4 068 läst ·
40 svar
4k läst
40 svar
Bergvärmeproblem eller?
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Om du luftar element så sjunker trycket i systemet. Du behöver fylla på lite efter luftningen. Frågan är kanske också om expansionskärlet är ok. Ex. för lågt förtryck. Om trycket i bollen är för lågt, så är den alltid ihoptryckt, finns inget utrymme att expandera i.
Jag fyller på trycket via denna kranen i bifogad fil. Tog ca 10sekunder att fylla den.
Jag ökade upp trycket efter jag luftade elementen i förrgår.
Jag kollade expansionskärlet och när jag tryckte in bilventilen under så kom bara luft (hade sett att om det kommer vatten så är kärlet trasigt) men det kanske kan vara fel på andra sätt?
Jag ökade upp trycket efter jag luftade elementen i förrgår.
Jag kollade expansionskärlet och när jag tryckte in bilventilen under så kom bara luft (hade sett att om det kommer vatten så är kärlet trasigt) men det kanske kan vara fel på andra sätt?
Ni tror inte att det kan vara så att jag ställt ner bergvärmen från 20 till 19 och att den då inte producerar varmvatten igenom kärlet så det kalla vattnet göra så att trycket sjunker? Eller är jag ute och cyklar?
Ja.C Christian Bäckström skrev:
Då gissar jag att det är för lite luft i expansionskärlet. För att fylla upp ett system från 0 till 1 bar så är det i storleksordningen 10 liter vatten som ska in i kärlet och komprimera luftblåsan. Jämför med hur lång tid det tar att fylla en 10-liters hink med vatten.C Christian Bäckström skrev:
Ah då förstår jag. Men, kan man öka trycket via dendär bilventilen under expansionskärlet? ELler måste det till någon monsterinsats för att få ordning på det?useless skrev:
Läst att man behöver tömma systemet med vatten.. men räcker det inte att öppna säkerhetsventilen så expansionskärlet visar 0 och sen pumpa upp "blåsan"?
Det är bara att fylla på luft med en vanlig kompressor med däckpåfyllare eller liknande. Dock måste trycket på vattensidan vara 0 när man fyller på, så man måste göra systemet trycklöst och öppna t ex säkerhetsventilen när man trycker in luft.
AH okej då förstår jag! Kanske dum fråga men går det med en cykelpump eller måste det vara kompressor?
Vilken ventil som helst. Det är bättre med en ventil 'högt upp' i systemet så man inte behöver tappa ur och fylla på så mycket vatten. Sen om man ska vara korrekt så måste man ta hänsyn till att vattentrycket inte blir 0 om det finns vatten kvar i systemet. Men i ett enplanshus spelar det ingen jättestor roll. Fyll på nån tiondels bar extra luft så är du på den säkra sidan...
Ytterligare uppdatering:
Nu har vi ställt in förtrycket i expansionskärlet till 0,5bar. Kärlet tar nu mycket längre tid att fylla på men, vi ser också att säkerhetsventilen är trasig. Det droppar vatten ifrån röret efter säkerhetsventilen så den är trasig och bör bytas.
Det jag undrar lite, skall försöka ringa rörfirma imorgon och se om någon har till försäljning.
Jag har läst mig till att det står 3/4" på övertrycksventilen och att 3/4" är ett gammalt mått och heter idag G20. (eller 24mm innergänga/26mmyttergänga)
Men när det står 3/4" på som ni ser säkerhetsventilen så borde det väl vara samma mått på båda anslutningarna?
Rören är 22mm och sedan mätte jag där ni ser pilarna(vattnets riktning) på säkerhetsventilen och där mäter jag 30mm.
Det känns som att det bör vara denna kopplingen jag ska ha?
https://www.bygghemma.se/hus-och-by...redare/sakerhetsventil-flamco/p-965470-965472
Nu har vi ställt in förtrycket i expansionskärlet till 0,5bar. Kärlet tar nu mycket längre tid att fylla på men, vi ser också att säkerhetsventilen är trasig. Det droppar vatten ifrån röret efter säkerhetsventilen så den är trasig och bör bytas.
Det jag undrar lite, skall försöka ringa rörfirma imorgon och se om någon har till försäljning.
Jag har läst mig till att det står 3/4" på övertrycksventilen och att 3/4" är ett gammalt mått och heter idag G20. (eller 24mm innergänga/26mmyttergänga)
Men när det står 3/4" på som ni ser säkerhetsventilen så borde det väl vara samma mått på båda anslutningarna?
Rören är 22mm och sedan mätte jag där ni ser pilarna(vattnets riktning) på säkerhetsventilen och där mäter jag 30mm.
Det känns som att det bör vara denna kopplingen jag ska ha?
https://www.bygghemma.se/hus-och-by...redare/sakerhetsventil-flamco/p-965470-965472
Jag har testat.. det droppar ändå. Har beställt en som jah går imorgon. Kostade bara 300 så det betalar jag gladerligen för att slippa krångla 
Men är det bara att göra det trycklöst (släppa ut vatten tills mätaren står på 0bar och sen byta ventilen?
Pratade med far och han tyckte det skulle vart bättre att stänga vattentillförseln npgonstans men vi hittar ingen avstängning nära pumpen
Men är det bara att göra det trycklöst (släppa ut vatten tills mätaren står på 0bar och sen byta ventilen?
Pratade med far och han tyckte det skulle vart bättre att stänga vattentillförseln npgonstans men vi hittar ingen avstängning nära pumpen


