22 364 läst ·
98 svar
22k läst
98 svar
Bergvärme - inverterstyrd vs on/off
Tank som tank. Man använder ju en acctank som arbetstank om man kopplar på vp, åtminstone en del av den. Förlusterna är oavsett otroligt låga om de är vettigt isolerade, vilket alla är idaguseless skrev:
Det blir större förluster om man värmer tanken till en högre temperatur för att lagra värme. Framför allt för att värmepumpen får sämre verkningsgrad.
Men ja, rent tekniskt är det samma tank i båda fallen, men olika reglerprinciper.
Men ja, rent tekniskt är det samma tank i båda fallen, men olika reglerprinciper.
Tack för alla tankar i frågan
Nån skrev att jag borde berätta mer om mina offerter, borrhål mm. Huset är på 100m2, vattenburen golvvärme. Pannan som sitter idag är på 5kW, borrhålet 108 meter enligt arkivet. Har hittills fått två offerter, en från Thermia och Nibe men väntar in fler i nästa vecka. Väntar med att outa dem tills dess.
Enligt det jag läst i den här tråden hittills har jag bara sett fördelar med on/off. I omröstningen har de flesta röstat på inverterstyrd men jag har inte sett nån motivation. Tacksam om någon inverterförespråkare kunde avge någon sådan
Nån skrev att jag borde berätta mer om mina offerter, borrhål mm. Huset är på 100m2, vattenburen golvvärme. Pannan som sitter idag är på 5kW, borrhålet 108 meter enligt arkivet. Har hittills fått två offerter, en från Thermia och Nibe men väntar in fler i nästa vecka. Väntar med att outa dem tills dess.
Enligt det jag läst i den här tråden hittills har jag bara sett fördelar med on/off. I omröstningen har de flesta röstat på inverterstyrd men jag har inte sett nån motivation. Tacksam om någon inverterförespråkare kunde avge någon sådan
Vi bytte till en Thermia Atlas våren 2021 från en on/off IVT Greenline från 98.
Du kommer inte få massa nummer och siffror från mig utan mitt subjektiva omdöme. Ej expert.
Fördelarna för oss är stabilare värme i elementen. Med gamla pannan så knäppte och knakade det mycket i värmeväxlingarna. Har väl mycket att göra att elementen inte sitter fast ordentligt men det är borta nu.
En annan fördel är en nästintill knäpptyst bergvärmepump då den står i ’hjärtat’ av huset.
Alltså mitt i. Lät något fruktansvärt med den gamla. Men du gillade lite goa vibrationer så är väl hugget som stucket för dig
Kostnaden har sjunkit med ca 4-500 kWh från förra året, var nog kallare då så svårt att säga. Men Atlasen värmer varmvatten i samband med elementen, heter något speciellt den tekniken, så de gör väl alltid något på kWh.
Visste inte att on/off fanns att få tag på längre men hade någon säljare rekommenderat det till oss hade jag slängt ut dom
Du kommer inte få massa nummer och siffror från mig utan mitt subjektiva omdöme. Ej expert.
Fördelarna för oss är stabilare värme i elementen. Med gamla pannan så knäppte och knakade det mycket i värmeväxlingarna. Har väl mycket att göra att elementen inte sitter fast ordentligt men det är borta nu.
En annan fördel är en nästintill knäpptyst bergvärmepump då den står i ’hjärtat’ av huset.
Alltså mitt i. Lät något fruktansvärt med den gamla. Men du gillade lite goa vibrationer så är väl hugget som stucket för dig
Kostnaden har sjunkit med ca 4-500 kWh från förra året, var nog kallare då så svårt att säga. Men Atlasen värmer varmvatten i samband med elementen, heter något speciellt den tekniken, så de gör väl alltid något på kWh.
Visste inte att on/off fanns att få tag på längre men hade någon säljare rekommenderat det till oss hade jag slängt ut dom
Kör en Thermia calibra inverter i mitt hus. Borrhål på 115m och ett hus på 100 kvadrat med golvvärme.
Har fungerat kanon hittills, den går mestadels på första växeln när det är runt 0 och ner till några minus.
Har fungerat kanon hittills, den går mestadels på första växeln när det är runt 0 och ner till några minus.
Medlem
· Stockholm
· 2 226 inlägg
Har ingen aning detta eller om hur jag ens skulle få reda på det. Finns ingen display, bara en ratt och lågra lampor för drift/larm. (Antar att det får till några sensorer för att mäta dessa värden och presentera för användaren?)useless skrev:
Men jo jag kan nog säga att jag inte har så stort utrymme.
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 363 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 363 inlägg
Som glad amatör, men med pump i 20 år och lärt mig lite, så skulle jag välja en inverter som anpassar sig om det inte finns några värden att utgå från.
Kommer att välja en sådan t.ex. Thermia Calibra när det blir dags.
Kommer att välja en sådan t.ex. Thermia Calibra när det blir dags.
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 363 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 363 inlägg
En bra start är att räkna ut effektbehovet för huset.meghin skrev:
Kan även vara bra att undersöka vilken typ och hur många element (radiatorer) ni har som avgör hur hög värme värmepumpen behöver skicka ut samt volym på hela slingan. Det avgör även som tidigare inlägg påpekade om det är lämpligt med on/off utan arbetstank (volymtank)
Volymtank är bara en behållare med extra vatten som gör att radiatorslingan behåller värmen lite längre så att värmepumpen inte behöver starta så ofta. Det brukar också bli jämnare temperatur så.
Redigerat:
Verkar finnas olika sätt att räkna ut effektbehovet men om jag förstått rätt, utgår från att mitt hus är ”normalt” isolerat: 100 m2 * 0,45 = 45 vilket skulle betyda 4.5 kW effektbehovBoilerplate4U skrev:
En bra start är att räkna ut effektbehovet för huset.
Kan även vara bra att undersöka vilken typ och hur många element (radiatorer) ni har som avgör hur hög värme värmepumpen behöver skicka ut samt volym på hela slingan. Det avgör även som tidigare inlägg påpekade om det är lämpligt med on/off utan arbetstak.
Finns inga radiatorer, hela huset på 100 m2 värms av golvvärme. Enplanshus. Går det att räkna ut en uppskattad volym från den informationen?
Vi får väl se hu bra dom frekvensstyrda håller om ett antal år.
Problem med smörjningen vid låga varvtal?
Korrosion i lagerbanor p g a övertoner?
Mer elektronik som rent generellt tillför en betydande felkälla?
Problem med smörjningen vid låga varvtal?
Korrosion i lagerbanor p g a övertoner?
Mer elektronik som rent generellt tillför en betydande felkälla?