Skulle behöva hjälp hur jag ska bemöta en hantverkare som tagit ut material för 1000 tals kronor som han lagt i mitt hus för det "behövs nog sen". Jag sa att det är ok att han lämnar grejerna där men förväntade mig inte att jag skulle betala för materialet innan hela jobbet är klart. Dessutom har han tagit ut i min mening alldeles för mycket material som aldrig någonsin kan komma att gå åt. Sen är materialet väldigt dyrt, dessa klämmor tex vill han ha 24,85 * 1,25 (moms) = 31 kr st för. En snabb googling så ser jag att de kostar 13 kr styck så prisökning på ca 150%. När jag kollar själv så kommer det behövas ca 30-60 st klämmor. Vad händer med de 120 som är kvar? Är det vanligt att betala för material som inte behövs?

Lista över förbrukningsmaterial med pris, inklusive LK DUBBEL PLAST- KLAMMER TOMRÖR markerad, kostnad 24,85 kr/st exkl. moms.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Wimw och 1 till
  • Laddar…
Tilläggas att vi inte skrivit något avtal utan kört på löpande. Jag har haft 3 olika vvs firmor tidigare och 3 olika elektriker genom mina tider som husägare och är van vi att materialet kostar mig som kund samma som när jag googlar på det eller som mest 10-20% mer så detta kom som en överraskning.
 
Har du betalt för det ska det ju lämnas kvar hos dig men överskott i form av hela askar (obrutna förpackningar) ska ju gå att returnera. Men nej normalt betalar man ju först när det är klart. Anser du att det är ockerpriser bör du ju informera hantverkaren om detta så ni kan vara överens om material innan det används.

Ska jag vara krass är det väl så att de ofta tjänar bra på material och extra påslag på egentligt inköpspris. Slänger de då på extra mycket material så tjänar de ju extra mycket, även om du sitter kvar på materialet i efterhand.
 
  • Gilla
Hellwiz och 4 till
  • Laddar…
Hej
Generellt så ska material faktureras efter arbetet är utfört om det är på löpande räkning.
Faktura skall vara så specificerad att du kan kontrollera vad som har gått åt.
Ser ut som det är rätt höga påslag på material överlag hos denna rörmokare.. vad har ni avtalat om för pris/påslag?
Det blir ju bara krångligt för företaget om det ska krediteras i efterhand och det är nog inte bara klammer som blir över.
Ta ett snack redan nu om det här och kom överens i förväg om vilka priser som ska gälla.
/ Björkskär
 
  • Gilla
H-Thomasson och 3 till
  • Laddar…
C
M Martin Lj skrev:
Är det vanligt att betala för material som inte behövs?
Det blir ju automatiskt lite så om man förskottsfakturerar materialet innan man vet hur mycket som faktiskt gick åt av en förpackning. Annars är det normalt så att kunden betalar för vad som faktiskt gått åt, åtminstone på mindre jobb och med "dussinartiklar" som hantverkaren har löpande omsättning av.

Vadan denna vilja att sälja material som skall användas länge fram i tiden, och som inte är några speciella beställningsartiklar med lång leveranstid, kan man ju undra? Behov av att få in cash?
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Om du har avtal om löpande räkning är det hantverkaren som får ta tillbaka överblivet material.
Sett att det är vanligt med 15 - 20% påslag för att köpa in material , inte mer.
 
  • Gilla
Newgolds och 1 till
  • Laddar…
M Martin Lj skrev:
Skulle behöva hjälp hur jag ska bemöta en hantverkare som tagit ut material för 1000 tals kronor som han lagt i mitt hus för det "behövs nog sen". Jag sa att det är ok att han lämnar grejerna där men förväntade mig inte att jag skulle betala för materialet innan hela jobbet är klart. Dessutom har han tagit ut i min mening alldeles för mycket material som aldrig någonsin kan komma att gå åt. Sen är materialet väldigt dyrt, dessa klämmor tex vill han ha 24,85 * 1,25 (moms) = 31 kr st för. En snabb googling så ser jag att de kostar 13 kr styck så prisökning på ca 150%. När jag kollar själv så kommer det behövas ca 30-60 st klämmor. Vad händer med de 120 som är kvar? Är det vanligt att betala för material som inte behövs?

[bild]
Varför har du inte skrivit avtal även om det är löpande räkning. Har ni avtalat timpris och resor. På material vid löpande räkning skall ni ta del av fakturorna från grossisten och betala med ett uppgjort påslag. Varierar men mellan 12- 17% men efter överenskommelse. Och absolut inte i förskott.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Flera vanliga scams lurar i vassen här

1) stora förpackningar, allt material går inte åt som du säger. Hantverkaren använder det hos nästa kund och fakturerar hela förpackningen där med.

2) Listpris, kanske bekant för dig. Grossisten där hantverkaren handlar materialet har ett listpris (typ ordinarie pris). Hantverkarna (alla) handlar med en rabatt som är mycket stor (ofta 50-90%). När materialkostnaden redovisas för kund anges listpris, men i själva verket har hantverkaren bara betalat hälften eller mindre.

