P Peter787 skrev:
Då kan du som fastighetsägare eventuellt riskera skadeståndsanspråk från målaren/hans försäkringsbolag.
Det bästa är om man inte bygger egna ställningar eller låter någon utanför hushållet klättra på stegar.
Även arbetsmiljöverket kan väl blanda sig i.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Du antar att TS har ett skriftligt avtal Alfredo ?
Nej det antar jag absolut inte. Varför tror du det? De gånger jag anlitat någon form av hantverkare har det såvitt jag minns alltid varit muntliga avtal.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
P
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Även arbetsmiljöverket kan väl blanda sig i.
Inte mot en privatperson, AMV riktar sig enbart mot företag.
OT: jag hade själv en KA för ett självbygge som trodde att jag behövde en arbetsmiljöplan..Det behöver man inte som privatperson som bygger hus, enligt AMV.
 
P
Alfredo Alfredo skrev:
Nej det antar jag absolut inte. Varför tror du det? De gånger jag anlitat någon form av hantverkare har det såvitt jag minns alltid varit muntliga avtal.
Problemet är väl störst om utföraren inte är ett företag, vilket inte framgår av TSs beskrivning, han skriver bara 'målare', skulle en olycka inträffa då så...
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
P
P Peter787 skrev:
Inte mot en privatperson, AMV riktar sig enbart mot företag.
OT: jag hade själv en KA för ett självbygge som trodde att jag behövde en arbetsmiljöplan..Det behöver man inte som privatperson som bygger hus, enligt AMV.
Helt korrekt, men det räcker att du köper en minsta tjänst så faller det..
Det flesta gör inte allt själva utan lejer in olika delar och då blir du som byggherre ansvarig för arbetsmiljön och upprättandet av en plan..
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
P
Rejäl skrev:
Helt korrekt, men det räcker att du köper en minsta tjänst så faller det..
Det flesta gör inte allt själva utan leker in olika delar och då blir du som byggherre ansvarig för arbetsmiljön och upprättandet av en plan..
Nix, det är arbetsgivaren för de inhyrda deltjänsterna som har arbetsmiljöansvaret för sina anställda, inte beställaren.
PS, beställaren förutsätts vara en privatperson
 
P
P Peter787 skrev:
Nix, det är arbetsgivaren för de inhyrda deltjänsterna som har arbetsmiljöansvaret för sina anställda, inte beställaren.
Nee Arbetsmiljöansvaret ligger på byggherren så fort du anlitar någon..
Sedan kan du avtala bort ansvaret i en entreprenad tex. så tar oftast byggbolagen över detta ansvar men om du inte som byggherre avtalar bort det så är det du som är det..
Byggherreansvaret kommer du inte undan som privatperson utan att specifikt avtala om det..
Du får läsa på lite😉

https://www.byggherre.se/library/13...nsvar-vid-byggnads-och-anlaeggningsarbete.pdf

https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/byggprocessen/byggherrens-ansvar/
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
  • Haha
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
En artikel från 2009 som inte verkar hålla med. Har något ändrats sen dess?

[länk]
Nej byggherrens ansvar har aldrig tagits bort, som vanligt när Marlén beskriver eller skriver något om dessa saker så blir det fel har påpekats förut..
 
P

Vem räknas som byggherre?​

Byggherren är den som låter utföra ett byggnads- eller anläggningsarbete och kallas ofta beställaren.

Byggherren kan vara en organisation, ett företag men även en privatperson som anlitar någon annan för att bygga eller anlägga något. Det spelar ingen roll om byggnads- eller anläggningsarbetet som du låter utföra är litet eller stort – alla byggherrar ska följa arbetsmiljöreglerna.

Exempel på byggherrar kan vara:

  • Regioner, Kommuner och kommunala bolag, myndigheter
  • bygg- och anläggningsföretag
  • markutvecklare
  • den som bedriver verksamhet på ett fast driftställe (industrier, sjukhus, skolor m.fl.)
  • privatpersoner som anlitar någon för bygg- eller anläggningsarbete
  • andra typer av fastighetsägare
Byggherren som beställare har ett ansvar för arbetsmiljön som är unikt för just byggnads- och anläggningsarbeten eftersom det inte finns ansvar i arbetsmiljölagen för beställare av andra arbeten.

Källa: AV

https://www.av.se/produktion-indust...-byggprojekt/byggherrens-overgripande-ansvar/

Detta missköts något oerhört pga. Okunskapen hos Byggherrar och småföretagare som ser emellan fingrarna för att inte dom kan eller är villiga att ta diskussionen med sin beställare för detta kostar pengar då alla privata jobb är unika och en arbetsmiljöplan behöver upprättas specifikt till varje projekt, man kan ha en generell plan i bilen för väldigt enkla åtgärder..
 
  • Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
En artikel från 2009 som inte verkar hålla med. Har något ändrats sen dess?

[länk]
Jag var i personlig kontakt med AMV 2019 pga. en inkompetent KA, och fick klart besked angående arbetsmiljöansvar när det gäller privatpersoner som är byggherrar och tar in företag för delprojekt, i mitt fall enbart gjutning av grund, inget ansvar ligger på en privat byggherre som anlitar företag för delprojekt.
Så sluta svamla Alfredo !
 
  • Gilla
pederlarsson och 1 till
  • Laddar…
P
P Peter787 skrev:
Jag var i personlig kontakt med AMV 2019 pga. en inkompetent KA, och fick klart besked angående arbetsmiljöansvar när det gäller privatpersoner som är byggherrar och tar in företag för delprojekt, i mitt fall enbart gjutning av grund, inget ansvar ligger på en privat byggherre som anlitar företag för delprojekt.
Så sluta svamla Alfredo !
Du får gärna bevisa detta för dina ord just nu betyder inget då du har fel..
 
P Peter787 skrev:
Så sluta svamla Alfredo !
Jag har länkat till en artikel skriven av en av forumets ägare som verkar ha samma uppfattning som du har. Tråkigt om du tycker det är att svamla.
 
  • Haha
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Jag har länkat till en artikel skriven av en av forumets ägare som verkar ha samma uppfattning som du har. Tråkigt om du tycker det är att svamla.
Eftersom min KA var envis, fick jag kontakta AMV, som bekräftade min åsikt.
En privatperson som är byggherre anses inte ha sådan kompetens att han kan ansvara för arbetsmiljön för inhyrda entereprenörer (OBS företag).
Tar du in privatpersoner som arbetskraft, är det helt andra regler, då är det inte bara arbetsmiljöregler som du ansvarar för, det är arbetsgivaravgifter också. (F-Skatt)
 
Redigerat:
  • Haha
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Jag förstår inte varför du citerar mig. 🤔
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.