Farstatjej90
PeterFalun PeterFalun skrev:
får du lön när du fikar på din arbetsplats?
Lunchrast är per definition obetald annars är det inte rast.
 
  • Gilla
solofss2 och 2 till
  • Laddar…
Naturligtvis jobbar de enligt avtal 7-16 med sammanlagt en timmes rast. Enligt många kollektivavtal har man rätt till fem minuter privat tid per timme under de 8 arbetstimmarna.

Med det sagt är min egen erfarenhet att "gästarbetare" från forna östeuropa verkligen oftast jobbar på plats de tiderna. Men "helsvenska" arbetare dyker upp vid åttatiden, tar två timmars lunch och försvinner vid tretiden. Utom fredagar, då försvinner de ännu tidigare.
 
  • Gilla
Zevv och 13 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Du har rätt med fredagar. Lycka till att hitta en hantverkare hos kunden kl 16 en fredag....
 
  • Gilla
Axalon och 5 till
  • Laddar…
J JB41 skrev:
Hej!
När byggarna har lunchrast då kan de väl rimligen inte ta betalt? Byggfirman vi anlitat hävdar det, väldigt märkligt tycker jag. Någon som har input på detta?
Hej, vi får betalt för de Åtta timmar vi jobbar, på service brukar jag komma 6:30 o ta en 30 minuters rast när jag känner för det och sedan sticka kl 15. Är där 6:30 eftersom att lunchrasten inte räknas som arbetstid
 
  • Gilla
Revhiet1
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Du har rätt med fredagar. Lycka till att hitta en hantverkare hos kunden kl 16 en fredag....
Gå in på valfritt kontor kl 16 en fredag så är det rätt tomt där med, om vi alls är inne på en fredag
 
  • Gilla
  • Haha
Nissepurj och 9 till
  • Laddar…
Farstatjej90
G g.kraft skrev:
Gå in på valfritt kontor kl 16 en fredag så är det rätt tomt där med, om vi alls är inne på en fredag
Ni jobbar väl hemifrån hela veckan? Ett mirakel om ni är inne. "Jobbar"..
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Zevv och 7 till
  • Laddar…
Krilleman
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Ni jobbar väl hemifrån hela veckan? Ett mirakel om ni är inne. "Jobbar"..
Det beror ju helt på om man jobbar inom klassis serviceverksamhet eller kör entrepenader.

Manskap på service utgår från företagets kontor och ska avsluta sin dag där 16,00.
Dom har även rätt att ha rast på kontoret (och även toabesöken förläggs här i samband med rast).

Manskap på entrepenader jobbar ofta in sina eftermiddagar på fredagen. Men dom har möjlighet att ha rast i "byggbodar" med både matplats och WC/dusch.

Men frågan är fortfarande vad som är avtalat i TS fall!
 
Redigerat:
  • Gilla
sa3afc och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Ni jobbar väl hemifrån hela veckan? Ett mirakel om ni är inne. "Jobbar"..
Tror mellan 1-3 dagar på kontoret är rätt normalt nu. Men jobbar gör vi oavsett, men visst är det orättvist. Är man småbarnsförälder underlättar det enormt.
 
Krilleman
G g.kraft skrev:
Tror mellan 1-3 dagar på kontoret är rätt normalt nu. Men jobbar gör vi oavsett, men visst är det orättvist. Är man småbarnsförälder underlättar det enormt.
Inte för snickare som jobbar på en serviceavdelning.

Dom (likt andra hantverkare) skall infinna sig 07,00 på kontoret och avsluta sin dag 16,00 oavsett veckodag (mån-fre). Men sista timmen/timmarna på fredagen brukar gå åt till tid/material-rapportering för respektive arbete under veckan så företaget kan fakturera. Och det ingår i arbetsuppgiften ska tilläggas.

Frågan är fortfarande:
Vad är avtalat för TS @JB41 ?
Finns skriftligt avtal? Om ja, vad säger det?
 
Redigerat:
S
G g.kraft skrev:
Tror mellan 1-3 dagar på kontoret är rätt normalt nu. Men jobbar gör vi oavsett, men visst är det orättvist. Är man småbarnsförälder underlättar det enormt.
Absolut jobbar folk även när de jobbar hemifrån, men de jobbar kanske 30% jämfört med om de varit på kontoret. Anledningen är enkel, skulle dom behöva vara på kontoret 8 timmar per dag så skulle det snabbt bli långtråkigt att inte göra något.

Men hemma så kan man ju "jobba" medans med är ute o springer, är på gymmet, städar, hänger tvätt, tar hand om barn osv. osv.
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
S SueCia skrev:
så skulle det snabbt bli långtråkigt att inte göra något.
Byggahus fungerar även på kontoret. 😉
 
  • Haha
  • Gilla
Erik_91 och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
Alfredo Alfredo skrev:
Byggahus fungerar även på kontoret. 😉
22,58 en fredagskväll?

Precis som nu?!

Denna helgen har jag inte jour, så ja jag är här på frivillig tid.
 
S
Alfredo Alfredo skrev:
Byggahus fungerar även på kontoret. 😉
Fast byggahus är bara roligt i korta doser :D
 
S SueCia skrev:
Fast byggahus är bara roligt i korta doser :D
Det finns fler forum... 😉
 
  • Gilla
pederlarsson
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Absolut jobbar folk även när de jobbar hemifrån, men de jobbar kanske 30% jämfört med om de varit på kontoret. Anledningen är enkel, skulle dom behöva vara på kontoret 8 timmar per dag så skulle det snabbt bli långtråkigt att inte göra något.

Men hemma så kan man ju "jobba" medans med är ute o springer, är på gymmet, städar, hänger tvätt, tar hand om barn osv. osv.
På kontoret spenderar man även tid med att snacka skit med kollegor, tar längre lunch osv. När jag har mycket sitter jag medvetet hemma just för att man hinner mer när det kniper. Däremot är det ju aptrist att göra det varje dag och ingen/få orkar det fokuset 40h i veckan. Man behöver pauser oavsett om man är hemma eller på jobbet och även om de ser olika ut så är det ganska likvärdigt vart man än är. Vissa uppgifter är bättre på kontoret andra hemma.

Skulle jag jobba bara 30% skulle jag inte ens hinna alla möten och än mindre leverera något. Kommer man undan med det, är man redan överflödig och försvinner vid nästa omorg.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.