Är det normalt att hantverkare tar full timdebitering för den tid dom sitter i bil på väg till arbet

• Ja

520 Röster 72,7%
  • Nej

195 Röster 27,3%
  • Antal röster
    715
Hej!
Är det normalt att hantverkare tar full timdebitering för den tid dom sitter i bil på väg till arbetsplatsen? I mitt fall gäller det arbete på löpande räkning till normal sedvanlig timdebitering.

MVH
Gunnar

Det kan iallafall inte betraktas som ovanligt att man har en reducerad taxa för transport, men att ta betalt för transport får man räkna med.

Detta är sådant du ska fråga om innan du beställer en tjänst.

• Gilla
Grod4n och 5 till
  • Laddar…
Det är normalt. Traditionen är att all tid som inte är fritid hemma med familjen ska på något fördelas ut på de kunder som hantverkaren för tillfället arbetar hos. Enligt devisen "vem annars ska betala för...".

Detta kompenseras med låga timpriser.

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
David Kuling och 4 till
  • Laddar…
Rimligen betalar man för kortaste vägen för hantverkaren.
Dvs är det närmare från hans hus till mitt så betalas den sträckan.
Men ligger firman närmare och hantverkaren ytterligare 30min bort så betalas sträckan från firman.
Allt annat borde rimligen väldigt tydlig kommunikation ta hand om

• Gilla
  • Wow
UffePlåtis och 3 till
  • Laddar…
V view99 skrev:
Hej!
Är det normalt att hantverkare tar full timdebitering för den tid dom sitter i bil på väg till arbetsplatsen? I mitt fall gäller det arbete på löpande räkning till normal sedvanlig timdebitering.

MVH
Gunnar
Jag skulel säga tat det är lite 50/50 - ibland specas "transport" som en särskild taxa, ibland räknas timmarna från att dom lämnar "kontoret"

Nån måste ju betala, hantverkaren åker ju inte bil på sin fritid.

• Gilla
  • Ledsen
Urban R och 11 till
  • Laddar…
Krilleman
Skatteverket kräver en separat post för "restid" för att få ROT kan tilläggas.
Restid är inte berättigat för ROT.

Tror det var någon på forumet som fått sin ROT nekad för att restid saknades på fakturan.

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
H
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Nån måste ju betala, hantverkaren åker ju inte bil på sin fritid.
Resor till och från arbetet gör de flesta människor på sin fritid. Det är lite lustigt att just hantverkare ska ha timpeng för sina resor till kunden speciellt om hantverkaren skall vara på samma plats under flera dagar. Sen förstår jag att om hantverkare besöker flera kunder per dag att man måste ta betalt för restiden.

• Gilla
Borgmästaren och 30 till
  • Laddar…
P
H HEM2121 skrev:
Resor till och från arbetet gör de flesta människor på sin fritid.
Ja när man har ett fast arbetsställe då kan du bosätta dig närmare arbetsstället. Denna möjlighet har inte en hantverkare som gör små jobb…
Det är väl rimligt om hantverkaren jobbar mellan säg 07:00-16:00 att hen får 8tim betalt?

• Gilla
Urban R och 10 till
  • Laddar…
H
Rejäl skrev:
Ja när man har ett fast arbetsställe då kan du bosätta dig närmare arbetsstället. Denna möjlighet har inte en hantverkare som gör små jobb…
Det är väl rimligt om hantverkaren jobbar mellan säg 07:00-16:00 att hen får 8tim betalt?
Javisst, som jag skrev tidigare när hantverkaren har småjobb men det finns ju tillfälle när de är på ett ställe en längre tid. De flesta andra reser till och från jobbet på sin fritid. Det finns många andra konsultarbeten där konsulterna reser till kunden, inte får de betalt för restiden.

• Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Resor till och från arbetet gör de flesta människor på sin fritid. Det är lite lustigt att just hantverkare ska ha timpeng för sina resor till kunden speciellt om hantverkaren skall vara på samma plats under flera dagar. Sen förstår jag att om hantverkare besöker flera kunder per dag att man måste ta betalt för restiden.
Skilj på äpplen och päron. Hantverkare har inte heller betalt för resor till och från "arbetsplatsen", dvs. hans kontor. Men likt alla anställda så tar företaget betalt för resor ut till kund.
Tänk om du exempelvis jobbar som montör inom industrin. Din chef ber dig åka till en kund och mäta några saker. Inte tvingas du jobba extra senare för att du "bara kört bil".

• Gilla
hapazard och 8 till
  • Laddar…
P
H HEM2121 skrev:
Javisst, som jag skrev tidigare när hantverkaren har småjobb men det finns ju tillfälle när de är på ett ställe en längre tid. De flesta andra reser till och från jobbet på sin fritid. Det finns många andra konsultarbeten där konsulterna reser till kunden, inte får de betalt för restiden.
Men det gör alla hantverkare som jobbar på fasta arbetsplatser de allra flesta, då betalar bara arbetsgivaren en milersättning…som inte debiteras kund…
Men har man en servicebil och åker med den till kund samt använder denna till att hämta material så är det självklart att hen ska ha betalt för detta…

• Gilla
Plåtis22 och 1 till
  • Laddar…
boschkenta
Jag hade två VVS-killar som satt i bilkö pga olycka i 3h och det hamnade på fakturan... blev ett dyrt jobb.

• Gilla
  • Haha
  • Ledsen
  • Wow
Maria T och 9 till
  • Laddar…
Jag tycker det är självklart att man får betala för restiden. Hnatverkaren har som sagt inte heller betalt för restid till arbetsplasens fasta address (han är anställd av ett företag, inte av dig som kund).

Jag som konsult kan visserligen oftast inte debitera tid från mitt kontor (hemma) till min kund inom Stockholmsområdet, där jag ofta arbetar i månader eller år hos samma kund.

Men jag har under perioder hållt föreläsningar i utlandet, fått fullt konsultarvode medan jag sitter på planet till Dallas (dock max 8h/dag), för en 2 - 3 timmars föreläsning på plats.

• Gilla
Plåtis22 och 4 till
  • Laddar…
P
boschkenta boschkenta skrev:
Jag hade två VVS-killar som satt i bilkö pga olycka i 3h och det hamnade på fakturan... blev ett dyrt jobb.
Det var Max otur men kan klart hända, kanske han skulle i det fallet låtit bli o ta betalt den stillastående tiden då det är force majeure i detta fallet🙃

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.