29 648 läst ·
181 svar
30k läst
181 svar
Betalt för tid i bil?
Men vad de anställda ska ha betalt av kommunen är ju inte det vi diskuterar. Vi diskuterar motsvarigheten till kommunens faktura till hemtjänstbrukarna. När hemtjänsten åker från brukare A till brukare B, ska då A och B betala hälften var? Eller för en fiktiv resa från hemtjänstcentralen till var och en? Det är inte så självklart vad som är bästa debiteringsmodell där heller.Fairlane skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 880 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 880 inlägg
Det beror på vem du frågar vad som diskuteras. Många förstår inte varför hantverkaren ska få betalt för resa till kund med motivering "jag får inte betalt för att åka till mitt arbete".S Skopan skrev:Men vad de anställda ska ha betalt av kommunen är ju inte det vi diskuterar. Vi diskuterar motsvarigheten till kommunens faktura till hemtjänstbrukarna. När hemtjänsten åker från brukare A till brukare B, ska då A och B betala hälften var? Eller för en fiktiv resa från hemtjänstcentralen till var och en? Det är inte så självklart vad som är bästa debiteringsmodell där heller.
Sen hur kunden ska debiteras kan alltid diskuteras, men för mig är det rimligt att tiden ska betalas på ett eller annat sätt.
Min värmepump köpt i Hässleholm gick sönder. Kontaktade säljfirman i Hässleholm, som skickade reparatör från Malmö, 18 mil t.o.r. Det blev svinaktigt dyrt.G Greger_08 skrev:
Och du tänkte inte på att fråga vad det kostar innan du beställde?M Mannhem skrev:
Reparationen var kanske svår att ge ett exakt pris på, men resorna kunde du ju fått pris på direkt.
Exakt så! Var säker på att säljfirman som låg intill skulle komma och laga. Är glad man inte skickade någon med privatplan från Sydafrika.MathiasS skrev:
Tydligen kan de göra så utan att informera att de inte själv gör servicearbeten på varor de sålt. Utan skickar någon långt ifrån. Men man lär sig.MathiasS skrev:
Ja det är förstås önskvärt att företaget självman informerar om pris och omständigheter, men jag tycker att man som konsument måste se till att man förstår priset innan man beställer.M Mannhem skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 880 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 880 inlägg
Om man köper en värmepump från ett företag i Hässleholm och sen ringer samma företag för reparation så är det rimligt att anta att de skickar en tekniker från Hässleholm, inte från Malmö. Rimligt att kunden betalar resan från kontoret i Hässleholm, inte från Malmö.
Alternativet skulle vara intressant. Jag ringer firman som ligger två km bort och ber om hjälp med något. De skickar en kille som bor 100 mil bort utan att säga något och jag ska stå för reskostnad, tid och hotell?
Alternativet skulle vara intressant. Jag ringer firman som ligger två km bort och ber om hjälp med något. De skickar en kille som bor 100 mil bort utan att säga något och jag ska stå för reskostnad, tid och hotell?