29 845 läst ·
181 svar
30k läst
181 svar
Betalt för tid i bil?
Tjänsteställe i hemmet har dom som får ha firmabilen hem utan att skatta för den som tjänstebil du måste skilja på detta…Krilleman skrev:
Om du inte håller med visa i avtalet som styrker det du säger?
Jag tycker hon beskriver det i klartext utifrån arbetstagarens villkor från kollektivavtalet.
Precis det jag vill påstå.
Men vill man inte läsa så vill man inte.
Du får ha vilken syn på saken du vill. Jag tvingar dig inte.
Det innebär att arbetsgivaren enligt kollektivavtalet ska betala ut en ersättning till dig för resan mellan hemmet och arbetsplatsen. I de flesta fall är den ersättningen skattefri. Men rätten till ersättning gäller inte de som jobbar på en och samma plats hela tiden, exempelvis någon som arbetar på ett förråd. De får istället använda sig av de statliga reglerna om skatteavdrag för arbetsresor.
Det innebär att arbetsgivaren enligt kollektivavtalet ska betala ut en ersättning till dig för resan mellan hemmet och arbetsplatsen. I de flesta fall är den ersättningen skattefri. Men rätten till ersättning gäller inte de som jobbar på en och samma plats hela tiden, exempelvis någon som arbetar på ett förråd. De får istället använda sig av de statliga reglerna om skatteavdrag för arbetsresor.
För länge sedan jobbade jag på en elfirma. Arbetstiden var 7-16
Arbetsdagen började 7 på firman, där hämtade man firmabilen och åkte till kunden. Arbetet började debiteras från jag lämnade firman, åkte jag direkt eller började plocka ihop material direkt så fick kunden betala från kl 7. Arbetsdagen slutade också kl 16 på firman. Det innebar att man fick lämna kunden lagom före kl 16 så man hann tillbaka till firman.
Jag fick aldrig ta hem firmans bil och jag fick aldrig åka till en kund i egen bil. Hur jag tog mig till firman var min egen sak och den tiden fick jag aldrig betalt för.
Några gånger var jag på stora jobb som pågick i månader, då ordnade firman med tillfällig etablering på arbetsplatsen byggkoja, och verktygscontainer. Då började min arbetsdag på etableringen kl 7. Och jag hade inte betalt för tiden före ankomst samt att jag fick ta mig dit på valfritt sätt cykla gå eller åka egen bil. Jag hade inte någon firmabil på dessa jobb, allt material beställdes direkt till arbetsplatsen. Då jobbade man till kl16 på etableringen. Tog sin privata bil och åkte utan betalning hem eller vart man nu ville åka...
För mig är det självklart att hantverkare ska ha betalt för hela arbetsdagen precis som den som jobbar på fabriken, kontoret, affären mm
Och som hantverkare kan man ha stora som små jobb. Har man flera jobb på en dag så måste man åka på arbetstid mellan jobben. Och det är kunderna som får betala. Samma lön ska man också ha för det är fortfarande ordinarie arbetstid.
Arbetsdagen började 7 på firman, där hämtade man firmabilen och åkte till kunden. Arbetet började debiteras från jag lämnade firman, åkte jag direkt eller började plocka ihop material direkt så fick kunden betala från kl 7. Arbetsdagen slutade också kl 16 på firman. Det innebar att man fick lämna kunden lagom före kl 16 så man hann tillbaka till firman.
Jag fick aldrig ta hem firmans bil och jag fick aldrig åka till en kund i egen bil. Hur jag tog mig till firman var min egen sak och den tiden fick jag aldrig betalt för.
Några gånger var jag på stora jobb som pågick i månader, då ordnade firman med tillfällig etablering på arbetsplatsen byggkoja, och verktygscontainer. Då började min arbetsdag på etableringen kl 7. Och jag hade inte betalt för tiden före ankomst samt att jag fick ta mig dit på valfritt sätt cykla gå eller åka egen bil. Jag hade inte någon firmabil på dessa jobb, allt material beställdes direkt till arbetsplatsen. Då jobbade man till kl16 på etableringen. Tog sin privata bil och åkte utan betalning hem eller vart man nu ville åka...
För mig är det självklart att hantverkare ska ha betalt för hela arbetsdagen precis som den som jobbar på fabriken, kontoret, affären mm
Och som hantverkare kan man ha stora som små jobb. Har man flera jobb på en dag så måste man åka på arbetstid mellan jobben. Och det är kunderna som får betala. Samma lön ska man också ha för det är fortfarande ordinarie arbetstid.
Återigen så är det du som påstår att en tidnings eller byggnads jurist vet bättre än avtalet..Krilleman skrev:
Jag tycker hon beskriver det i klartext utifrån arbetstagarens villkor från kollektivavtalet.
Visa vart i avtalet detta står, hon har gjort en salig blandning i sin skrift där hon utelämnar vilka det gäller alltså dom som jobbar på förråd, mekaniker mm. Som inte åker vidare ifrån firman viktigt att hålla isär.. detta står i klartext i avtalet som du klippte ut…
Läs avtalet och återkom…
Avtalet är glasklart.Rejäl skrev:Återigen så är det du som påstår att en tidnings eller byggnads jurist vet bättre än avtalet..
Visa vart i avtalet detta står, hon har gjort en salig blandning i sin skrift där hon utelämnar vilka det gäller alltså dom som jobbar på förråd, mekaniker mm. Som inte åker vidare ifrån firman viktigt att hålla isär.. detta står i klartext i avtalet som du klippte ut…
Läs avtalet och återkom…
Med det lutar sig även stort mot skatteverket beträffande skatterfri ersättning för resa. Det kommer vi aldrig ifrån.
