21 980 läst ·
50 svar
22k läst
50 svar
Betala för byggarnas lunchrast?
Då är du tjänsteman och inte utförare alltså skruvande hantverkare.G g.kraft skrev:
Hantverkaren som kommer ut till privatpersonen ska få i klartext vad som ska göras. Uterum, utbyggnad eller annat.
Där ligger skillnaden.
Att räkna in offertarbete som tjänsteman i yrkesarbetarens arbete är farligt.
För du kan få räkna på mängder med arbeten innan du får ett.
Ska då tio offerter som tackade nej bekosta den elfte offerten som tackade ja?
Om du vill ta betalt eller inte för hela eller delar av offertarbetet är helt upp till dig. Bara det är avtalat på förhand.Krilleman skrev:
Då är du tjänsteman och inte utförare alltså skruvande hantverkare.
Hantverkaren som kommer ut till privatpersonen ska få i klartext vad som ska göras. Uterum, utbyggnad eller annat.
Där ligger skillnaden.
Att räkna in offertarbete som tjänsteman i yrkesarbetarens arbete är farligt.
För du kan få räkna på mängder med arbeten innan du får ett.
Ska då tio offerter som tackade nej bekosta den elfte offerten som tackade ja?
Jag är mycket positiv till att hantverkare ska få rimligt betalt och ha en rimlig arbetssituation. Den ska dock inte uppstå för att man vilseleder kunder, det behöver vara tydligt vad tjänsten kostar.
Har du löpande räkning eller fast pris?
Hur långt har dom att köra till arbetsplatsen?
Där jag har jobbat så har vi oftast haft restid till arbetena, alltså 07 på kontoret sen åka ut till kund.
Första jobbet jag hade som hantverkare då hade jag 7mil enkel resa till jobbet, så åkte 07 var framme strax efter 08 sen frukost vid 09 sen börja plocka ihop vid 1430, blev väldigt korta dagar att jobba 🙂
På annat jobb så skulle vi vara på arbetsplatsen 07-16 men då hade vi traktamente
Hur långt har dom att köra till arbetsplatsen?
Där jag har jobbat så har vi oftast haft restid till arbetena, alltså 07 på kontoret sen åka ut till kund.
Första jobbet jag hade som hantverkare då hade jag 7mil enkel resa till jobbet, så åkte 07 var framme strax efter 08 sen frukost vid 09 sen börja plocka ihop vid 1430, blev väldigt korta dagar att jobba 🙂
På annat jobb så skulle vi vara på arbetsplatsen 07-16 men då hade vi traktamente
Årets kommentar. Läser massor på detta forum,, skriver extremt lite. Dock är jag flrvånad över hur tjänstemän (antagande) kritiserar byggare för att "aldrig" jobba.G g.kraft skrev:
Har inte mitt tidigare yrkesliv arbetat på kontor och det fikas och snackas bra mycket mer på ett kontor än på ett bygge...
Jobbar själv som snickare och mina dagar brukar vara 06:30-17:30. Alltså dörr till dörr. Egenföretagare. Tar absolut inte betalt för min lunch. Jobbar mest fastpris (budget), men dem gångerna det är löpande startar min tid när jag är på väg till kund, alltså oftast från bygghandeln, och slutar när jag är hemma. Småjobb debiteras med minst 2 timmar, oavsett om det tar 30 min eller 2 timmar.
Men som svar, lunchrast debiteras ej 😉
Redigerat:
Helt enig, jobbar på kontor/hemma och även vi behöver och tar pauser. Har ungefär samma arbetsdag när jag är på kontoret men sparar 2h om jag jobbar hemifrån, orättvist men man får betalt för produktion inte lidande 😆P Podomodolski skrev:Årets kommentar. Läser massor på detta forum,, skriver extremt lite. Dock är jag flrvånad över hur tjänstemän (antagande) kritiserar byggare för att "aldrig" jobba.
Har inte mitt tidigare yrkesliv arbetat på kontor och det fikas och snackas bra mycket mer på ett kontor än på ett bygge...
Jobbar själv som snickare och mina dagar brukar vara 06:30-17:30. Alltså dörr till dörr. Egenföretagare. Tar absolut inte betalt för min lunch. Jobbar mest fastpris (budget), men dem gångerna det är löpande startar min tid när jag är på väg till kund, alltså oftast från bygghandeln, och slutar när jag är hemma. Småjobb debiteras med minst 2 timmar, oavsett om det tar 30 min eller 2 timmar.
Men som svar, lunchrast debiteras ej 😉
Min kritik brukar riktas mot hantverkare som skickar offerter med lågt timpris och sen bumpar upp kostnaden med rent hitte-på, som att ta betalt för 1h lunchrast, ta 900kr för en sladd som kostar 90kr osv.
