29 279 läst ·
95 svar
29k läst
95 svar
Betalning för svartjobb - faktura efter 6 år
Varför tolkar alla det som att det handlar om ett svartjobb?
Jag tolkar TS som att elektrikern utförde jobbet under tiden som han hade någon form av jour hos sin arbetsgivare men att han jobbade för sig själv och inte för sin arbetsgivare.
Därför ser jag två frågeställningar:
1. Otrohet gentemot sin arbetsgivare
2. Har jobbet utförts under elektrikerns privata firma eller svart.
Av vad som framkommit från TS så vet vi ingenting om punkt 2 ovan.
Sedan så låter ju 100k löjligt mycket och är nog en felskrivning av TS.
Jag tolkar TS som att elektrikern utförde jobbet under tiden som han hade någon form av jour hos sin arbetsgivare men att han jobbade för sig själv och inte för sin arbetsgivare.
Därför ser jag två frågeställningar:
1. Otrohet gentemot sin arbetsgivare
2. Har jobbet utförts under elektrikerns privata firma eller svart.
Av vad som framkommit från TS så vet vi ingenting om punkt 2 ovan.
Sedan så låter ju 100k löjligt mycket och är nog en felskrivning av TS.
Nej, absolut inte. Men för mig skulle det inte vara värt med hot, tingsrätt, advokat mm mm för 10,000. Det var så jag menade.Adolf skrev:
bugar mig för Carl Elvis (som nedan svarar på mitt första inlägg) och inser att jag själv inte läst tillräckligt bra ;-) My bad
Redigerat:
Förutom rubriken då?
Han borde ju ha fakturor på mtrl att visa?!
Du har blivit gillad tre gånger för det här inlägget. Jag är osäker på varför.mycke_nu skrev:
Varför går dessa inte ihop? En faktura är (väl) bara en skriftlig anmodan att betala?
Nog för att det kanske är klumpigt att sprida bevis för sin (eventuellt) olagliga verksamhet, men inte omöjligt.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Om vi vänder på det hela:Nyfniken skrev:
Har du någonsin sett en faktura på ett svartjobb?
Nå?
Tror inte det, nej.
En faktura är inte bara ett papper.
En faktura skall för att uppfylla bokföringslagen innehålla (fritt från Wikipedia):
Innehåller den inte det är det inte en "faktura". Men i det här fallet är det väl inte en "faktura" TS fått utan kanske en sammanräkning av vad hantverkaren vill ha betalt för? Därmed är hela diskussionen om vad en faktura är onödig.
- Ordet faktura
- Fakturadatum
- Fakturanummer
- Säljarens momsregistreringsnummer
- Säljarens namn och adress
- Kundens namn och adress
- Specifikation av vad köpet avser
- Leveransdatum eller period
- Enhetspris exklusive moms
- Antal
- Alla totalbelopp inom respektive skattesats
- Totalt momsbelopp per skattesats
- Totalbelopp inklusive moms för hela köpet
Innehåller den inte det är det inte en "faktura". Men i det här fallet är det väl inte en "faktura" TS fått utan kanske en sammanräkning av vad hantverkaren vill ha betalt för? Därmed är hela diskussionen om vad en faktura är onödig.
TS skulle (om hen vill) kunna utnyttja det faktum att hantv. kommit med en faktura trots överenskommelse om svartjobb och spela dum och "hålla med" om att det inte var något svartjobb (inga vittnen som hört någon överenskommelse om något svartjobb?) och då hänvisa till 3-årsregeln för att slippa betala.
Det kan också vara så att "fakturan" hantverkaren presenterar egentligen inte är en faktura utan mer kan anses vara en skriftlig specifikation över arbetet för att påminna om vad som gjorts.
Nu är omständigheterna lite oklara, men nog tycker jag TS borde överväga att åtminstone betala en viss del, hen har ju trots allt fått jobb utfört. Men det kan finnas någon konflikt bakom som inte framgår i tråden som gör att TS inte vill betala alls. Det kan också handla om ett troll...
Det kan också vara så att "fakturan" hantverkaren presenterar egentligen inte är en faktura utan mer kan anses vara en skriftlig specifikation över arbetet för att påminna om vad som gjorts.
Nu är omständigheterna lite oklara, men nog tycker jag TS borde överväga att åtminstone betala en viss del, hen har ju trots allt fått jobb utfört. Men det kan finnas någon konflikt bakom som inte framgår i tråden som gör att TS inte vill betala alls. Det kan också handla om ett troll...
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 321 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 321 inlägg
Jag tror inte man ska vara så kategorisk.KnockOnWood skrev:
Beror ju lite på hur man definierar svartjobb men situationen att faktura visserligen skickas men att den sedan inte redovisas förekommer ju. Tex genom att pengarna inte går till bolaget på fakturan.
Det är inte heller ovanligt att arbete/tjänster utförs och "faktura" ställs ut utan att det finns något bolag alls bakom fakturan.
Det är ju också svartjobb och kunden, som inte kollat tex f-skattsedel kan, i alla fall i det andra fallet, åka på en ekonomisk smäll form av arbavg och skatt.