P
Alfredo Alfredo skrev:
Jag förstår inte varför du citerar mig. 🤔
Kanske pga. att du svarar mig ?

P Peter787 skrev:
Kanske pga. att du svarar mig ?
Du kanske ska läsa en gång till vad jag har skrivit i denna tråd. 😉

• Gilla
TreeView och 2 till
  • Laddar…
P
Rejäl skrev:
Du får gärna bevisa detta för dina ord just nu betyder inget då du har fel..
Gäääsp, det är du som har fel 'Rejäl' , vi får hoppas att ingen litar på dina felaktiga 'råd'

• Älska
  • Wow
1234bjorn och 2 till
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Du kanske ska läsa en gång till vad jag har skrivit i denna tråd. 😉
Men du kom med felaktiga uppgifter som BH ägare Marlén har skrivit, jag har besvarat dessa men fakta ifrån AV men du svarar inte på detta??

Om man ger sig in i diskussionen är det inte brukligt att svara?

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
P
P Peter787 skrev:
Gäääsp, det är du som har fel 'Rejäl' , vi får hoppas att ingen litar på dina felaktiga 'råd'
Så läs detta direkt ifrån AV:

https://www.av.se/produktion-indust...-byggprojekt/byggherrens-overgripande-ansvar/

Dom tycks inte hålla med dig i dina bedömningar, för dom skriver:

Byggherren kan vara en organisation, ett företag men även en privatperson som anlitar någon annan för att bygga eller anlägga något. Det spelar ingen roll om byggnads- eller anläggningsarbetet som du låter utföra är litet eller stort – alla byggherrar ska följa arbetsmiljöreglerna.

Exempel på byggherrar kan vara:

• Regioner, Kommuner och kommunala bolag, myndigheter
  • bygg- och anläggningsföretag
  • markutvecklare
  • den som bedriver verksamhet på ett fast driftställe (industrier, sjukhus, skolor m.fl.)
  • privatpersoner som anlitar någon för bygg- eller anläggningsarbete
  • andra typer av fastighetsägare
Byggherren som beställare har ett ansvar för arbetsmiljön som är unikt för just byggnads- och anläggningsarbeten eftersom det inte finns ansvar i arbetsmiljölagen för beställare av andra arbeten.

Rejäl skrev:
Men du kom med felaktiga uppgifter som BH ägare Marlén har skrivit, jag har besvarat dessa men fakta ifrån AV men du svarar inte på detta??
Vad vill du jag ska svara på? Jag länkade till en artikel inget annat.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Vad vill du jag ska svara på? Jag länkade till en artikel inget annat.
Ja det är väl brukligt att svara du länkade till något som är helt felaktigt!

P
Rejäl skrev:
Så läs detta direkt ifrån AV:

[länk]

Dom tycks inte hålla med dig i dina bedömningar, för dom skriver:

Byggherren kan vara en organisation, ett företag men även en privatperson som anlitar någon annan för att bygga eller anlägga något. Det spelar ingen roll om byggnads- eller anläggningsarbetet som du låter utföra är litet eller stort – alla byggherrar ska följa arbetsmiljöreglerna.

Exempel på byggherrar kan vara:

• Regioner, Kommuner och kommunala bolag, myndigheter
  • bygg- och anläggningsföretag
  • markutvecklare
  • den som bedriver verksamhet på ett fast driftställe (industrier, sjukhus, skolor m.fl.)
  • privatpersoner som anlitar någon för bygg- eller anläggningsarbete
  • andra typer av fastighetsägare
Byggherren som beställare har ett ansvar för arbetsmiljön som är unikt för just byggnads- och anläggningsarbeten eftersom det inte finns ansvar i arbetsmiljölagen för beställare av andra arbeten.
Om du orkar leta efter vem som är ansvarig för ARBETSMILJÖN hittar du detta :

Text om arbetsgivarens ansvar för arbetsmiljön och vikten av att skydda personalen från risker, med vissa ord markerade med gul bakgrund.

Som beställare at en tjänst från ett FÖRETAG är du aldrig arbetsgivare.

• Gilla
  • Haha
Villa vista och 3 till
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Ja det är väl brukligt att svara du länkade till något som är helt felaktigt!
Ja jag har förstått att du anser att artikeln som @Marlen Eskilsson har skrivit är felaktig. Jag förstår dock fortfarande inte vad du vill att jag ska svara på.

• Gilla
  • Älska
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
P
P Peter787 skrev:
Om du orkar leta efter ven som är ansvarig för ARBETSMILJÖN hittar du detta :

[bild]

Som beställare at en tjänst från ett FÖRETAG är du aldrig arbetsgivare.
Har du läst vad jag har länkat till dig eller? För i så fall borde du förstå att som byggherre har du ansvar punkt..

Ja en arbetsgivare har ansvar för sina anställdas arbetsmiljö men det är inte det vi diskuterar..

Utan du får helt enkelt läsa på lite och nyckel ordet är BYGGHERRE..

• Gilla
Vedeldat
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Ja jag har förstått att du anser att artikeln som @Marlen Eskilsson har skrivit är felaktig. Jag förstår dock fortfarande inte vad du vill att jag ska svara på.
Så du tror att Marlens skrivning övertrumfar AV föreskrifter?

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Så du tror att Marlens skrivning övertrumfar AV föreskrifter?
Jag tror ingenting om detta.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
P
Rejäl skrev:
Har du läst vad jag har länkat till dig eller? För i så fall borde du förstå att som byggherre har du ansvar punkt..

Ja en arbetsgivare har ansvar för sina anställdas arbetsmiljö men det är inte det vi diskuterat..

Utan du får helt enkelt läsa på lite och nyckel ordet är BYGGHERRE..
Det är nog du som borde läsa på lite, själv skiter jag i vad du tror eller tycker.
Jag frågade Arbetsmiljöverket per telefon specifikt om arbetsmiljöplan för privatbygge, eftersom min inkompetente KA ville ha en sådan, då fick jag svar från de som bestämmer om arbetsmiljön på byggarbetsplatser, att om jag som privatperson som tar in företag för delprojekt, inte har något som helst ansvar för deras arbetsmiljö.
Jag litar liiite mer på AMV än dig 'Rejäl', och jag hoppas att alla andra gör det samma.

• Gilla
  • Älska
  • Haha
pederlarsson och 3 till
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tror ingenting om detta.
Om man inte är beredd o diskutera så ska man inte googla fram en artikel som en obehörig har sammanställt på det viset och slänga in i en diskussion och sedan bara utebli med svar när du blir bemött!
Du verkar bara vilja förvilla då du inte bemötte mina svar som är direkt ur den myndighet som ansvara kring dessa frågor, du tror inte att dom hade förtydligat det på sin sida ifall det var som Marlén skrev att privata byggherrar slipper arbetsmiljöansvar?

• Gilla
Arp32
  • Laddar…
Rejäl skrev:
sedan bara utebli med svar när du blir bemött!
För sista gången. Vad är din fråga som du vill jag ska besvara?

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.