Politikerna i de flesta länderna i Europa har varit alldeles för saktfärdiga. Kriget kunde ha varit slut redan om vi hade reagerat mycket snabbare, t ex 2014. Det ser ut som att Tyskarna äntligen håller på att tagga upp så lösningen är nästan i sikte nu.
 
P
D Daniel 109 skrev:
Var det svar på frågan som ställdes?
Det var en kommentar till ett påstående (inte en fråga) om att Harrisburgmonologen var rolig.
D Daniel 109 skrev:
Stor andel solkraft kan absolut hanteras. Hur mycket som är vettigt är snarare en ekonomisk fråga än en teknisk.
OK, du svarar på någit annat tydligen. Oklart vad.
 
Ja, jag trodde att sidan var uppdaterad när jag svarade. Men tydligen inte. Jag ser det som en bugg på sidan.
 
P
T TommyC skrev:
Politikerna i de flesta länderna i Europa har varit alldeles för saktfärdiga. Kriget kunde ha varit slut redan om vi hade reagerat mycket snabbare, t ex 2014. Det ser ut som att Tyskarna äntligen håller på att tagga upp så lösningen är nästan i sikte nu.
Har varit, ja, men då var då och nu är nu. Det viktigaste länderna i Europa har skärpt sig.

Allmän uppmaning till tråden: citera så blir det lättare att se vad som svaras på.
 
P
D Daniel 109 skrev:
Ja, jag trodde att sidan var uppdaterad när jag svarade. Men tydligen inte. Jag ser det som en bugg på sidan.
Det går inte att fixa buggar med envishet eller tro.
 
P pmd skrev:
Det går inte att fixa buggar med envishet eller tro.
Det där är nog sant, men visa gärna nån länk som stöder din tes.
 
P
F fribygg skrev:
Det där är nog sant, men visa gärna nån länk som stöder din tes.
Det går inte att bevisa icke-existens. Bara existens.
Ett enda exempel på att någon har fixat en bugg genom att tro motbevisar dock min tes.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Är strömlöst land lika långsökt nu när Spanien och Portugal varit strömlösa @Liljeros ?
Det skulle jag säga när det gäller Sverige, med Sveriges nuvarande elproduktion har vi en helt annan robusthet i nätet än vad man har i Sydeuropa med stabil reglerbar baskraft i form av vatten och kärnkraft som har en rejäl svängningsmassa.

Så trots situationen i Spanien/Portugal känns det inte särskilt troligt att vi skulle drabbas av strömavbrott på mer än en vecka i Sverige. Detta var väl inte heller fallet där utan man hittade ju felet ganska snabbt och kom ju igång ganska snabbt med att återstarta nätet även om det tar tid att starta om ett helt lands elnät.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
MultiMan
N noone70 skrev:
Jag var med då, även om jag inte håller med han i sakfrågan så tycker jag ändå den var/är rätt kul
Jag har flera av hans diktsamlingar, som jag tycker är riktigt bra. T ex Tankar från roten. Han var unik.
 
Liljeros: Hittat felet vet jag inte. Det återstår nog att reda ut exakt vad som hände, men framför allt att åtgärda grundorsaken.
 
L Liljeros skrev:
Det skulle jag säga när det gäller Sverige, med Sveriges nuvarande elproduktion har vi en helt annan robusthet i nätet än vad man har i Sydeuropa med stabil reglerbar baskraft i form av vatten och kärnkraft som har en rejäl svängningsmassa.

Så trots situationen i Spanien/Portugal känns det inte särskilt troligt att vi skulle drabbas av strömavbrott på mer än en vecka i Sverige. Detta var väl inte heller fallet där utan man hittade ju felet ganska snabbt och kom ju igång ganska snabbt med att återstarta nätet även om det tar tid att starta om ett helt lands elnät.
Om vi fortsätter bygga ut slumpkraft och öka vårat elberoende med eldrivna fordon i den här takten ändrar sej nog förutsättningarna..
 
  • Gilla
djanlov
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Hittat felet vet jag inte. Det återstår nog att reda ut exakt vad som hände, men framför allt att åtgärda grundorsaken.
Det stod väl klart redan första dagen att det troligtvis var en konsekvens av för stor andel ej planerbar energi i nätet som systemen misslyckades att kompensera för, sen vilket system som havererade kommer säkert ta längre tid att klarlägga. Gick väl också rykten om eventuella cyberattacker vilket också visar på riskerna med elnät som balanseras elektroniskt istället för fysiskt genom svängningsmassa.
 
Nej, det stod inte klart vad jag vet. Det som påstods inledningsvis var helt galet.
 
F fribygg skrev:
Om vi fortsätter bygga ut slumpkraft och öka vårat elberoende med eldrivna fordon i den här takten ändrar sej nog förutsättningarna..
Så länge vi inte börjar lägga ner vattenkraft ska det mycket till för att Sverige ska få dessa problem, vi har utrymme för ganska mycket oplanerad kraft i vårat elnät än så länge.

Elbilar kommer ju dessutom på sikt kunna bistå med balanskraft på elektronisk väg. Ur ett preppingperspektiv känns en elbil ganska robust då vi har tillgång till egen produktion av el i Sverige, vi har mig veterligen ingen tillgång till olja att producera drivmedel av om vi inte köper den utifrån, köps den utifrån behövs fortfarande el för att göra drivmedel och leverera dessa till slutkunden.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, det stod inte klart vad jag vet. Det som påstods inledningsvis var helt galet.
Nä helt klart stod det inte men om man vände blicken från klickmedia och sociala medier så var ju balansen i elnätet som var orsaken, men som sagt exakt vad som hände kommer nog ta mycket lång tid att klarlägga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.