från projektets start. De menar därför att fakturor från hösten inte kan godkännas, om jag inte kan styrka att materialet faktiskt använts nu i maj.
Det jag möjligtvis kan visa är vilka element som monterats och kopplats in under maj, men att i efterhand reda ut exakt vilka rör och delar som användes när är i princip omöjligt.
Det tråkiga är att om det här avslås riskerar även ansökan om klimatskärmsåtgärder att falla, vilket innebär att upp till 60 000 kr kan gå förlorade. Jag ser två alternativ: antingen försöker jag spåra exakt vad som använts under våren – vilket kommer ta mycket tid – eller så låter jag det avslås och överklagar beslutet. Tror ni det finns en rimlig chans att få igenom en överklagan om man argumenterar för att man följt intentionen och trodde att fyra månader gällde från slutförandet?
Samtidigt får man ju känslan av att pengarna kanske redan är slut – så kanske det bara är dags att släppa det och gå vidare...
Vi har konverterat hela husets värmesystem från direktverkande el till vattenburet. Arbetet påbörjades i oktober 2024 men kunde inte slutföras förrän i maj 2025 på grund av olika omständigheter. Det var också i maj jag skickade in ansökan om bidrag.
De största inköpen gjordes redan i oktober/november, och jag tolkade då regelverket som att ansökan skulle lämnas in inom fyra månader efter att åtgärderna färdigställts – vilket kändes logiskt. Men efter samtal med handläggaren har jag förstått att det i själva verket gäller fyra månader från projektets start. De menar därför att fakturor från hösten inte kan godkännas, om jag inte kan styrka att materialet faktiskt använts nu i maj.
Det jag möjligtvis kan visa är vilka element som monterats och kopplats in under maj, men att i efterhand reda ut exakt vilka rör och delar som användes när är i princip omöjligt.
Det tråkiga är att om det här avslås riskerar även ansökan om klimatskärmsåtgärder att falla, vilket innebär att upp till 60 000 kr kan gå förlorade. Jag ser två alternativ: antingen försöker jag spåra exakt vad som använts under våren – vilket kommer ta mycket tid – eller så låter jag det avslås och överklagar beslutet. Tror ni det finns en rimlig chans att få igenom en överklagan om man argumenterar för att man följt intentionen och trodde att fyra månader gällde från slutförandet?
Samtidigt får man ju känslan av att pengarna kanske redan är slut – så kanske det bara är dags att släppa det och gå vidare...