Jag är en snaggad man men jag är ödmjuk 😏
Det är män med kunskaper i ekonomi och fysik som diskuterar snålspolande munstycken. Jag höjer dock ett varningens finger för om ekvationen innehåller långhåriga i hushållet.
Hur lång tid tar det att skölja schampo ur ett långt hår med ett snålspolande munstycke?
Balsam?
Inpackning?
Hemmafärgning?
Risken man tar med snålspolande munstycken är att vederbörande inneboende som är långhårig drar till skogs/ börjar gå till frissan oftare eller börjar ogilla dig för att du är en osympatisk och snål person som inte förstår hur det är att ha långt hår.
Frisörbesök går att mäta ekonomiskt men hur mycket värde har ogillande/starkt hat?
😀
 
  • Gilla
vvs facit och 5 till
  • Laddar…
andersmc skrev:
20 minuter i duschen! Blir du inte snurken då? Hur kan du fördriva 20 minuter i duschen?
Tackar,
Då slapp JAG fråga...:D
 
tjatt skrev:
Hur är det att duscha i så lågt som 0,1 l/s vattenflöde?
Gissningsvis ungefär som att springa naken i cirklar på gräsmattan, i lätt duggregn... :-)
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Y
Berörande duschvanor så är såklart avgörande i hur mycket vatten som förbrukas men i flerfamiljshus så är risken stor att man inte kan påverka hur folk duschar. Vissa kanske duschar 5 minuter, andra kanske 25 minuter.
Vissa kanske duschar kallt och andra kokande varmt.
Så man får höfta med genomsnittsberäkningar.

Duschmunstyckena tillåter två lägen, snålt och mindre snålt.

Sätter folk tummen för lufthålet så blir det nästan det flöde som dom är vana med sedan innan.
Släpper dom hålet så blir det snålare. Såsom dom stunder där dom lägger ifrån sig duschmunstycket och grejar med schampo och annat. För det är inte alla som stänger av vattnet under tiden.

Kan dessutom vara skönt att duscha i det luftblandade läget. Enda jobbiga i mitt tycke är ljudet som uppstår (jag står i kabin så märks mer då).

Så med dessa prylar jag pratar om så märks det inte så mycket. Man har möjlighet att få ut nästan normala mängder vatten.

Varken jag eller andra har varit missnöjda, däremot kan man höra negativt om dåtidens stryppackningar och som kombinerades med duschmunstcyken som inte var designade för hantera det.


Jag har även varit och färgat håret några gånger hos frisör, och dom har tvättat håret med lågt flöde då så tror allt att det går bra hemma också.
 
Redigerat:
Det är väl lite utanför den tekniska beräkningen du efterlyser.
Men fundera på hur ofta du duschar.

Jobbar på kontor där de övriga stadsborna är jättekänsliga för hur man luktar och ser ut. Ändå klarar jag mig med en helkroppsdusch/hårtvätt bara två gånger i veckan. Då bedriver jag ändå hobbylantbruk och renovering på all fritid vid sidan av arbetet. Har man jobbat lite så man blivit svettig så kan man snabbt tvätta sig vid vasken och bara tvätta där skiten samlas dvs ansiktet, skrev, armhålor (gammaldags katt-tvätt, som folk höll på innan badrum blev allmängods).

Att slopa 5 av 7 duschar innebär naturligtvis en 70%-ig besparing innan man ens bytt teknisk utrustning.
 
tompaah7503 skrev:
Att slopa 5 av 7 duschar innebär naturligtvis en 70%-ig besparing innan man ens bytt teknisk utrustning.
Dvs man sparar 1:25 per vecka om man duschar på mitt sätt...
 
  • Gilla
Anonymiserad 59847 och 1 till
  • Laddar…
Jag gillar att krångla till frågor. 1. Om nu snålspolande munstycken blandar in luft för öka vattenytan, borde inte temperaturen på duschvattnet sjunka då? Det betyder i så fall att man vrider på lite varmare vatten för att det ska bli lagom varmt, och då försvinner en del av besparingen? 2. Om vattentrycket är tillräckligt högt så att man inte normalt öppnar fullt, finns det en risk att man öppnar kranen mer om man monterar snålspolande?
 
Plutus skrev:
Jag gillar att krångla till frågor. 1. Om nu snålspolande munstycken blandar in luft för öka vattenytan, borde inte temperaturen på duschvattnet sjunka då? Det betyder i så fall att man vrider på lite varmare vatten för att det ska bli lagom varmt, och då försvinner en del av besparingen? 2. Om vattentrycket är tillräckligt högt så att man inte normalt öppnar fullt, finns det en risk att man öppnar kranen mer om man monterar snålspolande?
1. I princip ja. I praktiken nej. Det går åt ungefär 4000 gånger mer energi för att värma en liter luft en grad än för att värma en liter vatten en grad. Säg för enkelhetens skull att du blandar lika volymdelardelar luft och vatten. Luften håller 23ºC och vattnet håller 38ºC. Då kommer blandningen att sänka temperaturen på vattnet med ungefär 0,004ºC.