Tjänstestället har betydelse för 25:-/mil eller inte.
https://www.skatteverket.se/foretag...rtjanstestalle.4.48cfd212185efbb440b240a.html
Vill du inte lyssna på byggnadsarbetarens jurist så kanske du kan lyssna på skatteverket.
Men återigen, jag tvingar dig inte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Skatteverket har inget med byggavtalets resor att göra..Krilleman skrev:
Får du reseersättning ifrån företaget så är du inte berättigad till skatteverkets reseersättning.
Har inte företaget kollektivavtal så är det skatteverkets regler som gäller, dessa är sämre och mer allmänt gällande, men det är inte dessa vi har pratat om…
Det är inte första gången byggnads jurister har fel och lär inte vara sista heller.. har varit med om många fel under mina år i byggbranschen ifrån byggnads sida…
Som jag sa innan det är upp till dig att styrka ditt påstående då det inte ör enligt byggnads avtal.
Det är inte byggavtalet det!Krilleman skrev:
Avtalet är glasklart.
Med det lutar sig även stort mot skatteverket beträffande skatterfri ersättning för resa. Det kommer vi aldrig ifrån.
Tjänstestället har betydelse för 25:-/mil eller inte.
[länk]
Vill du inte lyssna på byggnadsarbetarens jurist så kanske du kan lyssna på skatteverket.
Men återigen, jag tvingar dig inte.
[bild]
Det är helt andra regler hos Skatteverket!
Så alla som ligger under byggnads kollektivavtal kan frånse reglerna från skatteverket?Rejäl skrev:Skatteverket har inget med byggavtalets resor att göra..
Får du reseersättning ifrån företaget så är du inte berättigad till skatteverkets reseersättning.
Har inte företaget kollektivavtal så är det skatteverkets regler som gäller dessa är sämre och mer allmänt gällande, men det är inte dessa vi har pratat om…
Det är inte första gången byggnads jurister har fel och lär inte vara sista heller.. har varit med om många fel under mina år i byggbranschen ifrån byggnads sida…
Som jag sa innan det är upp till dig att styrka ditt påstående då det inte ör enligt byggnads avtal.
Hur ska det då kunna vara skattefritt?
Dom är i symbios, vare sig du vill eller inte.
Är din lön också skattefri? 🤔
Medlem
· Uppland
· 2 666 inlägg
Lagen gäller före avtalet om den inte är dispositiv. Avtalet gäller bara mellan arbetsmarknadens parter.Rejäl skrev:
Milersättning till arbetsplatsen är skattepliktig om man inte har hemmet som tjänsteställe. Man får bara ha hemmet som tjänsteställe om man byter plats där man utför arbete. Man kan dock vara på samma plats länge mellan bytena.
Parterna kan skriva vad de vill i avtalet, inklusive att byggnadsarbetare inte ska betala skatt. Lik förbaskat kommer Skattverket att kräva in skatten 😁
Bygg har alltid haft skattefria resor i alla fall sedan 90- talet…H HSP skrev:
Det skriver ju din jurist i tidningsutskriften med ..
Vad det kommer ifrån början vet jag inte men du kan inte blanda ihop deras sätt att se det för det är två helt olika system…
Nej det gör hon inte.Rejäl skrev:
Det är skillnad på service och entreprenad , men du vill inte inse det.
Jag kan tillägga att arbetsgivaren inte blir drabbad vid kontroll. Det är arbetstagaren som har bevisbördan enligt Skatteverket.
Bara så du vet.
Ja vad säger Skatteverket om tjänsteställe…H HenrikHuslöse skrev:Lagen gäller före avtalet om den inte är dispositiv. Avtalet gäller bara mellan arbetsmarknadens parter.
Milersättning till arbetsplatsen är skattepliktig om man inte har hemmet som tjänsteställe. Man får bara ha hemmet som tjänsteställe om man byter plats där man utför arbete. Man kan dock vara på samma plats länge mellan bytena.
Parterna kan skriva vad de vill i avtalet, inklusive att byggnadsarbetare inte ska betala skatt. Lik förbaskat kommer Skattverket att kräva in skatten 😁
Huvudregeln: tjänstestället är platsen där den anställde utför huvuddelen av sitt arbete..
Då bygg inte har ett ställe så räknas det som tjänsteställe där du kan byta om. Äta o ha din vila…byggbod eller tillfällig lägenhet mm.
Alternativregeln: som gäller alla som jobbar inom byggservice mm.
Är det firman där man hämtar och lämnar sin bil som räknas som tjänsteställe..
Där ges dom första tre exemplen på Skatteverkets sida..
Undantagsregeln: gäller i sista hand oss som är bosatta i Sverige och jobbar i hemkommunen.
Då har man sin servicebil hemma och utgår ifrån hemmet och får inte åka till firman och inte besöker firman varje vecka så räknas hemmet som tjänsteställe…
Så då är det bara han som i undantagsregeln som inte är berättigad den skattefria 25kr/mil 2023 som vi i bygg under byggavtalet har. Alltså den som utgår hemifrån med en företagsbil eller har kommit överens med företaget att använda sin privata bil som tjänstebil detta är dock frivilligt i byggavtalet..
Skatteverket tillåter skattefria resor under vissa omständigheter och jag antar att det ör det byggavtalet använder sig av.,,
Då har vi rett ut att allra flesta inom bygg får reseersättning ifrån hemmet till sin arbetsplats..
Rätta mig ifall jag har fel..
Har inte rabblat upp
Exempel 5-7 då det inte har varit med i diskussionen.
Redigerat av moderator:
Läs Skatteverket sida innan du babblar för du har fel enligt den med🙃Krilleman skrev: