29 648 läst ·
181 svar
30k läst
181 svar
Betalt för tid i bil?
Det va någ det dummaste jag hör att man ska åka emellan jobben obetalt..L Lankytradition skrev:Men det är ju bara en helt påhittad verklighet som inte stämmer för andra yrken.
Jag har en arbetsplats, men likt andra har jag ibland uppdrag på andra platser. Så länge den andra platsen är inom fem mil från ordinarie arbetsplats är det mitt ansvar att ta mig dit, och tiden dit är fritid. Så funkar det för alla statligt anställda till exempel.
Då behöver inte poliser ha betalt mellan utryckningar och brandkåren med all tid som dom förlägger på brandstationen och inte ute på utryckning..
Vet inte vilken verklighet du lever i men vakna för sin egen skull…
brandmännen och poliserna har nog inte betalt för att åka från och till hemmet till brand/polisstationen. Däremot får de betalt för att vänta in larm på stationen och att åka från t.ex. brandstationen till eldsvådan medelst sitt arbetsfordon, vanligtvis en brandbilRejäl skrev:
Vill du att det ska vara konfliktfyllt? Ärligt talat tror jag att väldigt många vill att det ska vara så, för att få "vatten på sin kvarn" gällande sitt hantverkarhat.S Skopan skrev:Ooh, nu börjar det bli intressant. En fiktiv resa faktureras. Varför ska kunden tjäna på att man råkar vara i närheten? Det är ju hantverkaren som lagt upp kundbesöken effektivt - det är ju inte kundens förtjänst att det blev en kort resa.
Ännu svårare dilemma: Låt säga att jag är hos kunden och upptäcker att jag behöver en Artikel A. Såna har jag normalt inte i bilen, men på grund av ett misstag blev en Artikel A kvarglömd i bilen i går kväll så jag behöver inte ta en sväng till detaljisten. Kan jag ändå fakturera kunden för en inköpssväng? Det är ju bara en osannolik slump som gjorde att jag inte behövde åka.
Mig veterligen skulle ingen hantverkare göra likt din tanke med matrial/verktyg.
Men när det gäller resor, så ska du tydligen ha det på ett sätt, när det passar dig, och ett annat när det inte passar. Ska du exempelvis slippa att betala reseersättning om hantverkaren passar på att handla på Ica-butiken 100meter från dig, vid dagens slut?
Skrev jag att dom har betalt mellan hemmet o arbetet?S surfarn skrev:
Inte emellan jobben. Det är resan hemifrån till första jobbet och resan hem från sista jobbet som normalt är obetald om jobbet ligger inom x kilometer från hemmet.Rejäl skrev:
Medlem
· Uppland
· 2 524 inlägg
Man kan fakturera timmar som den anställde inte får betalt för, till exempel raster och för övertidsavlösta (inte hantverkare) kan man fakturera övertid som den anställde inte får betalt för.S Skopan skrev:Visst, men det är väl väldigt få bolag som fakturerar kunder för den tid som utföraren har obetald fritid?
Så när det fastlås att X inte räknas som arbetstid för arbetstagaren så minskar sannolikheten att någon kund blir debiterad för den tiden drastiskt. Eller är det vanligt att fakturera tiden ändå?
Men om du faktiskt accepterar/förstår att "arbetstid" här är en fråga mellan arbetstagaren och arbetsgivaren, så blir det konstigt när du argumenterar vidare som om du inte förstår det.S Skopan skrev:Visst, men det är väl väldigt få bolag som fakturerar kunder för den tid som utföraren har obetald fritid?
Så när det fastlås att X inte räknas som arbetstid för arbetstagaren så minskar sannolikheten att någon kund blir debiterad för den tiden drastiskt. Eller är det vanligt att fakturera tiden ändå?
Vad företaget betalar till arbetstagaren och vad företaget debiterar sina kunder är två helt skilda saker. Tex, övertid hos kund med extra hög debitering en helg behöver inte vara likställt med mer pengar i fickan på arbetstagaren enligt samma modell. Det enda är resultatet av en prismodell och det andra av anställningsvillkor.
Ska man ha någon generell uppfattning (dvs det finns många olika varianter och praxis här) om detta så blir det ju att kunden ska betala för den tid som ägnas åt kunden. Dvs, transport från företaget till kunden, transport från kunden till affären för att köpa material. För situationer där man åker mellan kunder osv får man ju hantera det på ett förståndigt sätt så att kostnaderna bokas rättvist. Hur arbetstagaren får betalt här behöver vi inte bry oss om alls.
När och hur man tar betalt från kunden för resor är skilt från när arbetstagaren får ersättning för att resa. Det betyder inte att dessa saker ibland överensstämmer, men det ena är resultatet av en prismodell och det andra av anställningsvillkor. Generellt försöker man ju se till att om man har extra kostnader för sina anställda (tex traktamente) så vill man att det återspeglas i prismodellen mot kund också.
För att svara på din direkta fråga: En övertidsavlöst konsult skulle mycket väl kunna resa på sin fritid samtidigt som kund debiteras. Vanligast är nog att kollektivavtal och annat reglerar någon ersättning när man reser utanför normal arbetstid. I vilketfall som helst - det spelar ingen roll i detta sammanhang.
