Bergvärme - inverterstyrd vs on/off

• Antal röster
    80
  • Omröstningen stängd .
Man kan ju med en on off pump styra med tex gradminutrarna så den inte startar så ofta. Den står längre då den står å går längre då den går. Har själv en on off pump som princip är heltäckande med en 80 liters omgjord vv beredare som utjämningskärl å mixat lite med gradminuterna å den har 2 starter varje drifttimmar. Går som en dröm gör den.

V vvs facit skrev:
Och kan du fördelarna med inverter.
Nu är jag långt i från en vvs röris/installatör eller vvs ingenjör men de gånger jag har tänkt på saken så kan jag ärligt inte se någon fördel med invertera framför en full effekt on/off med en väl tilltagen arbetstank.
Ja om man nu bortser från att den tar plats och kanske något mer installation.

Har även tankeexprimentera med Inverter+tank. Men även där får jag ingen fördel. Där fastna jag i tankengången hur det blir med flödet mellan invertera/tank? Såvitt jag förstår så är värmebärarflödet dynamiskt med den avgivna effekten? Om det är så så måste de bli knas med radiatorkretsen som har konstant (tryckstyrt) flöde? Flödet över tank kommer då variera beroende på effekt ut från VP.
Nej vettefan. Kanske är något jag missar.
Finns det fördel invertera över on/off tank?

E Emanuel01 skrev:
Finns det ens on/off att köpa än. En arbetstank läcker energi i källaren eller var den står samt att man ökar vattenmängd i systemet. Bäst enrgiöverföring är vi dx. Bättre då att köra direkt ut i huset där man vill ha värmen.
Jag vill då definitivt ha värme i tvättstugan där arbetstanken står. Tycker det är en jättebra lösning med arbetstank!

Maxwells demon TotalControl skrev:
Nu är jag långt i från en vvs röris/installatör eller vvs ingenjör men de gånger jag har tänkt på saken så kan jag ärligt inte se någon fördel med invertera framför en full effekt on/off med en väl tilltagen arbetstank.
Ja om man nu bortser från att den tar plats och kanske något mer installation.

Har även tankeexprimentera med Inverter+tank. Men även där får jag ingen fördel. Där fastna jag i tankengången hur det blir med flödet mellan invertera/tank? Såvitt jag förstår så är värmebärarflödet dynamiskt med den avgivna effekten? Om det är så så måste de bli knas med radiatorkretsen som har konstant (tryckstyrt) flöde? Flödet över tank kommer då variera beroende på effekt ut från VP.
Nej vettefan. Kanske är något jag missar.
Finns det fördel invertera över on/off tank?
Du har helt rätt Totalcontrol.
Det gäller att upprätthålla flödet i radkrets!

Det finns bara en fördel med invertern.
Möjlighet till köldbärarmonitering.

jag personligen valde on-off Arbetstank
Hem till mig själv 2021 när jag designa
Mitt eget värme system hem .
Jag går Max 2 g över börvärdet
Långa gångtider och långa stillestånd.
Års cop enligt program va till och med
Något bättre en inverter

• Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
V vvs facit skrev:
så en cirkpump som drar 7watt typ
Är alltså så mycket sämre en fläktmotorn
Som värmer en central punkt i huset ?

När du skriver att en tank är onödig,
Har du överhuvudtaget förstått vad den gör ?
Vem eller vad är källan till dina påståenden?

Kan du nackdelarna med on- off
Och kan du fördelarna med inverter.
Fördelen med en inverter är att en kompressorn ger bättre cop värde på lägre Hz än max. Därför du får bättre värden om du har golvvärme då du ej behöver så hög framledning som vid tex radiatorer. Bara att kolla med alla vp tillverkare. Hade man 100% överföring mellan alla medier/energier vore ju trevligt med!

J Joonazz skrev:
Jag vill då definitivt ha värme i tvättstugan där arbetstanken står. Tycker det är en jättebra lösning med arbetstank!
Men du ökar trögheten i systemet vid snabba tempskillnader beroende på hur stor den är.

