Det är normalt. Traditionen är att all tid som inte är fritid hemma med familjen ska på något fördelas ut på de kunder som hantverkaren för tillfället arbetar hos. Enligt devisen "vem annars ska betala för...".
Detta kompenseras med låga timpriser.
Detta kompenseras med låga timpriser.
Redigerat:
Rimligen betalar man för kortaste vägen för hantverkaren.
Dvs är det närmare från hans hus till mitt så betalas den sträckan.
Men ligger firman närmare och hantverkaren ytterligare 30min bort så betalas sträckan från firman.
Allt annat borde rimligen väldigt tydlig kommunikation ta hand om
Dvs är det närmare från hans hus till mitt så betalas den sträckan.
Men ligger firman närmare och hantverkaren ytterligare 30min bort så betalas sträckan från firman.
Allt annat borde rimligen väldigt tydlig kommunikation ta hand om
Självbyggare
· Stockholm
· 8 589 inlägg
Jag skulel säga tat det är lite 50/50 - ibland specas "transport" som en särskild taxa, ibland räknas timmarna från att dom lämnar "kontoret"V view99 skrev:
Nån måste ju betala, hantverkaren åker ju inte bil på sin fritid.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 623 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 623 inlägg
Resor till och från arbetet gör de flesta människor på sin fritid. Det är lite lustigt att just hantverkare ska ha timpeng för sina resor till kunden speciellt om hantverkaren skall vara på samma plats under flera dagar. Sen förstår jag att om hantverkare besöker flera kunder per dag att man måste ta betalt för restiden.Hammarskallen skrev:
Ja när man har ett fast arbetsställe då kan du bosätta dig närmare arbetsstället. Denna möjlighet har inte en hantverkare som gör små jobb…H HEM2121 skrev:
Det är väl rimligt om hantverkaren jobbar mellan säg 07:00-16:00 att hen får 8tim betalt?
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 623 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 623 inlägg
Javisst, som jag skrev tidigare när hantverkaren har småjobb men det finns ju tillfälle när de är på ett ställe en längre tid. De flesta andra reser till och från jobbet på sin fritid. Det finns många andra konsultarbeten där konsulterna reser till kunden, inte får de betalt för restiden.Rejäl skrev:
Skilj på äpplen och päron. Hantverkare har inte heller betalt för resor till och från "arbetsplatsen", dvs. hans kontor. Men likt alla anställda så tar företaget betalt för resor ut till kund.H HEM2121 skrev:Resor till och från arbetet gör de flesta människor på sin fritid. Det är lite lustigt att just hantverkare ska ha timpeng för sina resor till kunden speciellt om hantverkaren skall vara på samma plats under flera dagar. Sen förstår jag att om hantverkare besöker flera kunder per dag att man måste ta betalt för restiden.
Tänk om du exempelvis jobbar som montör inom industrin. Din chef ber dig åka till en kund och mäta några saker. Inte tvingas du jobba extra senare för att du "bara kört bil".
Men det gör alla hantverkare som jobbar på fasta arbetsplatser de allra flesta, då betalar bara arbetsgivaren en milersättning…som inte debiteras kund…H HEM2121 skrev:
Men har man en servicebil och åker med den till kund samt använder denna till att hämta material så är det självklart att hen ska ha betalt för detta…
Moderator
· Stockholm
· 57 789 inlägg
Jag tycker det är självklart att man får betala för restiden. Hnatverkaren har som sagt inte heller betalt för restid till arbetsplasens fasta address (han är anställd av ett företag, inte av dig som kund).
Jag som konsult kan visserligen oftast inte debitera tid från mitt kontor (hemma) till min kund inom Stockholmsområdet, där jag ofta arbetar i månader eller år hos samma kund.
Men jag har under perioder hållt föreläsningar i utlandet, fått fullt konsultarvode medan jag sitter på planet till Dallas (dock max 8h/dag), för en 2 - 3 timmars föreläsning på plats.
Jag som konsult kan visserligen oftast inte debitera tid från mitt kontor (hemma) till min kund inom Stockholmsområdet, där jag ofta arbetar i månader eller år hos samma kund.
Men jag har under perioder hållt föreläsningar i utlandet, fått fullt konsultarvode medan jag sitter på planet till Dallas (dock max 8h/dag), för en 2 - 3 timmars föreläsning på plats.