Men detta handlar ju inte om hantverkare gentemot kund. Den här domen rör frågan om "reseersättning" till och från arbetet, eller kontoret kan man säga. Precis som nämnts tidigare brukar hantverkare inte heller ha betalt till och från kontoret. Förutom ibland då de använder firmabilen/sevicebilen. Den ersättningen gäller i första hand mellan arbetsgivare och arbetstagare.S surfarn skrev:Detta kanske kan vara lite intressant, nån som vet om det påverkat något?
"
Restid ska inte betraktas som arbetstid. Det meddelar Arbetsdomstolen i en dom efter att Måleriföretagen och Svenska Målareförbundet haft olika syn på huruvida restid till och från dagens första respektive sista kund ska räknas som arbetstid eller inte.
På onsdagen meddelade Arbetsdomstolen dom i det så kallade Tyco-målet, som handlar om huruvida restiden mellan hemmet och den första respektive sista kunden ska betraktas som arbetstid. Arbetsdomstolen går på Måleriföretagens linje och ogillar Svenska Målareförbundets talan och därmed har begreppet arbetstid inte fått en ny innebörd.
Måleriföretagen välkomnar domen som bekräftar att den restid som det tvistats om, inte ska räknas som arbetstid. "
[länk]
Intressant detta:
Hittade denna artikel för byggnadsarbetare:
"
Men Byggnads bedömning efter avgörandet är att en tidigare dom från 1981 gäller i vissa fall. Enligt den ligger skillnaden i om arbetstagaren SKA eller FÅR ta bilen till jobbet. I en kommentar till den aktuella domen skriver Byggnads avtalssekreterare Torbjörn Hagelin:
”Om arbetstagaren SKA ta hem firmabilen och köra ut den direkt till arbetsplatsen eller SKA köra egen bil direkt till arbetsplatsen och exempelvis transportera material åt arbetsgivaren eller hämta upp kollegor på vägen, så är restiden att betrakta som arbetstid.
Om arbetstagaren FÅR ta hem firmabilen och köra den till och från arbetsplatsen eller FÅR köra egen bil till arbetsplatsen så är restiden inte att betrakta som arbetstid.”
"
[länk]
Finns mycket intressant på nätet att läsa om detta ämne:
"
– Byggnadsarbetare har växlande arbetsplatser, de kan ju vara en månad på ett bygge, en vecka någon annanstans. I och med att man byter arbetsplats ofta anses man skatterättsligt ha tjänsteställe i hemmet.
Det innebär att arbetsgivaren enligt kollektivavtalet ska betala ut en ersättning till dig för resan mellan hemmet och arbetsplatsen. I de flesta fall är den ersättningen skattefri. Men rätten till ersättning gäller inte de som jobbar på en och samma plats hela tiden, exempelvis någon som arbetar på ett förråd. De får istället använda sig av de statliga reglerna om skatteavdrag för arbetsresor.
"
Tycker dock att denna gör det ganska klart att det är naturligt att debitera resväg från hemmet.. även om det som privatperson känns lite märkligt att betala nån en arbetstimme om dagen för bilåkande som inte är kopplat till materialinköp eller liknande
https://www.byggnadsarbetaren.se/juristen-reder-ut-nya-milersattningen-paverkar-inte-byggavtalet/
"
– Byggnadsarbetare har växlande arbetsplatser, de kan ju vara en månad på ett bygge, en vecka någon annanstans. I och med att man byter arbetsplats ofta anses man skatterättsligt ha tjänsteställe i hemmet.
Det innebär att arbetsgivaren enligt kollektivavtalet ska betala ut en ersättning till dig för resan mellan hemmet och arbetsplatsen. I de flesta fall är den ersättningen skattefri. Men rätten till ersättning gäller inte de som jobbar på en och samma plats hela tiden, exempelvis någon som arbetar på ett förråd. De får istället använda sig av de statliga reglerna om skatteavdrag för arbetsresor.
"
Tycker dock att denna gör det ganska klart att det är naturligt att debitera resväg från hemmet.. även om det som privatperson känns lite märkligt att betala nån en arbetstimme om dagen för bilåkande som inte är kopplat till materialinköp eller liknande
https://www.byggnadsarbetaren.se/juristen-reder-ut-nya-milersattningen-paverkar-inte-byggavtalet/
Du gnäller för att det blir orättvist när hantverkaren åker mellan 3 kunder. Du hade nog gnällt ännu mer om vi kör efter den principen och kunderna bor långt ifrån varandra. Samt att du gnäller när man gör det mest rättvist.C cpalm skrev:
Det kan inte vara lätt att alltid vara missnöjd!
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 880 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 880 inlägg
Nu vet jag inte hur det är inom hemtjänsten, men jag hoppas de får betalt för det tar att ta sig från ett hem till nästa. Jag hoppas också de får betalt för tiden när de tar sig från platsen där de hämtar bil och för tiden att ta dig tillbaks och lämna bilen.