E Emanuel01 skrev:
Fördelen med en inverter är att en kompressorn ger bättre cop värde på lägre Hz än max. Därför du får bättre värden om du har golvvärme då du ej behöver så hög framledning som vid tex radiatorer. Bara att kolla med alla vp tillverkare. Hade man 100% överföring mellan alla medier/energier vore ju trevligt med!
vet du vad begreppet ”Täta ut” är ?
Har svårt att hålla med dig !
Det är i slutändan Årsverkningsgraden
Som är avgörande.
Tittade lite snabbt på en 13 kw viessmann 200g . 4,93 i cop vid 0 35
Det kan finnas 1 växel vid 1 unikt drift tillfälle
Som invertern uppvisar ett Bättre COP värde .

men hur du en vänder och vrider på det kvarstår säkerställandet av flödet
Mot beräkningstemperatuter
med andra ord Dim för 100% med on off
Eller inverter måste samma anläggning ha samma utrustning för att säkerställa driften
Vid alla årets gradtimmar.

så vad gör nu Tanken om den behövs för en on- off eller inverter?

Det är riktigt att COP i början ökar vid minskande frekvens, men vid en viss punkt vänder kurvan igen. Så vid riktigt låga varvtal (och effektuttag) så har den fördelen försvunnit.
Heating-power-and-COP-over-the-modulation-speed-inverter-frequency-and-relative-heating.png

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
E Emanuel01 skrev:
Men du ökar trögheten i systemet vid snabba tempskillnader beroende på hur stor den är.
Nej ! Det gör den inte .
Du kan inte jämföra felaktigt utförande
Mot hur det ska vara .

V vvs facit skrev:
Du har helt rätt Totalcontrol.
Det gäller att upprätthålla flödet i radkrets!

Det finns bara en fördel med invertern.
Möjlighet till köldbärarmonitering.

jag personligen valde on-off Arbetstank
Hem till mig själv 2021 när jag designa
Mitt eget värme system hem .
Jag går Max 2 g över börvärdet
Långa gångtider och långa stillestånd.
Års cop enligt program va till och med
Något bättre en inverter
Men menar du bara med tank då i detta resonemang. Varför behöver man annars upprätthålla flödet hos förbrukaren?

Var ditt års-cop bättre än din egen pumps spec. också? ;)

Peter1986 Peter1986 skrev:
Men menar du bara med tank då i detta resonemang. Varför behöver man annars upprätthålla flödet hos förbrukaren?

Var ditt års-cop bättre än din egen pumps spec. också? ;)
oavsett tank eller inte så måste man säkerställa beräknat flöde .

Definitivt inte sämre i alla fall
Om KB aldrig går under noll ligger det nog bra till .

E EyEr0n skrev:
När on/off pumpen ej orkar med så går elpatron in i stället.
I så fall är anläggningen gravt felbyggd. När kompressorn inte orkar själv så ska elpatronen komplettera, inte ersätta.

Var säkert bara ett syftningsfel i den skrivning "elpatronen in i istället", jag tolkade det som att tillskottsel aktiverades.

• Gilla
EyEr0n och 1 till
  • Laddar…
Ju mer jag läser om inverter/onoff/arbetstankar mm desto mer förvirrad blir jag, tyvärr. Hade hoppats att förstå lite mer i den här tråden men tyvärr får det nog fortsätta vara en vit fläck på kartan för mig. Jag tackar iallafall för ert engagemang :D

Men som en naturlig fortsättning - en del av er var ju nyfikna på detta - så har jag fått in tre offerter, ytterligare nån kommer nog men hen verkar ha svårt att få tummen ur. Samtliga priser ink moms, ink ROT:

* IVT HE C6: 78.900kr
* Thermia Diplomat Optimum 6, Rostfri vvb: 81.800kr
* Nibe F1226-6kW: 79.500kr

Säljarna för Thermia och Nibe har varit här och tittat. IVT har skickat offert obesett och försöker dessutom få mig att fatta snabbt beslut. Känslomässigt lutar det åt att välja Thermias förslag då jag fått bra referenser och en bra personlig kontakt med säljaren. Dock är det längst leveranstid.

• Gilla
växelventil
  • Laddar…
U
IVT sägs öka sina priser med 10% från första februari så kan ju va så att IVT säljaren vill lägga sin beställning innan det. De har ju lämnat offert innan prisökningen så de kommer få stå för mellanskillnaden om de inte förbehåller sig för prisändringar inom offerttiden

• Gilla
meghin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.