Är det normalt att hantverkare tar full timdebitering för den tid dom sitter i bil på väg till arbet

  • Ja

    520 Röster 72,7%
  • Nej

    195 Röster 27,3%
  • Antal röster
    715
C
A AG A skrev:
Du gnäller för att det blir orättvist när hantverkaren åker mellan 3 kunder.
Det var inget gnäll, jag bara konstaterade exakt samma dilemma med fördelningen av restiden uppstår i din "rättvisa och seriösa" modell att låta varje kund betala sin del av restiden.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Nu vet jag inte hur det är inom hemtjänsten, men jag hoppas de får betalt för det tar att ta sig från ett hem till nästa. Jag hoppas också de får betalt för tiden när de tar sig från platsen där de hämtar bil och för tiden att ta dig tillbaks och lämna bilen.
Men vad de anställda ska ha betalt av kommunen är ju inte det vi diskuterar. Vi diskuterar motsvarigheten till kommunens faktura till hemtjänstbrukarna. När hemtjänsten åker från brukare A till brukare B, ska då A och B betala hälften var? Eller för en fiktiv resa från hemtjänstcentralen till var och en? Det är inte så självklart vad som är bästa debiteringsmodell där heller.
 
  • Gilla
Mazdarune
  • Laddar…
Fairlane
S Skopan skrev:
Men vad de anställda ska ha betalt av kommunen är ju inte det vi diskuterar. Vi diskuterar motsvarigheten till kommunens faktura till hemtjänstbrukarna. När hemtjänsten åker från brukare A till brukare B, ska då A och B betala hälften var? Eller för en fiktiv resa från hemtjänstcentralen till var och en? Det är inte så självklart vad som är bästa debiteringsmodell där heller.
Det beror på vem du frågar vad som diskuteras. Många förstår inte varför hantverkaren ska få betalt för resa till kund med motivering "jag får inte betalt för att åka till mitt arbete".

Sen hur kunden ska debiteras kan alltid diskuteras, men för mig är det rimligt att tiden ska betalas på ett eller annat sätt.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Mazdarune och 1 till
  • Laddar…
All tid där kostnader uppstår för ett företag faktureras till kunderna på ett ellet annat sätt.😉 Hur mycket beror på omkostnader och krav på lönsamhet/resultat.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Nån måste ju betala, hantverkaren åker ju inte bil på sin fritid.
Tiderna förändras. Första dagen på ett jobb fick man betalt för restiden. Dagarna därefter gällde att arbetstiden börjar på arbetsplatsen. Reseersättning däremot utgår för resa alla dagar.
 
G Greger_08 skrev:
För mindre arbeten ja

För större jobb så är det en diskussions fråga tycker jag.. Vill en firma som ligger lite längre bort ha jobbet så tänker inte jag betala för deras personals restid.
Min värmepump köpt i Hässleholm gick sönder. Kontaktade säljfirman i Hässleholm, som skickade reparatör från Malmö, 18 mil t.o.r. Det blev svinaktigt dyrt.
 
  • Wow
  • Ledsen
Dilato och 2 till
  • Laddar…
M Mannhem skrev:
Min värmepump köpt i Hässleholm gick sönder. Kontaktade säljfirman i Hässleholm, som skickade reparatör från Malmö, 18 mil t.o.r. Det blev svinaktigt dyrt.
Vad har det med tråden att göra över huvud taget?
 
M Mannhem skrev:
Min värmepump köpt i Hässleholm gick sönder. Kontaktade säljfirman i Hässleholm, som skickade reparatör från Malmö, 18 mil t.o.r. Det blev svinaktigt dyrt.
Och du tänkte inte på att fråga vad det kostar innan du beställde?

Reparationen var kanske svår att ge ett exakt pris på, men resorna kunde du ju fått pris på direkt.
 
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Vad har det med tråden att göra över huvud taget?
Reparatören tog betalt för tiden i bilen under 18 mil istället för 1 kilometer. En skillnad på 3 timmar i ersättning + servicebil förstås.
 
  • Ledsen
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
M Mannhem skrev:
Reparatören tog betalt för tiden i bilen under 18 mil istället för 1 kilometer. En skillnad på 3 timmar i ersättning + servicebil förstås.
Du beställde ju en tjänst från ett företag som låg 18 mil bort? Hade du skäl att tro att de hade lokala reparatörer som skulle hjälpa dig?
 
MathiasS MathiasS skrev:
Och du tänkte inte på att fråga vad det kostar innan du beställde?

Reparationen var kanske svår att ge ett exakt pris på, men resorna kunde du ju fått pris på direkt.
Exakt så! Var säker på att säljfirman som låg intill skulle komma och laga. Är glad man inte skickade någon med privatplan från Sydafrika.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Du beställde ju en tjänst från ett företag som låg 18 mil bort? Hade du skäl att tro att de hade lokala reparatörer som skulle hjälpa dig?
Tydligen kan de göra så utan att informera att de inte själv gör servicearbeten på varor de sålt. Utan skickar någon långt ifrån. Men man lär sig.
 
  • Ledsen
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
M Mannhem skrev:
Tydligen kan de göra så utan att informera att de inte själv gör servicearbeten på varor de sålt. Utan skickar någon långt ifrån. Men man lär sig.
Ja det är förstås önskvärt att företaget självman informerar om pris och omständigheter, men jag tycker att man som konsument måste se till att man förstår priset innan man beställer.
 
  • Ledsen
Mazdarune
  • Laddar…
Fairlane
Om man köper en värmepump från ett företag i Hässleholm och sen ringer samma företag för reparation så är det rimligt att anta att de skickar en tekniker från Hässleholm, inte från Malmö. Rimligt att kunden betalar resan från kontoret i Hässleholm, inte från Malmö.

Alternativet skulle vara intressant. Jag ringer firman som ligger två km bort och ber om hjälp med något. De skickar en kille som bor 100 mil bort utan att säga något och jag ska stå för reskostnad, tid och hotell?
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Protesterade vilt, förgäves. Är glad man inte skickade någon med privatplan från Sydafrika för att reparera.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.