69 536 läst ·
142 svar
70k läst
142 svar
Beräkna vad det kostar att duscha, formel?
Sakkunniga anser även att vi överdriver hygienen idag vilket får negativa konsekvenser för individer.
https://www.svd.se/forskare-vi-tvattar-oss-for-mycket--skadar-huden
https://www.svd.se/forskare-vi-tvattar-oss-for-mycket--skadar-huden
Så är det absolut!T tompaah7503 skrev:
Sedan jag slutade med tvål och dagliga duschar har jag även kunnat sluta helt med lotions och sådant. Endast en mild rengöringscreme med låg pH till "utsatta ställen", samt en liten handduk i grov frotté att skrubba av gammal hud med, badar ca var 4-5 dag.
Har man problem med kraftig svettlukt behöver man förståss ta en "raggardusch" vid tvättstället övriga dagar, men det problemet har inte jag, räcker att fylla på med parfymfri antiperspirant på morgonen.
Har inte använt några kemikalier alls i duschen på typ tio år. Duscha i varmt vatten två gånger om dagen räcker för mig. Hud och hår ställer in sig efter ett tag. Så kemiindustrin gråter för att jag inte är beroende av att tvätta mig i den ohyggliga kemicocktail som moderna schampo tex är, men hår, hud, kropp, plånbok och miljö tackar mig. Och nej, jag är inte ofräsch.Anna_H skrev:
Så är det absolut!
Sedan jag slutade med tvål och dagliga duschar har jag även kunnat sluta helt med lotions och sådant. Endast en mild rengöringscreme med låg pH till "utsatta ställen", samt en liten handduk i grov frotté att skrubba av gammal hud med, badar ca var 4-5 dag.
Har man problem med kraftig svettlukt behöver man förståss ta en "raggardusch" vid tvättstället övriga dagar, men det problemet har inte jag, räcker att fylla på med parfymfri antiperspirant på morgonen.
Det är ju samma sak med tvätt, folk tvättar kläderna bara för att de haft dem på sig en dag.
Jag försöker hänga upp kläderna och låta dem vädra, sen luktar jag nästa dag om de går att ha igen eller behöver tvättas. Strumpor och underkläder behöver ju tvättas klart oftare än jeans och skjortor. Kör man med en T-shirt under skjortan kan man nog ha skjortan i flera veckor men T-shirtar går det väl åt ett par i veckan då).
Jag har "mekarkläder" i källaren och de tvättar jag kanske ett par gånger om året. Då har jag dem ju visserligen inte flera dagar i sträck, men svettiga blir de ofta.
Folk tvättar både sig själva och kläder mer på ritual än för att det behövs, tyvärr. En del människor duschar ju flera gånger om dagen t.o.m. en gång på morgonen och kanske en gång efter gymmet på kvällen. "Usch vad jag känner mig ofräsch, måste duscha"
Jag försöker hänga upp kläderna och låta dem vädra, sen luktar jag nästa dag om de går att ha igen eller behöver tvättas. Strumpor och underkläder behöver ju tvättas klart oftare än jeans och skjortor. Kör man med en T-shirt under skjortan kan man nog ha skjortan i flera veckor men T-shirtar går det väl åt ett par i veckan då).
Jag har "mekarkläder" i källaren och de tvättar jag kanske ett par gånger om året. Då har jag dem ju visserligen inte flera dagar i sträck, men svettiga blir de ofta.
Folk tvättar både sig själva och kläder mer på ritual än för att det behövs, tyvärr. En del människor duschar ju flera gånger om dagen t.o.m. en gång på morgonen och kanske en gång efter gymmet på kvällen. "Usch vad jag känner mig ofräsch, måste duscha"
Jag har haft samma kläder liggande på jobbet sedan i våras, som jag använder när jag cyklat till jobbet. byter T-shirt vid behov bara, men jeansen och tröjan ligger kvar. då håller kläderna mycket längre också.
Kräver dock att det är naturmaterial, så kallade funktionskläder stinker efter en dags anvnädning även om man nästan inte svettas.
Kräver dock att det är naturmaterial, så kallade funktionskläder stinker efter en dags anvnädning även om man nästan inte svettas.
Medlem
· Blekinge
· 12 232 inlägg
Ibland, när man går genom MAXI (eller annan butik), tvingas man kryssa genom svettplymån av någon människa som kanske inte har duschat på en vecka, eller går omkring i sina jobbarkläder som de haft på sig i många dagar. Superäckligt!
