140 246 läst ·
482 svar
140k läst
482 svar
Bidrag för energieffektivisering i småhus från 3 juli 2023
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 808 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 808 inlägg
Ingen som har provat att söka bidraget trots att man har en luft-luft pump som är nyare än 10 år, och helt enkelt monterat ner den o gjort sig av med innan man påbörjade uppgraderingen? Jag ska byta till luft-vatten o har en elpanna redan men även en 5-6-årig luft luftare som jag har planerat att ta bort efter att jag bytt till luft vatten.
Det är det alldeles säkert, varianter på det har beskrivits här på forumet.. Vad jag förstår så följer du i så fall reglerna dom satt upp (men kanske inte intensionen med bidraget). Om du monterat ned den innan (och kanske flyttat den till garaget) så det ju inget du anger i ansökan, du beskriver hur anläggningen ser ut när ut söker.E Messah skrev:Ingen som har provat att söka bidraget trots att man har en luft-luft pump som är nyare än 10 år, och helt enkelt monterat ner den o gjort sig av med innan man påbörjade uppgraderingen? Jag ska byta till luft-vatten o har en elpanna redan men även en 5-6-årig luft luftare som jag har planerat att ta bort efter att jag bytt till luft vatten.
T
thced
Husägare
· Västra Götalands län
· 71 inlägg
thced
Husägare
- Västra Götalands län
- 71 inlägg
Det ska du verkligen göra!S S3bastian skrev:
Jag bytte ut min oljepanna från -79, Ctc 265 med pelletsbrännare mot en CTC EcoZenith i255 + EcoAir 610. Pga ålder, skick och kostnad för att säkerställa drift beviljades det. Slutsumma för LVVP är ca 70,000kr efter bidraget.
Nu ska jag ansöka för klimatskalet då jag beställt fönster för 60'.
Nämn ingenting om denna pump alls i ansökan.E Messah skrev:Ingen som har provat att söka bidraget trots att man har en luft-luft pump som är nyare än 10 år, och helt enkelt monterat ner den o gjort sig av med innan man påbörjade uppgraderingen? Jag ska byta till luft-vatten o har en elpanna redan men även en 5-6-årig luft luftare som jag har planerat att ta bort efter att jag bytt till luft vatten.
Vår ansökan blev nekad. När jag läser paragraferna i efterhand så var det "rätt", även om jag tycker att det strider mot intensionen.
Vi bytte ut 120 kvm direktverkade elgolvvärme till vattenburet system kopplat till en ny luftvattenpump. Nekat pga. att vi redan hade värmepumpsteknik i huset i form av bergvärme som värmer upp en helt oberoende del av huset.
Och pga att det nekades så kan vi inte heller söka för klimatskalet. Hade planerat att köpa fönster för 60 tkr.
Vi bytte ut 120 kvm direktverkade elgolvvärme till vattenburet system kopplat till en ny luftvattenpump. Nekat pga. att vi redan hade värmepumpsteknik i huset i form av bergvärme som värmer upp en helt oberoende del av huset.
Och pga att det nekades så kan vi inte heller söka för klimatskalet. Hade planerat att köpa fönster för 60 tkr.
Att inte spendera skattepengar på bidragsfusk är ju en superbra anledning till att säga sanningen, även om det i detta fall leder till att man inte är berättigad bidrag.M matthiask skrev:
Jo, jag förstår att det inte ligger i linje med andemeningen men i strikt bemärkelse så är det väl inte fusk. Nu var det väl ingen som sa att han fortsatt äger den? Men kriterierna för bidraget nämner inget om att man inte får äga en LLVP eller att man inte får värma tex ett garage med pumpen ifråga. I övrigt så vet jag att åtminstone en person fått besked av länsstyrelsen att om man plockade ner LLVP yngre än 10 år innan man ansökte och installerade nytt så var det OK (och därmed inte fusk)- Sedan att jag inte gjort så är en annan sak.C Cerb skrev:
Ska man klyva hår på det där viset har ju alla rätt till bidrag. Går bergvärmen sönder är det bara hiva ut pumpen och installera ett elelement och svara att man har direktverkande el när man sedan ansöker.U UrbOls skrev:
Nej, alla vet att detta är fusk. Vill man fiffla med bidrag så för all del, men ibland får man bara svälja att man inte har rätt till att få varenda bidrag som finns att söka i landet.
Du moraliserar, jag bara reagerade på att du så tvärsäkert uttalade dig om att det var fusk. Läser du reglerna strikt så är det inte fusk. Låter han den sitta kvar och undanhåller informationen så är det fusk! Men IGEN, jag skulle inte göra så.C Cerb skrev:Ska man klyva hår på det där viset har ju alla rätt till bidrag. Går bergvärmen sönder är det bara hiva ut pumpen och installera ett elelement och svara att man har direktverkande el när man sedan ansöker.
Nej, alla vet att detta är fusk. Vill man fiffla med bidrag så för all del, men ibland får man bara svälja att man inte har rätt till att få varenda bidrag som finns att söka i landet.
Har du läst reglerna? Tänker på ditt exempel med att hiva ut en bergvärmepump som är kass? Du dehöver sannolikt inte sätta in ett "elelement". Så här står det på Boverket: "Om ditt småhus har något annat fungerande alternativ till uppvärmning räknas ditt hus inte som el-eller gasuppvärmt, oavsett om du använt alternativet för uppvärmning eller inte. Undantag kan göras om alternativet är ur funktion, har uppnått sin tekniska livslängd och kostnaden för att återställa den i brukbart skick kan antas bli mycket hög. I din ansökan måste du göra det sannolikt att kostnaden för återställande kan antas bli mycket hög." Men det kallar du fusk och fiffel...
Jag vet att att energidepartementets intension var att bidrag skulle gå till fastigheter med de två lägsta energi klassningarna (F och G?) men eftersom klassningarna saknas i så stor utsträckning valde man att lägga upp reglerna så här.
Tror du fattade andemeningen med exemplet trotts att jag inte specificerade ej supergammal och inte omöjlig att laga.U UrbOls skrev:Du moraliserar, jag bara reagerade på att du så tvärsäkert uttalade dig om att det var fusk. Läser du reglerna strikt så är det inte fusk. Låter han den sitta kvar och undanhåller informationen så är det fusk! Men IGEN, jag skulle inte göra så.
Har du läst reglerna? Tänker på ditt exempel med att hiva ut en bergvärmepump som är kass? Du dehöver sannolikt inte sätta in ett "elelement". Så här står det på Boverket: "Om ditt småhus har något annat fungerande alternativ till uppvärmning räknas ditt hus inte som el-eller gasuppvärmt, oavsett om du använt alternativet för uppvärmning eller inte. Undantag kan göras om alternativet är ur funktion, har uppnått sin tekniska livslängd och kostnaden för att återställa den i brukbart skick kan antas bli mycket hög. I din ansökan måste du göra det sannolikt att kostnaden för återställande kan antas bli mycket hög." Men det kallar du fusk och fiffel...
Jag vet att att energidepartementets intension var att bidrag skulle gå till fastigheter med de två lägsta energi klassningarna (F och G?) men eftersom klassningarna saknas i så stor utsträckning valde man att lägga upp reglerna så här.
Men vi kan köra på ett annat exempel om det passar dig bättre..
Karl har idag en helt ny LVVP, men känner att bergvärme hade passat honom bättre som planerar att gräva pool i sommar. Han säljer nu pumpen och kastar in ett fristående elelement innan han ansöker om bidrag för nyinstallation av bergvärme istället.
Detta anser du inte heller är fusk såklart då det strikt håller sig till regelverket?