På samma sätt tycker jag det är högst rimligt att man får betalt för resan till/från kund som hantverkare.
Däremot kan jag tycka att det är orimligt att fakturera restid från kontoret till samtliga kunder om de ligger nära varandra. Sotaren gör inte det utan ser till att ta ett område i taget och kan därmed hålla ner priset mot slutkund och få nöjdare kunder.
Själv har jag några gånger haft resor till annan ort, med övernattning etc. Jag passar då på att besöka flera kunder på samma resa och så får de dela på kostnaden för hotell/resa. Det blir inte millimeterrättvisa, men att var och en skulle betala för resan känns horribelt.
Så, jag som icke-hanterkare har full förståelse för att hantverkare måste ta betalt för resan till/från kund. Sen kanske man borde bli bättre att tala om det för sina kunder, men det är en annan fråga.
Jag undrar om de som är så negativa till att hantverkaren får betalt för restid också missunnar hemtjänsten ersättning för restid?!
På samma sätt tycker jag det är högst rimligt att man får betalt för resan till/från kund som hantverkare.
Däremot kan jag tycka att det är orimligt att fakturera restid från kontoret till samtliga kunder om de ligger nära varandra. Sotaren gör inte det utan ser till att ta ett område i taget och kan därmed hålla ner priset mot slutkund och få nöjdare kunder.
Själv har jag några gånger haft resor till annan ort, med övernattning etc. Jag passar då på att besöka flera kunder på samma resa och så får de dela på kostnaden för hotell/resa. Det blir inte millimeterrättvisa, men att var och en skulle betala för resan känns horribelt.
Så, jag som icke-hanterkare har full förståelse för att hantverkare måste ta betalt för resan till/från kund. Sen kanske man borde bli bättre att tala om det för sina kunder, men det är en annan fråga.
Jag undrar om de som är så negativa till att hantverkaren får betalt för restid också missunnar hemtjänsten ersättning för restid?!
Klart det inte stämmer med ALLA yrken, det vore ju stört omöjligt. Att just du är i den situationen du beskriver behöver ju inte betyda att resten av Sverige har samma upplägg. Fem mil säger du? Nån annan har 2 eller 10 mil som gräns.L Lankytradition skrev:Men det är ju bara en helt påhittad verklighet som inte stämmer för andra yrken.
Jag har en arbetsplats, men likt andra har jag ibland uppdrag på andra platser. Så länge den andra platsen är inom fem mil från ordinarie arbetsplats är det mitt ansvar att ta mig dit, och tiden dit är fritid. Så funkar det för alla statligt anställda till exempel.
Jag medger att det var lite onödigt provokativt. Jag vill mest lyfta fram att det inte är så självklart och enkelt hur det är bäst att göra.Några tycker ju att det är dumt att vi ens diskuterar detta.A AG A skrev:Vill du att det ska vara konfliktfyllt? Ärligt talat tror jag att väldigt många vill att det ska vara så, för att få "vatten på sin kvarn" gällande sitt hantverkarhat.
Mig veterligen skulle ingen hantverkare göra likt din tanke med matrial/verktyg.
Men när det gäller resor, så ska du tydligen ha det på ett sätt, när det passar dig, och ett annat när det inte passar. Ska du exempelvis slippa att betala reseersättning om hantverkaren passar på att handla på Ica-butiken 100meter från dig, vid dagens slut?
För egen del tycker jag inte det är något konstigt med att debitera för restid, särskilt när det är en stor del av jobbet. Det är ofta mer transparent än att inkludera det i timpriset för arbetstid.
Man får komma ihåg att inte överraska kunderna bara. Om ens kunder ofta blir förvånade över extra fakturaposter så behöver man bli tydligare.
De som jobbar inom hemtjänsten brukar vara på jobbet 9timmar, minus en timme för lunch ger 8timmars arbetsdag. Detta är också vad de har betalt för.Fairlane skrev:
Nu vet jag inte hur det är inom hemtjänsten, men jag hoppas de får betalt för det tar att ta sig från ett hem till nästa. Jag hoppas också de får betalt för tiden när de tar sig från platsen där de hämtar bil och för tiden att ta dig tillbaks och lämna bilen.
Väldigt bra liknelse förtesten, vilket kanske kan få ytterligare några att förstå.
Tack! Även jag började hetsa upp mig onödigt. Vi sänker tonen en smula.S Skopan skrev:Jag medger att det var lite onödigt provokativt. Jag vill mest lyfta fram att det inte är så självklart och enkelt hur det är bäst att göra.Några tycker ju att det är dumt att vi ens diskuterar detta.
För egen del tycker jag inte det är något konstigt med att debitera för restid, särskilt när det är en stor del av jobbet. Det är ofta mer transparent än att inkludera det i timpriset för arbetstid.
Man får komma ihåg att inte överraska kunderna bara. Om ens kunder ofta blir förvånade över extra fakturaposter så behöver man bli tydligare.
Det svåra är, precis som du säger att göra alla nöjda. Hur man än gör blir det orättvist för någon. Det viktiga som hantverkare är att man är tydlig. Då brukar de flesta bli nöjda