Har en historia i det ämnet. Jobbade som snickare på 90 talet och blev skickad till en paradvåning på Östermalm, klev ni och möttes av en lukt jag aldrig känt på byggarbetsplats, gick runt och hejade på de andra hantverkarna som jag kände, men när jag öppnade dörren till ett rum slog lukten mot mig. Där inne stod en äldre målare som jag inte träffat förut, den tidigare vita T-tröjan var gulgrå, lika så de vita målarbyxorna, framtill på ena sidan var det en brunsvart rand (avtorkat snus) och bakifrån såg man att han kliat sig i röven mer än en gång. Den sura lukten tillsammans med fuktigheten från väggfärgen var vedervärdig, det var nära att frukosten kom upp.T Thomas_Blekinge skrev:
Gick och frågade en annan målare, vem är det där, nån ni hittat på gatan ?? Nä då, han har jobbat hos oss i många år, men han får oftast jobba ensam på ställen där det inte finns nån annan.
Anledningen till de skitiga kläderna var en protest att målar firman slutat tvätta arbetskläderna, och målarna fick tvätta själva, det hade inträffat för flera år sen, och han gick i samma kläder sen dess.
Medlem
· Västerbotten
· 872 inlägg
"I Aq-va-kuls källare skapas ett duschvatten som mäter 38 grader.
– Den temperaturen är alldeles för låg. Då uppstår risken för legionellautbrott, säger smittskyddsläkaren Hans-Bertil Hansson." - https://www.sydsvenskan.se/2007-02-28/for-kallt-duschvatten-ger-risk-for-legionellautbrott
"Om huden blir varmare än 42 grader får vi en brännskada. Värmen dödar cellerna." - http://nukunskap.se/vid-42-grader-blir-det-brannskador/
Bara välja mellan pest eller kolera. Kollar man på Flashback så påstår vissa att det är normalt att duscha i 50-60 grader och då börjar åtminstone nötkött vara färdigtillagat.
– Den temperaturen är alldeles för låg. Då uppstår risken för legionellautbrott, säger smittskyddsläkaren Hans-Bertil Hansson." - https://www.sydsvenskan.se/2007-02-28/for-kallt-duschvatten-ger-risk-for-legionellautbrott
"Om huden blir varmare än 42 grader får vi en brännskada. Värmen dödar cellerna." - http://nukunskap.se/vid-42-grader-blir-det-brannskador/
Bara välja mellan pest eller kolera. Kollar man på Flashback så påstår vissa att det är normalt att duscha i 50-60 grader och då börjar åtminstone nötkött vara färdigtillagat.
Dubbla korskopplade värmeväxlare. Den första höjer och avdödar inkommande vatten den andra sänker och reglerar vvc.
I ett avdödat vatten kan ingen bakterietillväxt starta då det krävs överlevande bakterier för tillväxt.
Betänk hur många duschar det sker i Sverige och hur stort problemet är!
I ett avdödat vatten kan ingen bakterietillväxt starta då det krävs överlevande bakterier för tillväxt.
Betänk hur många duschar det sker i Sverige och hur stort problemet är!
Det är enbart när vattnet har en lämplig temperatur för bakterietillväxt länge som det är ett problem. Tex förrådsberedare eller rörsystem utan flöde. Det är inget problem med en låg temperatur på varmvattnet om det gäller tiden det tar för det att ta sig från värmeväxlaren till duschen.
Det optimala (ur bakteriesynpunkt) är väl att man har varmvatten (70+ grader?) och kallvatten separat fram till tappstället, och där blandar till lämplig temperatur.
I de flesta bostäder är det ju dock blandaren på pannan/varmvattenberedaren som gör den första blandningen, så i ledningarna är det "för kallt". Det är ju dock främst ett problem om vattnet står stilla länge i rören, med den temperaturen, och det gör det väl rätt sällan. Antingen förbrukas vattnet eller så kallnar det i rören.
I de flesta bostäder är det ju dock blandaren på pannan/varmvattenberedaren som gör den första blandningen, så i ledningarna är det "för kallt". Det är ju dock främst ett problem om vattnet står stilla länge i rören, med den temperaturen, och det gör det väl rätt sällan. Antingen förbrukas vattnet eller så kallnar det i rören.
Varmvattnet får vara högst 60grader. Minst 50 rekommenderas ur bakteriehänseende. Men lägre är ingen fara så länge det inte blir stående.