83 181 läst ·
670 svar
83k läst
670 svar
Beredd på ett strömlöst land?
Nedläggning av småskalig vattenkraft är redan inledd..L Liljeros skrev:
Jag TROR inte att SE 4 har så mycket mer utrymme för oplanerad elproduktion, det saknas ju lokal baskraft sedan de olyckliga nedläggningarna i Barsebäck.
Ja, senast vi hade en liknande händelse orsakades obalansen av att kärnkraft plötsligt kopplades bort. Så att koppla en obalans i elnätet till hur elen produceras blir ofta fel.
Nej, det finns fler ledningar.
Nej, det är sannolikt inte orsaken.
Nej, det är sannolikt inte orsaken.
En solpark gick ner. Anledning inte klarlagd - kanske kom det ovanligt mycket moln ovanligt snabbt?
1,5 sekunder senare gick nästa solpark ner. Det blev mer än systemet klarade.
Frankrike kopplade ifrån. Sen gick det snabbt.
Så gick man ut med att det berodde på "atmosfäriska vibrationer" (kan vara lite google translate som spökar där) orsakade av ovanlig värme (vilket var osant, det var inte ovanligt varmt).
Sanchez sa att det inte berodde på för mycket intermittent kraft, och vidhöll detta senare.
Också osant. Men exakt hur det gick till får utredningar (kanske) visa.
Reuters menade att det INTE berodde på förnybart, utan på dåligt "management" av förnybart. Skillnaden låter som en språklighet.
I själva verket hade Spanska Kraftnät länge varnat för bristande stabilitet.
1,5 sekunder senare gick nästa solpark ner. Det blev mer än systemet klarade.
Frankrike kopplade ifrån. Sen gick det snabbt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så gick man ut med att det berodde på "atmosfäriska vibrationer" (kan vara lite google translate som spökar där) orsakade av ovanlig värme (vilket var osant, det var inte ovanligt varmt).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sanchez sa att det inte berodde på för mycket intermittent kraft, och vidhöll detta senare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Också osant. Men exakt hur det gick till får utredningar (kanske) visa.
Reuters menade att det INTE berodde på förnybart, utan på dåligt "management" av förnybart. Skillnaden låter som en språklighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I själva verket hade Spanska Kraftnät länge varnat för bristande stabilitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
För den enskilde abonnenten kanske det förvisso inte är ett helt osannolikt scenario, som exempelvis efter stormen Gudrun. Fast visst, det är en annan typ av scenario där hjälp utifrån är betydligt mer tillgänglig.D Daniel 109 skrev:
Det tog dock ytterligare tid innan de direkta följderna av stormen var åtgärdade. Två veckor efteråt var 25 000 hushåll utan elektrisk ström, tre veckor efteråt var fortfarande fler än 10 000 hushåll utan elektrisk ström. Eftersom värmen inte höll i sig under hela perioden så fick flera hem evakueras. Inkopplingen av elströmmen dröjde ytterligare sedan blötsnö fallit i början av februari och dragit ner de tillfälliga ledningarna. Först efter fyrtio dagar hade alla fastboende ström igen.[källa behövs]
https://sv.wikipedia.org/wiki/Orkanen_Gudrun
Ja, det är något helt annat. Det kan vara jobbigt för den drabbade. Men är inte ett problem på samhällsnivå.
Jehu: Det var ju intressant att du vet att problemet är förnybar energi. Med samma logik berodde avbrottet i Sverige 2003 på kärnkraft då?
Jehu: Det var ju intressant att du vet att problemet är förnybar energi. Med samma logik berodde avbrottet i Sverige 2003 på kärnkraft då?
Var ska det in menar du?
Orsaken till kollapsen 2003 var plötsligt bortfall av O3.
8.1. Om felet i Oskarshamn block 3 inte hade inträffat.
De två samlingsskenefelen i Horred föregicks av ett stopp av block 3 i Oskarshamn. I och med detta förlorades en effekt på 1 176 MW samt i principall aktiv spänningsreglering i sydöstra Sverige. För att klargöra inverkan avO3 på konsekvensen av felen i Horred har felsekvensen simulerats om O3 hade varit kvar i drift.
Simuleringarna visar att systemet hade varit spänningsstabilt efter felen i Horred och att spänningskollaps därmed inte hade inträffat. Systemet hade alltså klarat två samlingsskenefel samt medföljande produktionsbortfall av två kärnkraftsblock (Ringhals 3 och 4).
8.1. Om felet i Oskarshamn block 3 inte hade inträffat.
De två samlingsskenefelen i Horred föregicks av ett stopp av block 3 i Oskarshamn. I och med detta förlorades en effekt på 1 176 MW samt i principall aktiv spänningsreglering i sydöstra Sverige. För att klargöra inverkan avO3 på konsekvensen av felen i Horred har felsekvensen simulerats om O3 hade varit kvar i drift.
Simuleringarna visar att systemet hade varit spänningsstabilt efter felen i Horred och att spänningskollaps därmed inte hade inträffat. Systemet hade alltså klarat två samlingsskenefel samt medföljande produktionsbortfall av två kärnkraftsblock (Ringhals 3 och 4).
Vi hade världens bästa elproduktion och distribution fram till man började stänga reaktorer och tro man kunde ersätta dom med perifer intermittent småproduktion. Nätet är inte byggt för det.
Daniel101 ser inga problem med solel?'
Spanska Kraftnät visste om problemet och varnade för flera år sen
“Den höga andelen förnybar elproduktion utan att nödvändiga tekniska förutsättningar finns på plats för att hålla dem i drift vid störningar kan orsaka avbrott i elproduktionen, vilket i vissa fall kan bli allvarligt och därmed rubba balansen mellan produktion och efterfrågan samt påverka elförsörjningen avsevärt och, indirekt, företagets anseende.”
Daniel101 ser inga problem med solel?'
Spanska Kraftnät visste om problemet och varnade för flera år sen
“Den höga andelen förnybar elproduktion utan att nödvändiga tekniska förutsättningar finns på plats för att hålla dem i drift vid störningar kan orsaka avbrott i elproduktionen, vilket i vissa fall kan bli allvarligt och därmed rubba balansen mellan produktion och efterfrågan samt påverka elförsörjningen avsevärt och, indirekt, företagets anseende.”
Redigerat:
Så du menar att den är ok så länge den inte ansluts? Instämmer helt.D Daniel 109 skrev:
Ödrift är utmärkt. En dröm att vara oberoende, men få förunnat.
Problemet i Spanien är att de gått all in på sol och vind. Vid haveriet var 70% av produktionen sol/vind.
Red Electricas anseende permanent skadat, precis som de varnade för.
Nej, det menar jag inte. Läs hela texten du citerade. Du missar det väsentliga.
Du går utmärkt att ha en stor andel sol och vind men man är beroende av ganska komplexa elektroniska styrsystem där väldigt mycket ska prata med varandra, alternativt så nyttjar man ett par lite rejälare synkronkompensatorer.