Gissar att du är minst lika trött på den typen av hanteverkare som konkurerar med dina offerter.
Jag får alla mina jobb på rekomendation, så har sällan konkurerande offerter. Dock händer det ibland, och jag är sällan billigast. Har dock insett att mina beräkningar är väldigt rimliga då jag följer upp allt och ligger oftast i närheten av budget efter avslutat arbete. Jag är inte billigast i timdebitering (710 ink moms innan ROT), men jag har alla verktyg, en fräsch och ren bil, betalar skatt och moms, och lever ett OK liv ekonomiskt. Skulle jag sänka så har jag inte råd med rätt verktyg, sliten bil och finnishen på jobben blir inte lika bra...G g.kraft skrev:Helt enig, jobbar på kontor/hemma och även vi behöver och tar pauser. Har ungefär samma arbetsdag när jag är på kontoret men sparar 2h om jag jobbar hemifrån, orättvist men man får betalt för produktion inte lidande 😆
Min kritik brukar riktas mot hantverkare som skickar offerter med lågt timpris och sen bumpar upp kostnaden med rent hitte-på, som att ta betalt för 1h lunchrast, ta 900kr för en sladd som kostar 90kr osv.
Gissar att du är minst lika trött på den typen av hanteverkare som konkurerar med dina offerter.
Summa summarum, du får vad du betalar för 😉. Lite OT kanske...
Men, lämna rimliga offerter, salta inte fakturor, ha rimliga påslag på material så är alla nöjda.
Och som slutkund, låt hantverkaren göra sitt jobb ifred. Var tydlig vid beställning och lägg inte på en massa saker som du tycker ska ingå eller vi kan göra bara för att vi är där. All vår tid räknas, och det finns inga, eller snarare väldigt få, egenföretagare (eller andra människor) som jobbar gratis tyvärr...
Lite OT, men det finns/fanns tydligen olika avtal.
När jag för många år sen jobbade på verkstad, kommunal anställning, hade vi 30 min rast delat på 2x15 minuter i arbetstiden.
7-15.30 med 30 min obetald lunch och 2 kafferaster a 15 min.
Det sas att det egentligen var 5 min rast per timme, men att man avtalat det till 2st kvarts raster istället.
Själv hade jag jour avtal med betald rast, jobbade 7-15, men hände det nått under rasten var det jag som fick ställa undan maten och ge mig iväg.
När jag för många år sen jobbade på verkstad, kommunal anställning, hade vi 30 min rast delat på 2x15 minuter i arbetstiden.
7-15.30 med 30 min obetald lunch och 2 kafferaster a 15 min.
Det sas att det egentligen var 5 min rast per timme, men att man avtalat det till 2st kvarts raster istället.
Själv hade jag jour avtal med betald rast, jobbade 7-15, men hände det nått under rasten var det jag som fick ställa undan maten och ge mig iväg.
Tack vare att vi har kollektivavtal istället för en gigantisk arbetslagstiftning så skiljer det sig rejält. Det finns yrken med betald lunchpaus (brukar vara av typen ät när du hinner) och olika upplägg raster som normalt betalas.
Men det för hantverkare som är ute hos en kund är det standard att lunchen är obetald. Vill man ha ett annat upplägg får man ju avtala om det, exempelvis kan man tänka sig att en snörröjare käkar bäst de kan i bilen snarare än tar lunchrast i en snöstorm och då ska de såklart ha betalt för den tiden också.
Tycker det är mycket positivt att olika yrken med olika behov kan ha regler som funkar för dem. Är ju inte så sugen på att mellanlanda på Landvetter för att piloten ska ta en timme lunch när jag ska resa.
Men det för hantverkare som är ute hos en kund är det standard att lunchen är obetald. Vill man ha ett annat upplägg får man ju avtala om det, exempelvis kan man tänka sig att en snörröjare käkar bäst de kan i bilen snarare än tar lunchrast i en snöstorm och då ska de såklart ha betalt för den tiden också.
Tycker det är mycket positivt att olika yrken med olika behov kan ha regler som funkar för dem. Är ju inte så sugen på att mellanlanda på Landvetter för att piloten ska ta en timme lunch när jag ska resa.
Jag är en sån, äter oftast en macka i bilen påväg mellan kunderna, en resa de betalar, och således min lunchrast 😉G g.kraft skrev:Tack vare att vi har kollektivavtal istället för en gigantisk arbetslagstiftning så skiljer det sig rejält. Det finns yrken med betald lunchpaus (brukar vara av typen ät när du hinner) och olika upplägg raster som normalt betalas.