Crank skrev:
Ett tips om man vill spara pengar på varmvatten är att sänka temperaturen i VV beredaren från 70 till 60 grader, jag spar ca 3 kW per dygn efter denna sänkning.
Jag antar att du menar kWh och inte kW.

Är besparingen beroende på minskat värmeläckage från beredaren eller att du ofta spolar varmvatten på det varmaste? Det låter ganska mycket med 3 kWh per dygn i besparing.

->#45

+1 på det...

"vatten" är en mycket speciell vätska..
Det åtgår nämligen olika mängder energi för olika vätskor för att t ex höja temperaturen 1 grad.
Vatten behöver extra mycket energi för detta.
För at t ex upphetta etanol ett visst antal grader åtgår bara hälften så mkt energi som för motsv mängd vatten.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Specifik_värmekapacitet

"Dusch" är då ett av de mest energislösande pyssel vi kan företa oss, vi värmer upp vatten - och kastar bort det...

Har man folk hemma som duschar 20 min bör ett lokalt polettsystem genast införas. Poletter köps hos den som betalar energifakturorna..

(Äldsta grabben brukade duscha i 45 min, längre räckte inte varmvattnet i dåvarande elpannan..)

Redigerat:
Avemo skrev:
Är besparingen beroende på minskat värmeläckage från beredaren.
Lite info om värmeläckage:
Jag har en varmvattenberedare på 65 liter ute på landet. Den står i krypgrunden under golvet och har alltså omgivningstemp runt sig. Kan inte tömma den så jag får ha värmen på hela vintern för att den inte skall frysa.
Förra vintern satte jag dit en energimätare på sladden till värmaren (den matas via stickpropp) och registrerade energiåtgången Oktober-April. Detta är alltså värmeläckaget från värmaren eftersom inget vatten togs ut under tiden.
Resultatet var 230 kWh för dessa 6 månader.

seniorkonsult skrev:
Vem är så slösaktig att dusch 15-20 minuter? Ska man värma sig är väl en tröja bättre.
Vi är nog ganska många som duschar lite längre. En lång varm dusch kan vara ungefär som ett bastubad, det är bara för skönt för att låta bli.

Jag vill hävda att man kan göra som rekommenderades under energikrisen.
Visst kan man det, men incitamentet finns inte riktigt där... Inte för mig iallafall. Hade jag sparat säg 10.000 per år, då först hade det varit ett incitament.

Och tro mig, jag har provat att duscha med minimalt med vatten. Det funkar, men är en helt annan upplevelse. En lite längre och varmare dusch är för mig en upplevelse, lite i stil med att komma hem efter en lång arbetsdag och sjunka ner i en mjuk soffa/fåtölj och bara koppla av. En kortare och svalare dusch är då mer att jämföra med något som man måste göra men som inte är speciellt givande, som att diska, städa eller annan tråkig syssla.

För övrigt är jag rätt övertygad om att det finns många andra saker som folk slösar energi på, som i grunden är lika illa eller värre ur en energi- kostnads- och miljösynpunkt. T.ex om man har köpt en bil som man egentligen inte behöver (t.ex en vuxen utan inneboende barn, som bor nära kommunala transportmedel; eller om man köper en extra bil trots att man kan klara sig på bara en), eller köper ny bil lite väl ofta. Nu lyckades jag inte hitta någon ordentlig källa på hur mycket energi det går åt att producera en bil, men jag har på lite olika ställen sätt jämförelser räknat i bensin på mellan ca 4000 och 10.000 liter, vilket tydligen skulle motsvara omkring 100-200 GJ (dvs miljarder joule) vilket är samma sak som 100-200 GWs eller 30-60 MWh. Så om en dusch innebär en energiåtgång av 2 kWh så kan man duscha i runda slängar 25000 gånger innan man kommer upp i energiåtgången för att producera en bil. För en familj på 4 där alla duschar i snitt varannan dag så räcker dessa duschar i ca 30 år.

• Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Bo Berglund skrev:
Lite info om värmeläckage:
Jag har en varmvattenberedare på 65 liter ute på landet. Den står i krypgrunden under golvet och har alltså omgivningstemp runt sig. Kan inte tömma den så jag får ha värmen på hela vintern för att den inte skall frysa.
Förra vintern satte jag dit en energimätare på sladden till värmaren (den matas via stickpropp) och registrerade energiåtgången Oktober-April. Detta är alltså värmeläckaget från värmaren eftersom inget vatten togs ut under tiden.
Resultatet var 230 kWh för dessa 6 månader.
Intressant. Det blir 1,3 kWh per dygn i total förbrukning. Vilken temperatur stod den på?

