B badtastex skrev:
Tacksam för test! De där tillbehören används flitigt av mig!

Antar att du kontaktar Rutlands om de tvingar som inte riktigt uppfyllde dina förväntningar? Min uppfattning är att de sköter sina kunder väl - det är nog delvis därför de är lite av en favoritbutik.
Japp baxarsekten ordnar ett test till badtastex:D

Nä jag orkar inte klydda över tvingarna som jag tycker är för snéa, dom funkar till det jag ska ha dom till

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Nope, tyvärr inte. Kanske @Daniel_N eller @jac eller nån annan närboende har. Isåfall kan jag testa vid tillfälle.
Daniel_N Daniel_N skrev:
jo det finns, sväng förbi. jag tror det passar
Naturligtvis har även jag dessa och lika självklart så har jag inte testat dem ännu. ;)

• Gilla
mattiasp och 2 till
  • Laddar…
B badtastex skrev:
Har du Bessey-tillbehöret för upp till 15-graders vinkel i inspänningen? Passar det på Rutlands-tvingarna?
Perfect match.
Röd golvskrapa mot bakgrund av en smutsig byggplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Två röda klämmor håller fast en metallstång parallellt med en arbetsbänk.
Skapa konto

• Gilla
badtastex och 1 till
  • Laddar…
Efter mycket tvekan beställda jag ett gäng av dessa tvingar och fick hem dem i veckan. De ger ju ett något mer plastigt intryck än Bessey-dito men annars helt ok. Något att tänka på som jag missat var att huvudet är längre än på Bessey så jag fick modifiera min tvinghylla för att få plats med dem. Dessutom är avståndet från bordet upp till själva metallprofilen inte detsamma som på Bessey vilket har betydelse vid panellimning.

Hoppas att de håller ihop bra i längden...

B badtastex skrev:
Efter mycket tvekan beställda jag ett gäng av dessa tvingar och fick hem dem i veckan. De ger ju ett något mer plastigt intryck än Bessey-dito men annars helt ok. Något att tänka på som jag missat var att huvudet är längre än på Bessey så jag fick modifiera min tvinghylla för att få plats med dem. Dessutom är avståndet från bordet upp till själva metallprofilen inte detsamma som på Bessey vilket har betydelse vid panellimning.

Hoppas att de håller ihop bra i längden...
@badtastex Är du nöjd med tvingarna? På väg att skaffa ett gäng men undrar om någon testat om Besseys skarvstycke passar på Rutlandstvingarna?

https://www.swedendro-tools.se/shop...e/limpressar-knektartvingar-mm/bessey-tvingar

Ö Överstyvt skrev:
@badtastex Är du nöjd med tvingarna? På väg att skaffa ett gäng men undrar om någon testat om Besseys skarvstycke passar på Rutlandstvingarna?

[länk]
Inte hunnit testa förrän ikväll, och visst känns det som att de funkar! Inte samma känsla som i Bessey och jag saknar hexfästet för att dra åt ordentligt. Gillade däremot den justerbara foten som saknas på Bessey.

Tvingar i röd och svart som håller samman träbitar på en arbetsbänk i en verkstad.
Skapa konto

Jag tycker in/ut mekanismen är mer distinkt o pålitlig än Besseys som ibland kan fastna i nåt mellanläge o varken vilja in eller ut.

Liten uppdatering efter att ha använt de här tvingarna ett tag, dessvärre verkar de inte hålla i längden då två av fyra tvingar börjat glida på skenan. Det innebär att de inte håller spänningen längre och är i princip värdelösa. Då jag påpekade detta till Rutlands fick jag pengarna tillbaka för alla fyra utan att skicka in dem, det enda de krävde var en video som visade på problemet.

Bra support får man väl säga men jag är förvånad att de fortfarande säljer den där modellen. Skulle tro att den andra modellen med ledat handtag är bättre då detaljen som fäster i skenan är i metall.

Hur håller dina ihop @Ola C ?

B badtastex skrev:
Liten uppdatering efter att ha använt de här tvingarna ett tag, dessvärre verkar de inte hålla i längden då två av fyra tvingar börjat glida på skenan. Det innebär att de inte håller spänningen längre och är i princip värdelösa. Då jag påpekade detta till Rutlands fick jag pengarna tillbaka för alla fyra utan att skicka in dem, det enda de krävde var en video som visade på problemet.

Bra support får man väl säga men jag är förvånad att de fortfarande säljer den där modellen. Skulle tro att den andra modellen med ledat handtag är bättre då detaljen som fäster i skenan är i metall.

Hmm. Jag har en glidare men jag hade även en vid leverans men den skruva jag isär o lagade, va en fjäder som låg fel. Har inte engagerat mig i den som nu glider, kollar på den i helgen o återkommer.

B badtastex skrev:

B badtastex skrev:

Har du lyckats laga dom eller är det skroten som gäller? Jag köpte också 4 st för nåt år sen och dom håller än så länge spänningen, men om det är ett generiskt fel på modellen så är det väl bara en tidsfråga. En sak jag har noterat är att det väldigt lätt blir ganska djupa ”jack” i skenan, även vid relativt mild hantering. En av de justerbara fötterna var dessutom sprucken vid leverans, den håller ihop så den funkar men ramlar ganska lätt isär.

Jag har inte gjort något försök utan mest börjat fundera på att beställa ett gäng Bessey till. Kan öppna den värsta och se hur den ser ut men jag skulle gissa att biten som trycks in i skenan har gett med sig och då tror jag inte det är så lätt att fixa...

I mitt fall syns inga tecken på slitage på skenan men detaljen som skall fästa in i skenan måste vara tillverkad i någon sämre metall för den ha fått ganska rejäla slitmärken. Det ser ut att vara designat så att det skall vara två klackar som går in i spåren i skenan men efter att ha slitits ner så gissar jag att den fastnar på den hala ytan bredvid spåren och glider...

Närbild av en metallkomponents ände med synliga slitagemärken vid infästningsklämmorna mot en träyta i bakgrunden.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.