29 279 läst ·
95 svar
29k läst
95 svar
Betalning för svartjobb - faktura efter 6 år
Tycker vi lägger ner den här spekulationen.
Jag m.fl. har ju ställt några väldigt väsentliga frågor om t ex det där med faktura och vem som egentligen är utställaren.
TS var faktiskt senast för en halvtimme sedan inloggad på forumet och läste trådar här på "Juridik", men verkar tyvärr inte prioritera sin egen tråd och ge oss den nyckelinformation som saknas. Utan denna tilläggsinfo kommer det bara fortsätta sväva ut i spekulationer.
Drar därför slutsatsen att frågan som TS ställde av någon anledning inte är viktig för TS, och att Moderatorn då lika gärna kan stänga denna tråd.
Jag m.fl. har ju ställt några väldigt väsentliga frågor om t ex det där med faktura och vem som egentligen är utställaren.
TS var faktiskt senast för en halvtimme sedan inloggad på forumet och läste trådar här på "Juridik", men verkar tyvärr inte prioritera sin egen tråd och ge oss den nyckelinformation som saknas. Utan denna tilläggsinfo kommer det bara fortsätta sväva ut i spekulationer.
Drar därför slutsatsen att frågan som TS ställde av någon anledning inte är viktig för TS, och att Moderatorn då lika gärna kan stänga denna tråd.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 628 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 628 inlägg
Locke skrev:En faktura skall för att uppfylla bokföringslagen innehålla (fritt från Wikipedia):
- Ordet faktura
- Fakturadatum
- Fakturanummer
- Säljarens momsregistreringsnummer
- Säljarens namn och adress
- Kundens namn och adress
- Specifikation av vad köpet avser
- Leveransdatum eller period
- Enhetspris exklusive moms
- Antal
- Alla totalbelopp inom respektive skattesats
- Totalt momsbelopp per skattesats
- Totalbelopp inklusive moms för hela köpet
Innehåller den inte det är det inte en "faktura". Men i det här fallet är det väl inte en "faktura" TS fått utan kanske en sammanräkning av vad hantverkaren vill ha betalt för? Därmed är hela diskussionen om vad en faktura är onödig.
och finns det ingen momsreg.nr. kan det krävas betalning från skatteverket om sociala avgifter och skatter mot beställaren.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 628 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 628 inlägg
Stämmer! F-skattesedel är viktig, fattas den kan det bli surt för beställaren.Akahigi skrev:
Lätt att kontrollera om personen har en registread firma eller personnummret på personen som utförde arbetet.
Bara att ringa skatteverket för att kontrollera.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 321 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 321 inlägg
Du läste inte vad jag skrev? Att jag inte har sett någon (och därmed inte kan prestera en bild på en sådan) betyder inte att de inte finns.KnockOnWood skrev:
Det finns väl till och med exempel här på forumet på folk som anlitat vad de trodde var ett företag. Detta "företag" har de sedan fått en "faktura" från. I själva verket har det varit ett svartjobb det handlat om utan att kunden vid tillfället varit medveten om det.
Redigerat:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jo då, jag läste och förstod vad du skrev.Nyfniken skrev:Du läste inte vad jag skrev? Att jag inte har sett någon (och därmed inte kan prestera en bild på en sådan) betyder inte att de inte finns.
Det finns väl till och med exempel här på forumet på folk som anlitat vad de trodde var ett företag. Detta "företag" har de sedan fått en "faktura" från. I själva verket har det varit ett svartjobb det handlat om utan att kunden vid tillfället varit medveten om det.
Och jag visade med bilden på svanen att du gör en aningen korkad jämförelse (du får ursäkta ordvalet, men det är faktiskt lördagskväll).
Du vet mycket väl att det finns svarta svanar även om du inte har sett någon själv.
Det är ju det grundläggande exemplet på att induktionsbevis kan leda fel.
Men att därför dra slutsatsen att det också måste finnas svarta fakturor är ologiskt.
Till saken:
Med svartjobb menar man normalt att man "stryker" momsen, helt eller delvis, och alltså får lägre belopp.
Men ingen näringsidkare skriver en faktura på ett belopp utan moms.
Då lämnar han nämligen ett bevis på skattebrott efter sig.
När detta kommer upp till ytan vet han/hon inte.
Det kan vara när kunden går till ARN, blir utsatt för revision, skall deklarera reavinst vid försäljning t.ex.
Så näringsidkaren lämnar inge faktura, inte ens ett kvitto på betalningen. Och han/hon vill ha kontant betalt.
Du får inget kvitto.
Det vore ju intressant om trådskaparen kunde skanna sin faktura och lägga upp här,
så Nyfniken fick en liten poäng.
Jamen, häng inte upp er så mycket på att TS kallade det för faktura! Även om det är svartjobb kan man ju få en sammanställning av vad som är gjort i form av en informell, icke helt korrekt faktura/räkning? Jag hade en bekant som gjorde lite grävjobb åt mig och jag fick en sammanställning över vilka maskiner han använt, hur mycket tid det tagit och vad varje moment kostade så att jag kunde se vad jag betalade för. Jag har för övrigt även sett svarta svanar. Tror det var vid katedralen på Mallorca men kan minnas fel. Om det är viktigt kan jag fråga min fru.
Jag är dock lite orolig för vart TS tagit vägen. Tror ni elektrikern blev lite purken när han inte fick sina 100,000 och tog saken i egna händer?
Jag är dock lite orolig för vart TS tagit vägen. Tror ni elektrikern blev lite purken när han inte fick sina 100,000 och tog saken i egna händer?
Som jag skrev ovan har TS så sent som idag på morgonen varit inne i Juridikforumet och läst. Så elektrikern - om han nu verkligen har funnits - har nog inte gjort något drastiskt. Men TS verkar prioritera annat än att aktivt deltaga i sin egna tråd.
Föreslår som sagt att Moderatorn stänger den här tråden.
Han är, såklart, liksom fler av oss, inne här i tråden och låter sig roas av alla som fortfarande inte insett det uppenbara, trots att det påtalats flera gånger i tråden.....Ingper skrev:Som jag skrev ovan har TS så sent som idag på morgonen varit inne i Juridikforumet och läst. Så elektrikern - om han nu verkligen har funnits - har nog inte gjort något drastiskt. Men TS verkar prioritera annat än att aktivt deltaga i sin egna tråd.
Precis !thomasx skrev:
Och ser hur hans enda inlägg orsakat fem sidor med diskussioner långt ut åt sidorna, som aldrig tar slut
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
OTIngper skrev:
Inper, du har två gånger föreslagit att moderatorn skall låsa tråden.
Det finns kanske folk som tycker att detta är ett oförargligt nöje.
Vad är det som stör dig så att du vill stoppa diskussionen?
Du är ju inte tvingad att delta.