2. Givetvis finns den risken. Det finns garanterat specialfall under vilka ett snålspolande munstycke inte leder till besparing av vatten. Chansen att sådana specialfall är applicerbara på samtliga boende i ett flerbostadshus torde vara försvinnande liten. Så slutsatsen kvarstår. Snålspolande munstycken sparar vatten som helhet om än möjligen inte i varje enskilt fall.
 
Anders243 skrev:
Som referens kan jag nämna ett jag har noterat att en normaldusch i vårt hushåll (moderna duschmunstycken, men ej speciellt snåla) drar ca 21 kW, mätt via fjärrvärmecentralen.

Det matchar ganska bra mot ~10l/minut och 30 graders temperaturskillnad mellan kallvatten och duschvatten. Här kostar kallvatten 14 kr per m3 och energi 0.48 kr/kwh i rörlig kostnad.

Således blir kostnaden ca 0.6 m3 * 14 kr/m3 + 0.48 kr/kwh *21 kwh = 18.48 kr för en timmes dusch
Jag har tidigare räknat ut ca 5 kr för en dusch. Elvärme. Vattenkostnaden är en liten del.

Minns även nya uppfinningen på badhuset, (Uemå?), cirkulerande duschvatten med rening. Sänkte både värme o vatten med ca 90%.

Man kan ju ha en balja med pump som pumpar runt, spär på med aningen hett vatten.
 
Avemo skrev:
1. I princip ja. I praktiken nej. Det går åt ungefär 4000 gånger mer energi för att värma en liter luft en grad än för att värma en liter vatten en grad. Säg för enkelhetens skull att du blandar lika volymdelardelar luft och vatten. Luften håller 23ºC och vattnet håller 38ºC. Då kommer blandningen att sänka temperaturen på vattnet med ungefär 0,004ºC.

2. Givetvis finns den risken. Det finns garanterat specialfall under vilka ett snålspolande munstycke inte leder till besparing av vatten. Chansen att sådana specialfall är applicerbara på samtliga boende i ett flerbostadshus torde vara försvinnande liten. Så slutsatsen kvarstår. Snålspolande munstycken sparar vatten som helhet om än möjligen inte i varje enskilt fall.
När det gäller temperatursänkningen tänker jag på den nerkylningseffekt som uppstår när vatten dunstar och eftersom vattnet och luften blandas väl så borde den kylande effekten kunna uppstå på väldigt kort tid. Har vi någon läsare med snålspolande munstycke som vill göra en empirisk undersökning? :-)
 
Plutus skrev:
När det gäller temperatursänkningen tänker jag på den nerkylningseffekt som uppstår när vatten dunstar och eftersom vattnet och luften blandas väl så borde den kylande effekten kunna uppstå på väldigt kort tid. Har vi någon läsare med snålspolande munstycke som vill göra en empirisk undersökning? :-)
Medan jag bodde i hyresrätt gjorde jag en empirisk undersökning av detta. TS själv har också gjort det. Sannolikt visste ingen av oss om att vi undersökte detta just då. Det är ett hål som luften sugs in genom i duschhandtaget. Håller man för det hålet så upphör det störande oljudet från munstycket utan att någon höjning av temperaturen märks. Jag vill minnas att jag placerade en tejpbit över hålet efter ett tag för att slippa oljudet.

Om man tittar på själva fenomenet du föreslår så har duschstrålarna en mycket stor yta mot rumsluften. Därför kommer initialt en avdunstning och avkylning att ske med eller utan iblandning av luft redan i munstycket. Efter en stund har dock relativa luftfuktigheten i badrummet stigit till 100% varvid avkylningen upphör. Jag har inte tillräckligt tråkigt just nu för att försöka beräkna tider eller effekter.
 
Köpte ett duschmunstycke som skulle sänka kostnaden per dusch men hålen var mindre och vattnet kändes kallare så vi fick öka temperaturen på kranen. Bytte tillbaks till det gamla munstycket med stora hål och det är betydligt skönare att duscha i det samt att man kan skruva ner temp lite, och vill man spara pengar så är det bättre att inte köra vattnet på max.

Ett tips om man vill spara pengar på varmvatten är att sänka temperaturen i VV beredaren från 70 till 60 grader, jag spar ca 3 kW per dygn efter denna sänkning.
 
Redigerat:
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Jag har faktiskt mätning på min varmvattenförbrukning (byggt ett eget system med pulsgivande flödesmätare och digitala tempgivare kopplade till en liten dator). Så:
Jag duschar: ca 1 kWh
Något av barnen duschar: 4 kWh (tonårsdöttrar)
+ vattenförbrukningen (30-120 liter)
Sen är det bara att räkna beroende på vad du betalar för energin och vattnet

Själv så eldar jag med ved och har beräknat vedkostnaden till ca 21 öre/kWh och vattnet kostar 22kr/m3
Så en dush för mig kostar ca 0.9 kr
Och barnens ca 3.50 kr

Hoppas det här hjälper ?
 
Skärmklipp.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vem är så slösaktig att dusch 15-20 minuter? Ska man värma sig är väl en tröja bättre. Jag vill hävda att man kan göra som rekommenderades under energikrisen. Så gör jag fortfarande och klarar duschen på 2 minuter. Man behöver inte tvåla in sig under rinnande varmvatten. Sätt en syltkittel på plattan och kolla hur lång tid (energi) som krävs för att värma upp den så inses vilket slöseri med energi duschar kan vara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.