Självbyggare
· Skåne
· 46 inlägg
Jag har anlitat en målare som utfört ett dåligt jobb. Offerten bestod av ett fast pris och extra saker så som byggställning och tvätt/algbehandling. Ställning användes inte då en släkting åkt förbi och sett honom på en stege 8 meter upp, Detta fick jag lära mig va alvarligt då jag sitter i skiten om han hade ramlat. algbehanling inte heller utfört då han bara gått med högtrycks apparat och sprutat vatten.
Har skrivit via mail att jag inte är nöjd med jobbet. Mycket slarv och inte tillräckligt tjockt lager.
Jag har haft besiktningsman som anser att jobbet inte är fackmannamässigt utfört. Jag har betalat hälften av summan, han har fått behålla nycklar för att få fri tillgång och rätta till sitt slarv. Sedan har han påstått till en släkting som varit på plats att han rättat allt, vilket han inte gjort.
Nu har jag fått brev för stämning via kronofogden.
Vad hade ni gjort i denna situation? betalat hela summan och gått vidare eller fortsätta med stämning?
majoriteten känns som det är ord mot ord, men bilder och resultat talar ju mycket för sig själv kan jag hoppas. Är rätten mer på konsumentens sida eller vem har mer rätt?
Har skrivit via mail att jag inte är nöjd med jobbet. Mycket slarv och inte tillräckligt tjockt lager.
Jag har haft besiktningsman som anser att jobbet inte är fackmannamässigt utfört. Jag har betalat hälften av summan, han har fått behålla nycklar för att få fri tillgång och rätta till sitt slarv. Sedan har han påstått till en släkting som varit på plats att han rättat allt, vilket han inte gjort.
Vad hade ni gjort i denna situation? betalat hela summan och gått vidare eller fortsätta med stämning?
majoriteten känns som det är ord mot ord, men bilder och resultat talar ju mycket för sig själv kan jag hoppas. Är rätten mer på konsumentens sida eller vem har mer rätt?
Du skall bestrida ärendet hos Kronofogden — NU! Du har tio dagar på dig efter att du fått delgivning från fogden; om du inte hör av dig innan dess så kommer fogden att fastställa kravet.
Om du bestridit kravet så kan inte fogden göra något mer. Då släpper fogden ärendet helt. Då måste den som kräver pengar av dig gå till tingsrätten. Där måste han bevisa att kravet är riktigt.
Av det du skriver är det tydligt att det är du som sitter på bevisen och inte han. Du har en besiktning — helt rätt gjort! — och dessutom ett vittne. Du har också avtalet som visar vad ni kommit överens om. Han har å sin sida inga andra bevis än sitt eget ord. Så du har alla chanser att vinna en sådan tvist, om han nu skulle ta det vidare dit.
Eftersom det finns många felaktiga uppfattningar om betalningsanmärkningar ska jag också tillägga att sådana inte uppstår för privatpersoner förrän ett obetalt krav är fastställt, antingen av Kronofogden eller tingsrätten enligt ovan. Att få en delgivning innebär alltså inte att man får någon anmärkning.
Om du bestridit kravet så kan inte fogden göra något mer. Då släpper fogden ärendet helt. Då måste den som kräver pengar av dig gå till tingsrätten. Där måste han bevisa att kravet är riktigt.
Av det du skriver är det tydligt att det är du som sitter på bevisen och inte han. Du har en besiktning — helt rätt gjort! — och dessutom ett vittne. Du har också avtalet som visar vad ni kommit överens om. Han har å sin sida inga andra bevis än sitt eget ord. Så du har alla chanser att vinna en sådan tvist, om han nu skulle ta det vidare dit.
Eftersom det finns många felaktiga uppfattningar om betalningsanmärkningar ska jag också tillägga att sådana inte uppstår för privatpersoner förrän ett obetalt krav är fastställt, antingen av Kronofogden eller tingsrätten enligt ovan. Att få en delgivning innebär alltså inte att man får någon anmärkning.
Bara en lite upplysning. Om du anlitar tex målaren för att göra jobbet, så är du absolut inte ansvarig om han trillar i backen. Då tar han över allt ansvar.
"Det beror på".perra i skogen skrev:
Morsan åkte på straff för att de som jobbade på hennes tak inte hade säkerhetsutrustning. Nu hade de inget tydligt kontrakt, så det kan lösa saken.
Det är flera steg innan du behöver vara rädd för att betala pengar.
Kronofogden är bara för att skrämmas.
Om målaren stämmer dig tingsrätten kommer ni kallas på möte med en rådman som kommer försöka få er att förlikas.
Först efter du varit på mötet och ni inte kommer överens blir det förhandling och en dom där du kan dömas att betala.
Så egentligen är det inte förrän du är på mötet på tingsrätten där ni ska försöka förlikas som du behöver ställa frågan "är det här värt det?"
Kronofogden är bara för att skrämmas.
Om målaren stämmer dig tingsrätten kommer ni kallas på möte med en rådman som kommer försöka få er att förlikas.
Först efter du varit på mötet och ni inte kommer överens blir det förhandling och en dom där du kan dömas att betala.
Så egentligen är det inte förrän du är på mötet på tingsrätten där ni ska försöka förlikas som du behöver ställa frågan "är det här värt det?"
Anlitar du som privatperson ett företag har du inte arbetsmiljöansvar för deras arbete, så skulle målaren trillat ner från stegen har du inget ansvar för det.G Gårdsdrömmar87 skrev:Jag har anlitat en målare som utfört ett dåligt jobb. Offerten bestod av ett fast pris och extra saker så som byggställning och tvätt/algbehandling. Ställning användes inte då en släkting åkt förbi och sett honom på en stege 8 meter upp, Detta fick jag lära mig va alvarligt då jag sitter i skiten om han hade ramlat. algbehanling inte heller utfört då han bara gått med högtrycks apparat och sprutat vatten.
Det är värre om det inte fanns ett avtal då man antagligen antar att det var ett svartarbete, med ett avtal med en firma har inte en privatperson arbetsmiljöansvar.kashieda skrev:
Då kan du som fastighetsägare eventuellt riskera skadeståndsanspråk från målaren/hans försäkringsbolag.S Sthlm_ skrev:
Det bästa är om man inte bygger egna ställningar eller låter någon utanför hushållet klättra på stegar.
Du antar att TS har ett skriftligt avtal Alfredo ?Alfredo skrev:
Jag får erkänna att jag själv anlitat folk utan skriftligt avtal, har du Alfredo ?
Det är en risk om du anlitar en privatperson.