4 051 läst ·
14 svar
4k läst
14 svar
Betala för hantverkarens lunchrast?
Medlem
· Blekinge
· 12 319 inlägg
Har ett större projekt på gång och är redan nu rädd att det kommer att bli bråk vid slutfakturan. Detta eftersom hantverkarfirman visar sig opålitlig. Håller inte avtalade tider mm.
Projektet går på löpande. Brukar man betala hantverkarnas lunchtid? Vad är rimligt att beräkna för körning till/från arbetsplatsen?
Jag tänker: när jag jobbade på kontor var det ingen som betalade mina lunchraster eller körtid till arbetet. Varför ska en hantverkare få?
Att de behöver tid ibland att lasta bilen är självklart och att själva bilen ersätts med avtalat bilersättning (500 kr/dag) är också klart.
Projektet går på löpande. Brukar man betala hantverkarnas lunchtid? Vad är rimligt att beräkna för körning till/från arbetsplatsen?
Jag tänker: när jag jobbade på kontor var det ingen som betalade mina lunchraster eller körtid till arbetet. Varför ska en hantverkare få?
Att de behöver tid ibland att lasta bilen är självklart och att själva bilen ersätts med avtalat bilersättning (500 kr/dag) är också klart.
Administrator
· Skåne
· 8 699 inlägg
Nej du ska inte betala för lunchrast, om du inte har ett avtal som säger att du ska göra det.
Medlem
· Blekinge
· 12 319 inlägg
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 965 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 965 inlägg
Kanske värt att lyfta det redan nu?T Thomas_Blekinge skrev:
Absolut inteT Thomas_Blekinge skrev:
Du betalar för den tid det tar att köra mellan dig och hantverkarens arbetsplats om ni inte kommit överens om något annat. Hantverkarens arbetsplats är inte hos dig, utan där de har firman (det kan variera).T Thomas_Blekinge skrev:
Många hantverkare kan ha i avtal att de har lön för att ta sig till sin arbetsplats (återigen så är det inte samma sak som hem till dig). Det är ett avtal mellan arbetare och arbetsgivare och har inget med dig att göra, du betalar inte den resan.T Thomas_Blekinge skrev:
Som kontorsanställd så varierar det faktiskt för mig om jag får betalt för att ta mig till platsen där jag ska utföra mitt arbete. Jag är anställd av en konsultfirma och jag får inget betalt för att åka till vårt kontor och inget heller för att åka till kund om det är ungefär samma avstånd. Däremot om jag ska åka från Stockholm till Göteborg så får de betala. Likaså betalar kunden för min tid att resa till dem om jag måste in på vårt kontor av någon anledning först (då betalar kunden för resan från vårt kontor till kundens kontor, inte för resan från mitt hem till vårt kontor).
Glöm inte att det är ersättning för km kanske också (beror på vad som överenskommits) och för tid.T Thomas_Blekinge skrev:
Restid till jobbet och restid inom jobbet är inte samma sak.T Thomas_Blekinge skrev:
Om du hade jobbat som konsult och åker till olika kontor (kunder) lite då och då hade du garanterat fått betalt för restiden om du utgick från konsultbolagets kontor d.v.s .
Moderator
· Stockholm
· 57 887 inlägg
Jag bruakr ju förespråka att man tar hantverkare på löpande räkning, men det förutsätter att det är hantverkare man kan lita på. Här låter det som du inte gjort tillräcklig kontroll i förväg.
Medlem
· Blekinge
· 12 319 inlägg
Jag är ju hemma för det mesta och ser hur dom jobbar. Och därför t6ar jag löpande. Men jag har blivit blåst innan och vill inte gärna upprepa detta.H hempularen skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 887 inlägg
Jo men risken med löpande räkning är dels rena bedrägerier, med debitering för dagar de överhuvudtaget inte är på plats. Men även att "dåliga" firmor skickar dit onödigt många personer, de kanske jobbar hela tiden, men väldigt ineffektivt. Eller att de maskar, jobbar nedvetet långsamt för att dra ut på tiden.
Sådant slipper man om man får dit riktigt bra hantverkare, de vill dels skydda sitt goda rykte, dels behöver d inte maska, de har orderboken full, blir bara strul med nästa kund om de drar ut på tiden hos dig.
Sådant slipper man om man får dit riktigt bra hantverkare, de vill dels skydda sitt goda rykte, dels behöver d inte maska, de har orderboken full, blir bara strul med nästa kund om de drar ut på tiden hos dig.
500 kr per dag för bilen är med största sannolikhet bara en kostnad för att de har en utrustad bil hos dig, med verktyg mm. Kostnad för körtid från firman till dig tillkommer säkerligen. Du kan inte jämföra det med när du kör till ditt kontor.H hempularen skrev:Jo men risken med löpande räkning är dels rena bedrägerier, med debitering för dagar de överhuvudtaget inte är på plats. Men även att "dåliga" firmor skickar dit onödigt många personer, de kanske jobbar hela tiden, men väldigt ineffektivt. Eller att de maskar, jobbar nedvetet långsamt för att dra ut på tiden.
Däremot ska du självklart inte betala för arbetarnas raster, enbart för arbetad tid.
Lunchrasten ska du inte betala, det är fritid, gubbarna har ingen lön på lunchen heller.T Thomas_Blekinge skrev:Har ett större projekt på gång och är redan nu rädd att det kommer att bli bråk vid slutfakturan. Detta eftersom hantverkarfirman visar sig opålitlig. Håller inte avtalade tider mm.
Resan från firman till arbetsplatsen är arbetstid och skrivs på kunden vid timjobb dvs kunden får betala. Vid "större jobb", flera månader-år på samma byggplats börjar arbetstiden på byggplatsen men då är även ordnat med omklädningsrum osv på byggplatsen.
Tar in minst 3 fastprisofferter vid större projekt. Beslutar innan dess vad som ska fixas. Sedan beskriva det noggrannt i ett krav-dokument inkl. vad som inte ska ingå.T Thomas_Blekinge skrev:Har ett större projekt på gång och är redan nu rädd att det kommer att bli bråk vid slutfakturan. Detta eftersom hantverkarfirman visar sig opålitlig. Håller inte avtalade tider mm.
Men din arbetsplats är nog på ett och samma ställe, inom byggbranschen flyttar den på sig så verkstan/ lagret är den fasta punkten där man har sina saker.T Thomas_Blekinge skrev:
På större jobb med platskontor och baracker är man på plats kl 07.00
Medlem
· Blekinge
· 12 319 inlägg
Tyvärr är detta råd bortom all realism. Vet inte vad du menar med större projekt.B bertalm skrev:
Enligt min erfarenhet är det svårt att få en offert överhuvudtaget. Och om jag skriver detaljerade kravlistor och vad som ingår och inte, ryggar många firmor tillbaka, troligen för att det är för krångligt eller de ser att här finns inga snabba cash.
Märkligt. Så gjorde jag 2024 med helrenovering av badrum+duschrum. I så fall bor du där de har alldeles för mkt jobb.T Thomas_Blekinge skrev:Tyvärr är detta råd bortom all realism. Vet inte vad du menar med större projekt.
Enligt min erfarenhet är det svårt att få en offert överhuvudtaget. Och om jag skriver detaljerade kravlistor och vad som ingår och inte, ryggar många firmor tillbaka, troligen för att det är för krångligt eller de ser att här finns inga snabba cash.
Klicka här för att svara