richardtenggren
Om jag minns rätt kostade borrningen ~250 kr/m, dock lite osäker om det var inkl eller exkl. Fick siffran från min installatör inför offerten.

Den dyra delen av hålet är den första, först har du etableringskostnaden och sedan foderrören, de sista metrarna är ju rätt billiga på så sätt, även om borrsjunket avtar med ökat håldjup.
Vi borrade 250 m, de fick 220 enligt beräkningen men han la till 30 m extra :)

Maxwells demon TotalControl skrev:
Har rörmokaren kollat att radiatorerna är ett 55/45 system?
Vet du vad du har för framledningstemperatur på befintlig elpanna?
Vad innebär 55/45?
Vet ej temp.

J Josth skrev:
Du menar om det är 40 m ner till fast berg där du bor? Då blir det dyrt. Titta i SGU Brunnsarkivet om några grannar har borrat och hur djupt de hade ner till berg: [länk]
Jag har ca 3meter till berg. De räknar med 6m foderör. Aktivt hål 140m

V Viktorbyggahus skrev:
Om du behöver borra extra så antar jag att du pratar foderrör. Den kostnaden regleras i ditt avtal och såg normal ut.

Om du undrar vart berggrunden går så kan du ev kolla på sgis hemsida. Det är osannolikt att den ligger 40 meter under marken. Och isf vet du det för ditt hus är pålat

hur gjupt du bör gå beror på effekten på bergvärmepumpen, berggrunden, och mängden vatten i berggrunden.

vi har borrat 240 meter för en 15kwpump. Det funkar finfint.

det är generellt bättre att borra för djupt än för grunt. Är det för grunt får du kall brine in och pumpen orkar inte värma huset när det är jättekallt ute. Och då går elpatronen in. Då är det bättre att ha ett djupare hål, en lite överdimensionerad pump (inverter är bra så) och så slipper elpatronen någonsin gå in.

räcker 150m för ditt hus? Vet inte. Bör installatören veta som lämnade offerten.

kostnaden att borra 40 meter extra är inte dyr för borrfirman. Så om du velat mellan två djup så är djupare bättre.

Mattias_Jo1 Mattias_Jo1 skrev:
Man brukar dimensionerar hålet med ca 40w/m. Bara räkna behovet efter pumpeffekt.

• Tabell med teknisk data för en bergvärmepump inklusive temperaturer, borrlängd och effektivitetsvärden.
A Axel Svensson skrev:
Bara att be de borra djupare som flera redan nämnt, kostar inte många kronor extra/meter. Har själv 12m till berg och totalt 226m hål, dock uppe i Norrland.

• Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
J
140m x 30W = 4,2kW

Det står att ditt effektbehov är 7kW i offerten varav 0,5kW är eltillsats.

För att uppnå 6,5kW som är exkl eltillsats borde du väl rimligen borra ca 220m.

• Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
1. Dimensionera värmepump och borrhål för 100% effekttäckning.
2. Du kan inte dra några slutsatser av brunnsarkivets information om grannars borrdjup. De som har en grund brunn är sannolikt äldre hål där man kör mycket mer med elpatron än vad man gör i en modern installation.
3. Jag skulle utan tvekan be om att få ett lite djupare hål i den offert du accepterat. Om du efter att ha tänkt till lite känner att pumpen är för liten så lär det ju inte vara ett problem att justera det också.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
I dessa tider med högt och högst variabelt timpris på el verkar det väl vettigt att ta en snäppet större pump, så den kan få stå stilla några timmar per dag när det är som dyrast (vilket lär sammanfalla med när det är som kallast)?

J Jerald Stuartson skrev:
140m x 30W = 4,2kW

Det står att ditt effektbehov är 7kW i offerten varav 0,5kW är eltillsats.

För att uppnå 6,5kW som är exkl eltillsats borde du väl rimligen borra ca 220m.
Du tar inte all värmeenergi/effekt från hålet. En del står kompressorn för. Säkert runt 2kW.

• Gilla
Axel Svensson
  • Laddar…
Oroa dig inte för 150 meter, det kommer att fungera, det gör inget om KB blir minusgrader, jag kör 7 kW på 75 meter utan minusgrader.

• Gilla
Axel Svensson
  • Laddar…
P Plutus skrev:
Oroa dig inte för 150 meter, det kommer att fungera, det gör inget om KB blir minusgrader, jag kör 7 kW på 75 meter utan minusgrader.
man kan inte bara betrakta effektuttaget från hålet. Även en energibetrakelse måste göras, så att det generellt skulle fungera med 75m till en 7kw panna är inte sant. Att det öht fungerar hos dig beror sannolikt på att du har stor vattenomsättning i hålet, för annars skulle det inte fungera alls…

• Gilla
H-Thomasson och 4 till
  • Laddar…
P Plutus skrev:
Jag håller med, men om man ändå skall borra så kör 200m.

• Gilla
Axel Svensson
  • Laddar…
Mattias_Jo1 Mattias_Jo1 skrev:
Jag håller med, men om man ändå skall borra så kör 200m.
Tack, skönt svar att det räcker :)
Jag har mailat installatören och frågat om pris per meter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.