140 239 läst ·
482 svar
140k läst
482 svar
Bidrag för energieffektivisering i småhus från 3 juli 2023
Oj, vi ansökte om utbetalning samma dag som vi fick bidraget beviljat, den 29 april. Har inte hört något alls sen dess..T thced skrev:
T
thced
Husägare
· Västra Götalands län
· 71 inlägg
thced
Husägare
- Västra Götalands län
- 71 inlägg
T
thced
Husägare
· Västra Götalands län
· 71 inlägg
thced
Husägare
- Västra Götalands län
- 71 inlägg
Det räcker ju att du når upp till 20,000 kr för att "få" bidraget. Du måste inte räkna ihop till 60,000kr.L lolfax skrev:Hej!
Vi har konverterat hela husets värmesystem från direktverkande el till vattenburet. Arbetet påbörjades i oktober 2024 men kunde inte slutföras förrän i maj 2025 på grund av olika omständigheter. Det var också i maj jag skickade in ansökan om bidrag.
De största inköpen gjordes redan i oktober/november, och jag tolkade då regelverket som att ansökan skulle lämnas in inom fyra månader efter att åtgärderna färdigställts – vilket kändes logiskt. Men efter samtal med handläggaren har jag förstått att det i själva verket gäller fyra månader från projektets start. De menar därför att fakturor från hösten inte kan godkännas, om jag inte kan styrka att materialet faktiskt använts nu i maj.
Det jag möjligtvis kan visa är vilka element som monterats och kopplats in under maj, men att i efterhand reda ut exakt vilka rör och delar som användes när är i princip omöjligt.
Det tråkiga är att om det här avslås riskerar även ansökan om klimatskärmsåtgärder att falla, vilket innebär att upp till 60 000 kr kan gå förlorade. Jag ser två alternativ: antingen försöker jag spåra exakt vad som använts under våren – vilket kommer ta mycket tid – eller så låter jag det avslås och överklagar beslutet. Tror ni det finns en rimlig chans att få igenom en överklagan om man argumenterar för att man följt intentionen och trodde att fyra månader gällde från slutförandet?
Samtidigt får man ju känslan av att pengarna kanske redan är slut – så kanske det bara är dags att släppa det och gå vidare...
Då klarar du iaf bidraget för värmekällan, och kan då få del av det andra för klimatskalet.. en tanke iaf.
Fick från Länsstyrelsen i Skåne idag: "På grund av brist på tillgängliga medel måste vi tills vidare avvakta med beslut gällande samtliga ansökningar som kommit in 25 maj eller senare." Var inte medveten om att det fanns en begränsad pott... suck.
Man kan inte annat än bli besviken på regeringens/Boverkets bestämmelser angående ”Energieffektiviseringen av småhus” Varför så dålig information? Varför så snåriga regler?
Vi är ett pensionärspar som hösten -22 fick extremt höga räkningar för uppvärmningen av vårt hus i södra Halland.
Vi hade en gaspanna. Installerade dec-22 en LVVP, ingen information att bidrag kunde sökas av installatören. Efter återkoppling med firman, påstår de att de fick informationen först i 25 juni 2023 av sin branchorganisation. Då var det för sent för oss att söka bidrag. LVVP kostade 120 000kr. Ganska tufft!
Nog är detta surt!
Det finns säkert många berättelser om detta,
Vi är ett pensionärspar som hösten -22 fick extremt höga räkningar för uppvärmningen av vårt hus i södra Halland.
Vi hade en gaspanna. Installerade dec-22 en LVVP, ingen information att bidrag kunde sökas av installatören. Efter återkoppling med firman, påstår de att de fick informationen först i 25 juni 2023 av sin branchorganisation. Då var det för sent för oss att söka bidrag. LVVP kostade 120 000kr. Ganska tufft!
Nog är detta surt!
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 807 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 807 inlägg
Gjordes åtgärden nån gång mellan november -22 och mars -23 så hade man 10 månader på sig att ansöka. Så om ni installerade dec -22 kunde ni söka tom sep -23. Detta för att bidraget gällde några månader retroaktivt från att det infördes.V V.Viola skrev:Man kan inte annat än bli besviken på regeringens/Boverkets bestämmelser angående ”Energieffektiviseringen av småhus” Varför så dålig information? Varför så snåriga regler?
Nog är detta surt!
Från mars -23 och senare va man tvungen att söka inom 4 månader.
Jag fick installation november -22 och fick bidraget. Ingen info från installatören då, självklart, eftersom bidraget inte ens existerade då. Gäller att följa media, forum mm. tror jag hörde om det på nyhetsmorgon eller liknande på tv.
Ja, hörde om bidraget ( via fönstertillverkarens sida) sen höst -23 när vi bytte ett antal fönster, 45 000kr. Alltså i fel ordning.Suck! Men grattis till dig som var vakenU Utsliten och utdömd skrev:Gjordes åtgärden nån gång mellan november -22 och mars -23 så hade man 10 månader på sig att ansöka. Så om ni installerade dec -22 kunde ni söka tom sep -23. Detta för att bidraget gällde några månader retroaktivt från att det infördes.
Från mars -23 och senare va man tvungen att söka inom 4 månader.
Jag fick installation november -22 och fick bidraget. Ingen info från installatören då, självklart, eftersom bidraget inte ens existerade då. Gäller att följa media, forum mm. tror jag hörde om det på nyhetsmorgon eller liknande på tv.
Jag har en riktigt snårig historia att berätta om hur länsstyrelsen sabbat min ansökning och därigenom hindrat mig från att få det bidrag jag blev beviljad. Har en aktuell överklagan hos Boverket just nu.
Vi skickade in vår ansökan den 26/5 (samma dag vi fick offerten från hantverkaren). Handläggaren på Länsstyrelsen i Skåne var tveksam till om vi skulle beviljas stöd. Får troligtvis besked i mitten/slutet av augusti.
Då är det nog kört. Pengarna tog slut 25/5 i Skåne. Vet ej om andra områden i Sverige har pengar kvar. Isåfall känns det inte helt rättvist då vi har absolut dyrast el i Skåne.S Spiicywiener skrev: