Hej!
När byggarna har lunchrast då kan de väl rimligen inte ta betalt? Byggfirman vi anlitat hävdar det, väldigt märkligt tycker jag. Någon som har input på detta?
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
sessions32 och 5 till
  • Laddar…
Rent krasst nej ,raster är obetalda.. om inte avtalet skulle säga imot..
 
  • Gilla
Hellwiz och 5 till
  • Laddar…
Normalt är ju byggarna på jobbet 07-16.
Det är 9 timmar.
8 timmar jobb.
1 timmes rast oftast uppdelat på två 30 minuters raster.
 
  • Gilla
Antz44 och 18 till
  • Laddar…
J JB41 skrev:
Hej!
När byggarna har lunchrast då kan de väl rimligen inte ta betalt? Byggfirman vi anlitat hävdar det, väldigt märkligt tycker jag. Någon som har input på detta?
Nej. Byggarna har normalt själva ingen lön under rasten heller. Arbetstid brukar vanligtvis vara 7-16 med totalt en timmes rast.
Kort paus för att gå på toaletten eller kort rökpaus ingår däremot i arbetstiden.
 
  • Gilla
swagmeikster21 och 12 till
  • Laddar…
J JB41 skrev:
Hej!
När byggarna har lunchrast då kan de väl rimligen inte ta betalt? Byggfirman vi anlitat hävdar det, väldigt märkligt tycker jag. Någon som har input på detta?
Arbetat som snickare i 18 år och en heldag har alltid vart en kringla. Alltså en 8:a även om dagen är från 7-16 alltså 9h. Så nej rast ska ej betalas av kund och som ovan skrev jag får ej heller betalt under rast.
 
  • Gilla
Birger Bäckström och 13 till
  • Laddar…
Byggfirman kan gärna ha i sitt anställningsavtal att de betalar timlön till sina anställda under lunchrasten, men det är inte samma sak som att du som kund betalar timavgift under samma tid. Du betalar inte heller om någon av dem hux flux behöver vabba eller tar ut en semesterdag under projekttiden. Vissa verkar ha obegripligt svårt att skilja mellan pengar-från-kund-till-företag och pengar-från-företag-till-anställd.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 23 till
  • Laddar…
Jo då, du betalar även för sömn mellan passen, vem ska annars betala för den tiden? 😆
 
  • Haha
Hasse Sandin och 3 till
  • Laddar…
P Patzie skrev:
Arbetat som snickare i 18 år och en heldag har alltid vart en kringla. Alltså en 8:a även om dagen är från 7-16 alltså 9h. Så nej rast ska ej betalas av kund och som ovan skrev jag får ej heller betalt under rast.
Tack! Byggarna vi har haft har debiterat 8h men varit på plats typ 8.30- 15
 
  • Wow
  • Gilla
solofss2 och 6 till
  • Laddar…
J JB41 skrev:
Tack! Byggarna vi har haft har debiterat 8h men varit på plats typ 8.30- 15
Tänk på att de kan jobba åt dig även när de hämtar material etc. Så att de inte är på plats är kanske inte avgörande.
 
  • Gilla
BiggeTheKing och 13 till
  • Laddar…
S
J JB41 skrev:
Tack! Byggarna vi har haft har debiterat 8h men varit på plats typ 8.30- 15
Hur långt har dom att köra?
Tid på plats är aldrig detsamma som debiterad tid, av naturliga skäl.
 
  • Gilla
Anna_H och 7 till
  • Laddar…
Fast här låter det ju som byggfirman hävdar att de skall ha betalt även för lunch tiden.

Du får räkna med att de debiterar för restiden mellan firman och ditt hus, minst en halv timme för varje väg (shablon). Mer om den faktiska restiden är längre.
 
  • Gilla
JockeÅgren och 1 till
  • Laddar…
J JB41 skrev:
Tack! Byggarna vi har haft har debiterat 8h men varit på plats typ 8.30- 15
Vad gör de mellan 07-0830 samt mellan 15-16?

Är det ett kortare projekt så får du räkna med restid.
Du kan inte bara räkna med tid innanför din tröskel.

Vid längre projekt över flera månader så räknas arbetsplatsen som startställe och då skall byggarna starta och stoppa sin dag där.
 
  • Gilla
UffePlåtis och 3 till
  • Laddar…
PeterFalun
J JB41 skrev:
Hej!
När byggarna har lunchrast då kan de väl rimligen inte ta betalt? Byggfirman vi anlitat hävdar det, väldigt märkligt tycker jag. Någon som har input på detta?
får du lön när du fikar på din arbetsplats?
 
Krilleman
J JB41 skrev:
Hej!
När byggarna har lunchrast då kan de väl rimligen inte ta betalt? Byggfirman vi anlitat hävdar det, väldigt märkligt tycker jag. Någon som har input på detta?
Nej en byggarbetare har inte betalt för att ha rast.

Normalt är arbetstiden förlagd mellan 07-16 och rasterna är två halvtimmar ungefär 09,00 + 13,00. Effektiv debiterar tid till kund blir då 8h.

Sen kan det ju givetvis vara så att byggföretagets snickare utgår från sitt kontor. Då tillkommer restid till dig.

Vad har ni avtalat?
Finns skriftligt avtal?
 
Redigerat:
  • Gilla
frifart och 1 till
  • Laddar…
PeterFalun PeterFalun skrev:
får du lön när du fikar på din arbetsplats?
Kräver du att privatpersonen vars hus du råkar jobba i en viss dag ger dig en guldklocka bara för att du firar 25 år på firman den dagen?
 
  • Haha
oscar_uppsala
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.