Bo Berglund skrev:
Lite info om värmeläckage:
Jag har en varmvattenberedare på 65 liter ute på landet. Den står i krypgrunden under golvet och har alltså omgivningstemp runt sig. Kan inte tömma den så jag får ha värmen på hela vintern för att den inte skall frysa.
Förra vintern satte jag dit en energimätare på sladden till värmaren (den matas via stickpropp) och registrerade energiåtgången Oktober-April. Detta är alltså värmeläckaget från värmaren eftersom inget vatten togs ut under tiden.
Resultatet var 230 kWh för dessa 6 månader.
Jag har gjort liknande experiment. Jag har jämfört elförbrukningen för huset under två helger på sommaren när vi var borta. Ena helgen var VV-beredaren avslagen och andra helgen påslagen. Vi hade Eon 100koll så vi hade avläsning per timme och kunde alltså få tydliga värden. 10 kWh per dygn skiljde det mellan de två helgerna. Och då står VV-beredaren i pannrummet i källaren.

230 kWh på 6 månader låter alltså som en rätt bra isolerad beredare! :)

Nu är det ju inte helt säkert att våra 10 kWh enbart berodde på VV-beredaren, men såvitt jag vet var det inga andra förbrukare som skilde mellan de två helgerna.

• Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
FG skrev:
Dagens snåla duschar med 6 liter/min är rena energibovarna jämfört med Nebias 2,8 liter/min.

[länk]
Tror faktiskt den skulle funka

WilleR skrev:
Det finns, eller har iaf funnits sk genomströmningsvärmare som värmde genomflödande vatten, idealet för långduschare, de kan duscha tills vattentornet är tomt eller abonnenten nått kreditgränsen på sitt elabonnemang.
Har dock för mig att de inte var sådär riktigt brandsäkra och att driftströmmen var mycket hög..
Nån kanske vet bättre?
De finns fortfarande. 6 l/min och 30º temperaturhöjning innebär 12 kW. 18 ampere om det är trefas. Eller 54 ampere enfas. Det får man nog klassa som ganska hög driftström. De flesta genomströmningsberedare jag stött på har varit gasdrivna och inte elektriska.

Värmeväxlare som växlar värme ifrån utgående duschavlopp till inkommande vatten:
Zypho

Sparar värmekostnader utan att begränsa "duschupplevelsen"
Går att installera i efterhand i vissa fall, trixigt i andra fall...

Marcussjogren skrev:
Ett hett tips till ovan råd är att montera ballofixen innanför en låst lucka då medicinen annars kan börja smaka beskt när tjyven börjar hämnas 😀
Ditt otrevliga lösningsförslag och din osympatiska syn på dina och andras familjemedlem kan lätt tolkas som båda humor eller allvar. Således vet jag inte om jag ska skratta eller gråta... Men jag brukar generellt tro gott om människor, så jag väljer att tro att du idkade humor... :p

WilleR skrev:
Det finns, eller har iaf funnits sk genomströmningsvärmare som värmde genomflödande vatten, idealet för långduschare, de kan duscha tills vattentornet är tomt eller abonnenten nått kreditgränsen på sitt elabonnemang.
Har dock för mig att de inte var sådär riktigt brandsäkra och att driftströmmen var mycket hög..
Nån kanske vet bättre?
Dessa är vanliga i asien, t.ex i Thailand, och säkert i många andra länder. I Thailand har jag bara stött på den elektriska varianten, inte gas. Det kan dock ibland vara lite obehagligt att använda en sån dusch, när man vet hur deras syn på elsäkerhet är. :confused:

Här är dock ett exempel där eldragningen verkar vara rätt OK gjord (eftersom den verkar vara helt dold):

E11357851-16.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jo tack, jag har provat att duscha med elektricitet i Indien, bra grej men tyvärr nog inte tillåtet med våra elföreskrifter i Sverige.

Nerre skrev:
Med rätt IP-klassning är det inga problem ur den aspekten, problemet är att det krävs hög effekt (d.v.s. en sån där värmare drar rejält med ström).

Här finns t.ex. en tråd om det.
[länk]
Men får du montera den i en dusch?

Som sagt var, det beror på IP-klassningen.

Våtrum Zon 1 kräver IP44 (egentligen borde väl IPx4 räcka, det är den andra siffran 4 som innebär "Skyddad mot strilande vatten från alla vinklar."). Fast jag skulle nog känna mig mer säker med IPx5.

IPx4 tål typ duschmunstycke (det provas med en strilbåge) medans IPx5 mer tål att spolas med brandslang.

Är det IP68 får man ha den under ytan i badkaret. Fast det verkar lite opraktiskt.

V ValterP skrev:
Jag har tidigare räknat ut ca 5 kr för en dusch. Elvärme. Vattenkostnaden är en liten del.

Minns även nya uppfinningen på badhuset, (Uemå?), cirkulerande duschvatten med rening. Sänkte både värme o vatten med ca 90%.

Man kan ju ha en balja med pump som pumpar runt, spär på med aningen hett vatten.

Y Yrrol skrev:
När jag googlade lite efter statistik så såg jag att Miljöpartiet vill göra lag att vi bara får duscha 1 gång i veckan i högst 6 minuter. haha

[länk]
Gammalt inlägg, men jag har inte hört att miljöpartiet vill minska duschandet.
En forskare på radio för nån månad sen, berättade att vår hyigen (dusch, tvätt, disk) hade större klimatpåverkan än hela transportsektorn (biltrafik, transporter)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.