13 014 läst ·
56 svar
13k läst
56 svar
Bessey paralelltvingar eller motsvarande?
Verktygstokig
· Halland
· 8 133 inlägg
Testade de andra tvingarna ni igen. Den sommar trasig har någon lös del som skramlar runt och två av de andra går det inte att släppa på bakre stoppet längre. Knappen man ska trycka ner svampar men släpper inte stoppet..
Inte den bästa kvaliteten än så länge.
Inte den bästa kvaliteten än så länge.
Aha, du har KRV. Jag har exakt samma problem m den rörliga stoppen (det är jag ganska säker på att alla har). Så fort man har spänt lite hårdare så går stoppen i baklås och knappen funkar inte. Av den anledning har jag fäst mina längst ut o lämnat dem där (så att det blir som en KR typ). För att få loss den får du ta en träbit (för att fördela trycket) och sätta den emot knappen och sen slå till med en hammare så funkar det igen...till nästa gång du spänner hårt...T Tokv41 skrev:
Nackdelen med KRV är också att mothållet inte har samma tjocklek som KR, så att man kan inte enkelt ställa alla upp på tex ett bord och spänna fast allting stående.
Är inte krv tjockare? Just att ställa de tycker jag var relativt smidigt och enkelt. Mem då vet jag iaf att den funktionen är kass. Kändes annars smidigt att kunna ställa de.Daniel_N skrev:
Aha, du har KRV. Jag har exakt samma problem m den rörliga stoppen (det är jag ganska säker på att alla har). Så fort man har spänt lite hårdare så går stoppen i baklås och knappen funkar inte. Av den anledning har jag fäst mina längst ut o lämnat dem där (så att det blir som en KR typ). För att få loss den får du ta en träbit (för att fördela trycket) och sätta den emot knappen och sen slå till med en hammare så funkar det igen...till nästa gång du spänner hårt...
Nackdelen med KRV är också att mothållet inte har samma tjocklek som KR, så att man kan inte enkelt ställa alla upp på tex ett bord och spänna fast allting stående.
Dock känns ju inte bessey som något superlvalitetsmärke vilket jag trodde de var.
Vet du om man kan skruva isär dem? Insexskruven baktill sitter som ett berg märkte jag. Tänkte om jag kan se vad som lossnat innuti tvingen.
Produkter som diskuteras: "Insexskruven"
Insexskruv
Insexskruvar är specifika skruvar som har ett sexkantigt hål i huvudet. Dessa skruvar drivs med hjälp av ett verktyg kallat insexnyckel eller insexmejsel, som passar in i det sexkantiga hålet.
Läs mer
Jo, KRV är tjockare.Bessey har blandade produkter. Trots nackdelarna vi har pratat om så tycker jag att KR (jag fick som sagt mina utbytta) är de bästa parallelltvingar jag har provat.T Tokv41 skrev:Är inte krv tjockare? Just att ställa de tycker jag var relativt smidigt och enkelt. Mem då vet jag iaf att den funktionen är kass. Kändes annars smidigt att kunna ställa de.
Dock känns ju inte bessey som något superlvalitetsmärke vilket jag trodde de var.
Vet du om man kan skruva isär dem? Insexskruven baktill sitter som ett berg märkte jag. Tänkte om jag kan se vad som lossnat innuti tvingen.
Sen har de en del billiga och dåliga tvingar (tex LMU) och sen en hel del där de är ledande (tex helmetalltvingarna för metall). Men på de bästa modellerna finns det också många bra kopior, tex i "Axminster trade"-serien. Tidigare hade Bessey också kantenfix kanttvingar som är väldigt bra, men de tillverkas inte av Bessey.
Jag tror inte att de går att skruva isär, har för mig att det är nitat?
Okej. Trodde krv var ett snäpp vassare än kr. Känns inte så just nu kanske.Daniel_N skrev:
Jo, KRV är tjockare.Bessey har blandade produkter. Trots nackdelarna vi har pratat om så tycker jag att KR (jag fick som sagt mina utbytta) är de bästa parallelltvingar jag har provat.
Sen har de en del billiga och dåliga tvingar (tex LMU) och sen en hel del där de är ledande (tex helmetalltvingarna för metall). Men på de bästa modellerna finns det också många bra kopior, tex i "Axminster trade"-serien. Tidigare hade Bessey också kantenfix kanttvingar som är väldigt bra, men de tillverkas inte av Bessey.
Jag tror inte att de går att skruva isär, har för mig att det är nitat?
Nja inte nitat men det finns inga skruvar. Bara fyra små hål framtill. Sedan en insexskruv i handtaget.
Ok, har för mig att de gamla var nitade, har inte tittat så noga på de nya och är inte i snickeriet nu. Du kan inte ta en bild på dem så kan vi kanske spåna lite?
KRV är exakt samma tving med samma specifikationer som KR, bara med rörlig back. Eller ja, kanske inte så överdrivet rörlig...
KRV är exakt samma tving med samma specifikationer som KR, bara med rörlig back. Eller ja, kanske inte så överdrivet rörlig...
Här finns bild på gamla KR samt KRE. KR nitad och KRE är det mer oklart hur den sitter ihop: https://www.byggahus.se/forum/threads/bessey-parallelltvingar-kr-vs-kre-krv-krev.307578/
Just d. Men där kom ni fram tlll att de var lika tjocka?Daniel_N skrev:
Hur som. Bakom de svarta plastskydden finns fyra fyrkantiga hål och man ser en metallbit bakom varje.. ev skulle det kanske gå att trycka in dem. Men plasten ser nästan gjuten ut runtomkring. Alt så ska man på något vis skruva ut insexskruven i handtaget men den satt som berget åt bägge håll så jag vågade inte dra mer eftersom jag inte vet åt vilket håll den är gängad...
Ok ska kolla på mina imorgon.
Nog lite begreppsförvirring i övrigt.
KR har fast mothåll. KRE (evolution tror jag) är efterföljaren, också m fast mothåll.
KRV har rörligt mothåll. KRVE är efterföljaren, också m rörligt mothåll. Båda har tjockare mothåll än KR/KRE.
Skillnadern mellan KR och KRE känns försumbar i praktiken.
KR har fast mothåll. KRE (evolution tror jag) är efterföljaren, också m fast mothåll.
KRV har rörligt mothåll. KRVE är efterföljaren, också m rörligt mothåll. Båda har tjockare mothåll än KR/KRE.
Phu. Ja Krevo hette nog mina dessutom...Daniel_N skrev:
Ok ska kolla på mina imorgon.