Exempel: listpris 100 kr, hantverkaren betalar 50 kr, kunden betalar 20% påslag på listpris alltså 120 kr.

3) cashback, vissa grossister ger cashback till hantverkaren vilket inte syns för slutkunden.

4) olika fakturor, kunden ber att få se fakturan från grossisten för att kunna undersöka vad hantverkaren betalar för materialet. Grossisten ger hantverkaren två fakturor, en med 30 dagar och en med tio dagar förfallotid. Den med 30 dagar har mycket högre priser och ges till kunden. Hantverkaren betalar den mycket billigare på tio dagar men det får aldrig kunden veta.

Du bör förklara för hantverkaren att du inte vill betala mer än 20% påslag på vad han/hon faktiskt betalat, inte på listpriset. Och att du tycker det är för mycket material.

Förbered dig på svaren
1) det finns bara så stora förpackningar, ok då får du lämna det överblivna hos mig

2) priset är högt för hantverkaren lämnar garanti, ok det är garanti på produkterna även när du köper på Bauhaus så det ska inte vara dyrare (och OBSERVERA att om något ska bytas ut i efterhand är det som regel att ARBETET ändå faktureras kunden....)

3) hantverkaren har räknat med att det här jobbet kommer dra in en viss summa pengar och sannolikt kommer han/hon "se till" att något annat kostar mer om du förhandlar ner materialpriserna. Det är viktigt att komma ihåg att även löpande räkning omfattas av prisuppskattning som inte ska överstigas med mer än 15%.

Som du själv noterat gör inte alla hantverkare så här men TYVÄRR drar branschen till sig folk som inte har nåt emot att helt enkelt LURA människor för det är exakt vad det är...🤔
 
  • Gilla
Wimw och 17 till
  • Laddar…
Är röris och har tittat lite på hans priser, ser att han använder sig av grossistens förslag på bruttopriser. Dom flesta grejer som har ett inköpspris på under 200 kr ett har på påslag på ca 100% vilket är sjukt enligt mig, man får alltid justera det. Jag skulle definitivt ta ett snack med honom, det där är ockerpriser. Som till exempel så har en ett påslag på nästan 2000 kr på fördelarskåpet..

Jag tar aldrig betalt för grejer som inte är installerade, man vet ju inte vad som kommer användas i slutändan så då går det inte att ta betalt.
 
  • Gilla
hydrolift och 9 till
  • Laddar…
Pratat med honom och han vidhåller att hans priser är fair och att hans inköpspriser ligger bra mycket högre än på tex bauhaus och att han inte alls har några rabatter. Detta pga han skulle få 5 års garanti på materialet? Men ska jag som kund betala extra för att han ska ha längre garanti? Han gick med på att dra av 5% som en kundrabatt han hade glömt att applicera på fakturan. I och med att det är löpande och därmed öppen bokföring ska gälla bör jag då få se kvitton där man ser vilken rabatt hantverkaren har eller kommer jag bara få se kvitton med bruttopriset/listpris?
 
C
M Martin Lj skrev:
att han inte alls har några rabatter
Växte näsan på honom när han berättade detta? 🤥
Uppenbart att han står och ljuger dig rakt upp i ansiktet. Leta rätt på en hederligare hantverkare är mitt tips.
 
  • Gilla
Müssli och 11 till
  • Laddar…
en vvs firma behöver påslagen på materialet, det är en del av debiterings modellen och det har diskuterats otaliga gånger förr!
 
  • Haha
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Farstatjej90
M Martin Lj skrev:
Pratat med honom och han vidhåller att hans priser är fair och att hans inköpspriser ligger bra mycket högre än på tex bauhaus och att han inte alls har några rabatter. Detta pga han skulle få 5 års garanti på materialet? Men ska jag som kund betala extra för att han ska ha längre garanti? Han gick med på att dra av 5% som en kundrabatt han hade glömt att applicera på fakturan. I och med att det är löpande och därmed öppen bokföring ska gälla bör jag då få se kvitton där man ser vilken rabatt hantverkaren har eller kommer jag bara få se kvitton med bruttopriset/listpris?
Var kan jag hämta mitt pris för att jag i mitt förra inlägg förutsåg två av två ursäkter han skulle komma med?
 
  • Gilla
  • Haha
JämäMagnus och 13 till
  • Laddar…
Här har du ju världens chans att själv köpa in motsvarande material till en fjärdedel av priset och fylla upp högarna. Sen när det ska faktureras ”jaha, nä, det gick visst bara åt fem klammer; du får kreditera de här 175 som blev över och ta med dig dem…”
 
  • Gilla
Karrock
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Var kan jag hämta mitt pris för att jag i mitt förra inlägg förutsåg två av två ursäkter han skulle komma med?
Du får detta priset av mej♥️🌹🌹🌹🌹
 
  • Gilla
Artemisia och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.