P
Beror väl på duschhandtaget vilket flöde det ger:thinking:
 
Anomotic skrev:
Om du har 3 decimaler på vattenmätaren, så är det enklare att titta på den.
Det har jag tyvärr inte - trots att vattenmätaren inte är så gammal.
 
P
yonna yonna skrev:
Jag tycker nästan 30 l låter mycket men jag ska testa... får ställa mej i en badbalja och mäta :thinking:
Som alltid på forumet,bilder är bra:love::rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
10 l/minut ger vår dusch i alla fall (tog tid på att fylla en 10-liters hink för några år sen när vi hade köpt nytt duschmunstycke), men det klassas såvitt jag förstått som på gränsen till snålspolande (följde med nån sån här strypningsbricka och den skulle man om jag minns rätt använda om man hade flöde över 10 liter i minuten).

Enligt den här sidan så drar en normal dusch 2 dl i sekunden, det ger ju 12 liter i minuten.
https://www.energihandbok.se/vattenforbrukning

Men jag har aldrig klockat hur länge jag står i duschen...
 
Jag bytte duschmunstycke nyligen och allt jag hittade var snålspolande, 12 liter per minut. Jag tycker det är lite väl lite flöde men det funkar.
 
Jag undrar vad det kan kosta nu att duscha. Med de höga priserna som är.
 
1. Ta tid på hur länge du spolar vatten när du duschar. Detta är Tdusch (min).
2. Mät upp hur mycket vatten som rinner per minut i duschen. Detta är Vd (liter/min)
3. Kolla vattentemperaturen i duschen (antagligen 35 C eller så). Det är TmpD.
Energimängden blir:
E = Tdusch * Vd * (TempD - 7) (vi antar att inkommande kallvatten är +7 grader) (kilokalorier)
E * 4,6 Blir då energin i kJoule och
E * 4,6 / 3600 är energin i kWh.

Priset är detta * kilowatttimmepriset.
 
  • Gilla
ValterP
  • Laddar…
B Bo Berglund skrev:
1. Ta tid på hur länge du spolar vatten när du duschar. Detta är Tdusch (min).
2. Mät upp hur mycket vatten som rinner per minut i duschen. Detta är Vd (liter/min)
3. Kolla vattentemperaturen i duschen (antagligen 35 C eller så). Det är TmpD.
Energimängden blir:
E = Tdusch * Vd * (TempD - 7) (vi antar att inkommande kallvatten är +7 grader) (kilokalorier)
E * 4,6 Blir då energin i kJoule och
E * 4,6 / 3600 är energin i kWh.

Priset är detta * kilowatttimmepriset.
4,19 i st f 4,6 ?
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
V ValterP skrev:
4,19 i st f 4,6 ?
Antagligen, tog det ur huvudet så det kan vara fel på decimalen....
 
Gammal tråd men med de skenande el priserna skrev jag precis ihop denna sidan som räknar ut det i realtid för dig. www.duscha.nu
 
  • Gilla
breakman och 2 till
  • Laddar…
zervez zervez skrev:
Gammal tråd men med de skenande el priserna skrev jag precis ihop denna sidan som räknar ut det i realtid för dig. www.duscha.nu
Fint, kanske kunde lägga till något som "baserat på en genomsnittlig dusch på 7 min" (eller hur lång nu en sådan är)
 
P patfred skrev:
Fint, kanske kunde lägga till något som "baserat på en genomsnittlig dusch på 7 min" (eller hur lång nu en sådan är)
om du klickar på frågetecknet i hörnet så har du den informationen
 
  • Gilla
sunqan och 2 till
  • Laddar…
zervez zervez skrev:
Gammal tråd men med de skenande el priserna skrev jag precis ihop denna sidan som räknar ut det i realtid för dig. www.duscha.nu
Bra och enkel sida. Jag dividerar kostnaden med 5 då jag bara duschar ca 2 min :)
Sen har jag iofs inte Tibber heller så vissa tider blir det mycket billigare, andra lite dyrare...
 
  • Gilla
Crank och 2 till
  • Laddar…
P patfred skrev:
Fint, kanske kunde lägga till något som "baserat på en genomsnittlig dusch på 7 min" (eller hur lång nu en sådan är)
Man duschar väl inte 7 minuter?! Värma sig gör man i sängen. Kort dusch 1-2 min, tvåla in kropp och hår. Spola av. Klar. Man stänger förstås av duschen mellan!
 
  • Haha
patfred
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.