Mikael_L
Varför inte bara bygga en krypgrund istället?

Mikael_L Mikael_L skrev:
Varför inte bara bygga en krypgrund istället?
Det är väl det han skall göra ?

Mikael_L
Ja det kanske kan krävas 8 m3 för det, jag tyckte det lät mycket, men å andra sidan är det ju väldigt lite för en vanlig platta.
Sorry i så fall. :surprised: :oops:

Det står:

G Gudahov skrev:
Skall gjuta en sula för ett hus
Det tolkar iallafall jag som en platta... 8 kubikmeter räcker till 80 kvadratmeter om det är 1 dm tjockt, så det verkar inte så orimligt.

Jag skulle också ha övervägt krypgrund istället. Då murar man med leca eller liknande och behöver inte mer betong än man kan blanda efterhand med en vanlig tombola.

useless useless skrev:
Det står:

Det tolkar iallafall jag som en platta... 8 kubikmeter räcker till 80 kvadratmeter om det är 1 dm tjockt, så det verkar inte så orimligt.

Jag skulle också ha övervägt krypgrund istället. Då murar man med leca eller liknande och behöver inte mer betong än man kan blanda efterhand med en vanlig tombola.
En platta kräver en kantbalk för att hålla. Uppskattningsvis räcker 8 m3 till 50m2 platta. Enligt min tolkning är det en krypgrund TS avser gjuta.

H
Har hyrt en sådan här ett par gånger när vi haft problem med höjden på vägen.
De är självlastande med

• Gul självlastande dumper för byggprojekt parkerad utomhus
Gjuter man en krypgrund så är det ju inte särkilt tidskritiskt. Då kan man ju hålla på ett par dagar och gjuta/mura en bit i taget och blanda betong på plats.

• Gilla
AG A
  • Laddar…
Mikael_L
useless useless skrev:
Nu brukar man väl gjuta en sula/vot/kantbalk (kärt barn har många namn) med armeringsjärn under LECA-sockeln, så i så fall går det ju ändå åt en hel del betong i en och samma gjutning.

Men det går ju att kika på lösningar med färdiga betongbalkar, eller kanske Alba-balk om den går att använda så.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu brukar man väl gjuta en sula/vot/kantbalk (kärt barn har många namn) med armeringsjärn under LECA-sockeln, så i så fall går det ju ändå åt en hel del betong i en och samma gjutning.

Men det går ju att kika på lösningar med färdiga betongbalkar, eller kanske Alba-balk om den går att använda så.
Jag skulle vilja påstå att kantbalk, vot och sula är tre olika saker. Så frågan är vad det egentligen gäller och vad TS menar.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
Mikael_L
Ja så är det, även jag kan tänka mig tre olika saker som de där tre namnen skulle kunna tänkas betyda. Dock verkar namnen användas lite slarvigt ibland av många, så det liksom glider ihop. :)

snuttjulle snuttjulle skrev:
Innan tiden med tombola bilar kördes all betong på flakbil. Gick bra det med.
Även idag flyttas ju betong runt på byggen i mindre sattser för att lyftas upp i höga hus så att köra det på traktor borde inte vara något problem för betongen. Svårast är nog att få av det snyggt när man väl är framme men det borde gå att lösa det med.
Det va inte flakbil utan högtippande betongkupa

Hemmakatten
När vi byggde vår sjöstuga som ligger nedanför en backe med 15 m höjdskillnad och 100 m lång så kunde inte betongbilen köra ner. Vi hade en stor grävmaskin med larvband och en extra stor skopa (heter den betongskopa?) som körde ner ett antal vändor. Möjligtvis att man hade i nåt medel som gjorde att betongen stelnade lite senare. Gick jättebra!

Jag har kört mycket 4x4 lastbil på skogsväger, och aldrig kommit till någon plats man inte har kommit fram. MEN det har varit platser där hjulen har sjunkit 60-70cm ner i grunden.
Jag har även varit med om att få takstolar till et bygg på 20x50m levererat på semitrailer som måtte backa 300m på väg bygd för ridning. För att få släpet runt hörnen slängde vi blöt lera på under hjulen och drog bakändan på släpet i sidled med traktor. För att få trailern upp från byggplatsen nyttade vi en Range Rover för att dra fram på trailern og traktorns frontlastare till att lyfta lite på bakänden av släpet och trycka trailern upp backen. (Vi hade också en mindre traktor, 10 ton winch och en jeep grand cherokee klara för att hjälpa till, men dom behövdes inte.)

När man kommer till svåra väger behöver man ha tid att köra rätt. Man behöver en chaufför som vet att den här vägen kommer att ta en timme eller två extra. Man behöver två BRA körplanläggare (en fram och en bak) som kan förtälja chauffören över radio (eller telefonkonferans) hur chauffören ska vrida på ratten för att utnyttja användbar plats best möjligt.
Om denna chauffören ska hinna leverera till en annan kund samma dag, eller hämta barn på dagis, kommer han inte att köra rätt. Man behöver stärka och smidiga körtyg (stora bilar/traktorer/kätting/winch) som kan hjälpa till om det behövs, och om det inte finns alternativ väg måste man ha sådan utrustning båda innanför och utanför lastbilen.
Med bra planering och bra folk i arbete går det nok att få fram betongbil(ar). Kanske dom även har betongbilar med drift på alla hjul? Med sådan bil fastnar man inte om hjulen kommer lite utanför vägen.

När jag körde flyttbilen (9,4m lång x2,5m bred) till mitt nya hem i sommar behövde jag över 20 försök på att få den upp sista backen. 21% stigning, 8 höjdmeter, 90 grader sving i bottnen, 2,5m bred väg i backen med brant på ena sidan, 3m bred väg nedför svingen med stenmur på båda sidor. Ingen chans att åka framåt runt svingen. Det blev 700m ryggning för att komma till svingen. Jag har inte tal på hur mycket framåt/bakåt för att komma runt svingen. Jag måtte även ta luftfjädringen till max höjd för att inte ta i marken vid starten på backen. Sen, för att backa upp märktes först att jag inte hade tillräcklig motor / låg växel till att komma upp. (Och antagligen 1-2 ton övervikt.) Svingen gjorde det omöjligt att ha fart.
Sen handlade alt om att hitta rätt kombination av inte fult inkopplad koppling och rätt mängd lös grus för att skapa lagom hjulspinn. Under försöken fik jag kramp i vänsterbenet från kopplingspedalarbetet. Jag höll på i två timmar med det här. Men då var jag ensam. Med två hjälpare borde det gått på halvtimme då mycket tid gick på att hoppa ur bilen, titta på hjulen, hoppa in, köra 5cm, repetara X gånger runt svingen, titta på sporen i backen vart hjulen hade för mycket/litet friktion, lägga ut grus, försöka igjen.

• Gilla
lob och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.