21 980 läst ·
50 svar
22k läst
50 svar
Betala för byggarnas lunchrast?
I arbetstidslagen står: efter max 6 timmars arbete skall den anställdes ha en eller flera raster om tillsammans 1timme. Med rast betecknas obetald tid som den anställde fritt förfogar över. Skyddskagar kan ändra tiden t.ex en brandman kan inte sluta släcka efter 6 timmar. Denna lag är inte disponibel (går inte att avtala om juridiskt) så inga avtal får ändra lagen bara följa den! Om företagen vill betala rasten så kan dom det men inte på tiden för rasten den förblir obetald!plåtrickard skrev:
Har erfE Eld skrev:Naturligtvis jobbar de enligt avtal 7-16 med sammanlagt en timmes rast. Enligt många kollektivavtal har man rätt till fem minuter privat tid per timme under de 8 arbetstimmarna.
Med det sagt är min egen erfarenhet att "gästarbetare" från forna östeuropa verkligen oftast jobbar på plats de tiderna. Men "helsvenska" arbetare dyker upp vid åttatiden, tar två timmars lunch och försvinner vid tretiden. Utom fredagar, då försvinner de ännu tidigare.
Det är ju olika saker. De bor i samma stad mellanstor. De tar ju betalt för sin arbetstid inte för resan den får ju arbetsgivaren stå för sen så får vi ju betala något för bil och resa men den är en annan post.S SueCia skrev:
Samma stad så inte alls långt, de gjorde ett badrum. Kom efter kl 8 åkte aldrig efter 15.15 som längst, ofta halvdagar. Har tagit betalt 8h rakt av. De uppskattade jobbet till 60h men det tog enligt dem 150 h helt sjukt för det fanns inte ens så många timmar sammanlagt under de veckor som de kom och gick.nino skrev:
Har du löpande räkning eller fast pris?
Hur långt har dom att köra till arbetsplatsen?
Där jag har jobbat så har vi oftast haft restid till arbetena, alltså 07 på kontoret sen åka ut till kund.
Första jobbet jag hade som hantverkare då hade jag 7mil enkel resa till jobbet, så åkte 07 var framme strax efter 08 sen frukost vid 09 sen börja plocka ihop vid 1430, blev väldigt korta dagar att jobba 🙂
På annat jobb så skulle vi vara på arbetsplatsen 07-16 men då hade vi traktamente
Det verkar ju som om de tror att det är på detta sätt. Jag tror dessa killar har vanlig månadslön sen ska de dra in pengar till firman.J jahallåja skrev:Byggfirman kan gärna ha i sitt anställningsavtal att de betalar timlön till sina anställda under lunchrasten, men det är inte samma sak som att du som kund betalar timavgift under samma tid. Du betalar inte heller om någon av dem hux flux behöver vabba eller tar ut en semesterdag under projekttiden. Vissa verkar ha obegripligt svårt att skilja mellan pengar-från-kund-till-företag och pengar-från-företag-till-anställd.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 516 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 516 inlägg
Jo du betalar för alla resor som krävs för att utföra jobbet hos digJ JB41 skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 914 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 914 inlägg
För er som tänker att man jobbar mindre när man jobbar hemifrån... Jag har nyligen avslutat ett jobb hemifrån och nu blir det sängen innan jag börjar jobba igen om några timmar. Det är nog rätt vanligt att man slänger in några timmar på kvällen och/eller helgen så som jag just gjort.
Klicka här för att svara