Signatur Crank skrev att han sparade 3 kWh per dygn på att sänka temperaturen från 70º till 60º. Om vi tänker oss att beredaren står i rumstemperatur 20º så skulle det innebära att värmeläckaget var 15 kWh per dygn vid 70º och 12 kWh per dygn vid 60º. Det låter inte rimligt om inte beredaren helt saknar isolering.

Om det å andra sidan var en besparing som kom sig av att temperaturen sjunkit på det vatten man spolar ut vid maxtemperatur så skulle det innebära att man använt 260 liter varmvatten vid 60º i stället för 70º. Det tror jag är mer än de flesta hushåll gör av med.

Självklart sparar man energi på att sänka temperaturen i varmvattenberedaren, men 3 kWh per dygn i besparing låter inte rimligt för de flesta hushåll.

Om man skär ner radikalt på duschandet så resulterar det kanske i en skilsmässa - och vad blir då kostnaden?
Jag skulle tro något högre än kostnaden för dusch.

• Gilla
jimih och 1 till
  • Laddar…
Avemo skrev:
Intressant. Det blir 1,3 kWh per dygn i total förbrukning. Vilken temperatur stod den på?
Beredaren är satt på 75 grader men det blandas ner i utgången till c:a 60 grader.
Medeltemperaturen hos oss är nog något liknande +5 grader där beredaren står (under vintern). Så temperaturdifferensen är 70 grader och beredarens totalyta är 170 dm2 (5x5x6 dm).
Förlusteffekten är ungefär som en glödlampa (54 W) om mina mätningar stämmer.

En kollega satte in sådana där strypringar i alla duschar på en av våra gymanläggningar i tron att det skulle spara in pengar för företaget. Det visade sig att kunderna bara blev arga och besparingen på vattnet togs ut av kunder som slutade. Dessa ringar var ingen hit tillsammans med tidsventiler(?) som går i några sekunder per tryckning.

Nu var detta förvisso ett företag med annan förhållning till människorna i lokalerna, men jag tänkte bara på hur det skulle kunna bli i ett hushåll när den korthåriga killen med en dunk dubbeldusch och en snittid på 3 minuter, ska tala om för familjens kvinnliga deltagare med en hangar av produkter hur man ska sköta hygienen. ;)

• Gilla
jimih och 1 till
  • Laddar…
Första tanken när jag såg den här tråden: Ove Sundberg :)

• Gilla
jimih och 1 till
  • Laddar…
M
WilleR skrev:
->#45

Har man folk hemma som duschar 20 min bör ett lokalt polettsystem genast införas. Poletter köps hos den som betalar energifakturorna..

(Äldsta grabben brukade duscha i 45 min, längre räckte inte varmvattnet i dåvarande elpannan..)
Lösningen på detta problem är enkelt och kostar 150:- + jobb, nämligen en ballofix monterad på badrummets varmvattenrör och placerad på lättåtkomligt ställe utanför badrummet. När vedebörande har duschat i 10min så stänger man ballofixen och inom 30sek så står denne energitjyv väl invirad i i sin handduk och gör sig redo för lite varma kläder. 100% effekt varje gång 😀😀😀

Det kan bli lite skav i ens förhållande med denna familjemedlem i början, men det reder sig nog med tiden och snart nog har vedebörande lärt sig att bli klar inom den tid du väljer 😀

Beräknad energibesparing: ca 80%

• Gilla
Patrik440
  • Laddar…
M
Ett hett tips till ovan råd är att montera ballofixen innanför en låst lucka då medicinen annars kan börja smaka beskt när tjyven börjar hämnas 😀

• Haha
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Jag har bott i ett hus där varmvattnet inte kom ur mer än en kran åt gången. Duschen låg på övervåningen och hade lägst prio. Det var inte populärt om någon fick för sig att diska eller tvätta händerna när någon annan stod i duschen.

En enkel och helt automatisk lösning för att begränsa längden på duscharna är annars att ha en liten varmvattenberedare. Kan dock ha sina nackdelar om man vill duscha flera efter varandra.

Någon får uppfinna en modern dusch som fungerar som en modern diskmaskin, de har blivit fruktansvärt snåla på vatten och energi

Dekker skrev:
Någon får uppfinna en modern dusch som fungerar som en modern diskmaskin, de har blivit fruktansvärt snåla på vatten och energi
Med tanke på hur lång tid en modern diskmaskin tar på sig så borde det passa långduscharna ypperligt.

• Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Det finns, eller har iaf funnits sk genomströmningsvärmare som värmde genomflödande vatten, idealet för långduschare, de kan duscha tills vattentornet är tomt eller abonnenten nått kreditgränsen på sitt elabonnemang.
Har dock för mig att de inte var sådär riktigt brandsäkra och att driftströmmen var mycket hög..
Nån kanske vet bättre?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.