Jo, så är det väl. Men det brukar kunna finnas någon blandare utan termostat.
 
N Nerre skrev:
Det optimala (ur bakteriesynpunkt)
Det optimala är att ha avdödat bakterier. Därefter kan inga bakterier inte återuppstå.
Betänk hur många miltals varmvattenledningar det finns i Sverige och hur stort problemet är?
 
Avdödat? Är det samma som dödat ihjäl?
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
Från ca 45 grader dör bakterien över tid.
Men betänk kallvattenledningar en varm sommardag från en grävd brunn!
Varmvattentemperatur-_legionella-BBR-49.png
 
Claes Sörmland
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Avdödat? Är det samma som dödat ihjäl?
Avdöda är en bildlig form av att döda som används inom mikrobiologi. Troligen en term från den förr inom mikrobiologin dominerade tyskan. Numera säger man nog oftare inaktivera eftersom engelskan är så dominerande.

https://www.saob.se/artikel/?seek=avdöda&pz=2
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
MultiMan
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Avdöda är en bildlig form av att döda som används inom mikrobiologi. Troligen en term från den förr inom mikrobiologin dominerade tyskan. Numera säger man nog oftare inaktivera eftersom engelskan är så dominerande.

[länk]
Stämmer nog bra det. Min farbror var mikrobiolog och sa alltid avdöda. Ytterligare ett skäl var säkert att reta upp hans bror som avskydde den typen av akademia.
 
  • Haha
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
K kest skrev:
Det optimala är att ha avdödat bakterier. Därefter kan inga bakterier inte återuppstå.
Betänk hur många miltals varmvattenledningar det finns i Sverige och hur stort problemet är?
Jag var kanske otydlig, det jag pratade om var vilken temperatur man ska ha på tappvattnet.

I kallvatten är det inget problem, i tillräckligt varmt vatten är det inget problem. Om man då ger fan i att blanda kallvatten och varmvatten tills precis när det ska användas så slipper man problemen.

Då menar jag alltså att man har en ledning på typ 5-10-gradigt vatten och en med 70-80-gradigt. Ingen av dem kommer att ha nåt märkbart problem med bakterietillväxt.

Däremot blir det opraktiskt just eftersom man blir beroende av att blandaren vid tappstället fungerar, vid stopp på kallvattnet riskerar man skållningsskador.

Att avdöda bakterierna i vattnet för att sen kunna ha 35-gradigt vatten i ledningarna fungerar inte praktiskt, eftersom ledningarna inte kommer vara sterila i all evighet.
 
N Nerre skrev:
Jag var kanske otydlig, det jag pratade om var vilken temperatur man ska ha på tappvattnet.
50 grader.
Där är risken för skador inte stor samt tillväxt av bakterier kan ej ske.

Är man orolig.
Spola i handfatet så aerosoler (Luftdroppar) ej sprids i rummet och ledningarna spolade.
Därefter duschen...
 
K kest skrev:
50 grader.
Där är risken för skador inte stor samt tillväxt av bakterier kan ej ske.
Nu verkar du missförstå mig med flit.

Jag skrev ju just att ur bakteriesynpunkt så är det bättre att ha så kallt respektive så varmt som möjligt, och sen blanda till "hanterbar" termperatur vid tappstället.

Att, som jag skrev, ha 10-gradigt respektive 70-gradigt vatten och sen blanda till 35-45 grader vid tappstället blir ju bättre än att ha 50-gradigt och 25-gradigt vatten fram till tappstället.
 
N Nerre skrev:
Nu verkar du missförstå mig med flit.
Nej, missförstånd men ej med flit.
Att ha 70 grader i ledningarna är direkt farligt och skulle ge större risker än fördelar.
Sedan är det en ekonomisk aspekt. Om 70 grader inte ger några minskade risker utan bara kostnader, så brukar frågan bli varför 70 grader?

Det är en naturlig jordbakterie.
Det smittas ca 200 personer av Legionella var av ca 1/3 utomlands.
Bakterien trivs i vatten och fuktig miljö. Smitta sker genom inandning av kontaminerat vatten i aerosolform. Smittan kan bl a komma från klimatanläggningar (anfuktare eller kyltorn), vattenkranar, duschar och bubbelpooler. Anrikning av bakterier i vatten kan ske om vattentemperaturen är 20-45 °C.

Risken att smittas hemma med kommunalt vatten är nog oerhört liten.
Jag skulle tänka mig att grönsaksavdelningen med sina luftfuktare skulle vara en större risk.
 
K kest skrev:
Att ha 70 grader i ledningarna är direkt farligt och skulle ge större risker än fördelar.
Det var precis därför jag skrev att det var optimalt ur bakteriesynpunkt. Men om man även väger in andra aspekter blir det inte lika bra.
 
Vid ett badhus där jag var inblandad är vattentemperaturen är 38,5 °C i vvc:n till duscharna vid knappstyrning och legionellaspolning in ggr i månaden.

I en annan fastighet med äldreboende (DUC-styrt) höll vi 50 °C och termostatblandare
En tredje fastighet (Skola ej dusch) stängde vi via DUC vvc över natt med en höjning en timme.

Provtagning på dessa visade inga förhöjda risker.
Man skall ha risker i betänkande men ej ta till åtgärder som inte är befogade. Riskanalys!
 
P
Här finns en vattenvärmarkalkylator som räknar ut energiåtgång för den som vill göra det enklare för sig:
https://power-calculation.com/hot-water-heater-cost-energy-consumption.php

Här är en till som dessutom kan räkna ut tidsåtgång. Den är lite bökigare eftersom det krävs 6 klick för att få den att låta bli att räkna med medeltida enheter (jo, jag vet att Gabriel Fahrenheit missade medeltiden med flera hundra år med ändå...), dock får man den bisarra möjligheten att ange starttemperatur i Fahrenheit och sluttemperatur i Celsius och vice versa.
https://bloglocation.com/art/water-heating-calculator-for-time-energy-power

Enlig vattenmätaren förbrukade jag nyss 29 l vatten för att spola fram varmvatten samt duscha i drygt 3 minuter. Om vattnet höll 5 grader in (antagligen mer men jag räknar kostnad i överkant) och 40 grader i duschen, så gick det åt 1,31 kWh. Jag ger ca 1 kr/kWh (jag fattar inte hur någon längre upp i tråden kom ner i drygt 40 öre/kWh när bara skatt+överföring kostar över 50 öre där jag bor), så duschpriset blir lågt.

Tilläggas bör att jag är man och dessutom skippar tvål eftersom det ger mig problem med torr hud, i synnerhet på vintern. Alltså 2 faktorer som minskar duschtiden.
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
Jag tycker nästan 30 l låter mycket men jag ska testa... får ställa mej i en badbalja och mäta :thinking:
 
P
yonna yonna skrev:
Jag tycker nästan 30 l låter mycket men jag ska testa... får ställa mej i en badbalja och mäta :thinking:
Om du har 3 decimaler på vattenmätaren, så är det enklare att titta på den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.