2 457 läst ·
43 svar
2k läst
43 svar
Behöver råd – lampknappen i badrummet blockeras av varmvattenberedaren
Två tankar:
kolla om det finns en annan vvb som passar och erbjud dem att byta till den.
Montera knappen på utsidan, men med tex en plejdpuck och trådlöst uttag där inne.
kolla om det finns en annan vvb som passar och erbjud dem att byta till den.
Montera knappen på utsidan, men med tex en plejdpuck och trådlöst uttag där inne.
Medlem
· Västerbotten
· 259 inlägg
Är denna varmvattenberedare. Tror inte een avviker så mycket i storlek från andra.
https://www.ahlsell.se/products/var...eredare/varmvattenberedare-slutet-sys/6946649
Den ska vara
Tror tyvärr att de helt enkelt inte tänkte till när de drog elen till lampknappen.
https://www.ahlsell.se/products/var...eredare/varmvattenberedare-slutet-sys/6946649
Den ska vara
- Bredd: 595 mm
- Höjd: 1370 mm
- Djup: 635 mm
Tror tyvärr att de helt enkelt inte tänkte till när de drog elen till lampknappen.
Sympati… Vilken slags vägg sitter strömbrytaren på? Instämmer att det är trist att acceptera en sån här miss.B bryggarebob skrev:Hej!
Jag håller på att renovera badrummet i min fjällstuga och har anlitat en firma (alltså en totalentreprenad, inte separata hantverkare).
Nu har jag fått information om att varmvattenberedaren kommer att täcka lampknappen som det var tänkt från början.
Elektrikerns förslag är:
- Antingen fräsa ut så att lampknappen hamnar på utsidan av badrumnet (!), vilket för mig är helt uteslutet.
- Eller att sätta en trådlös variant. Som elektrikern uttryckte sig att det var pest eller kolera.
Elektrikern skyller på rörmokaren och snickaren, eftersom de "förberett" för installationen på det här sättet.
Det stod en varmvattenberedare där tidigare, men de har ju gjort om alla anslutningar och så troligtvis har de flyttat rören något som orsakar detta. Jag har även uttryckligen frågan om nya varmvattenberedaren får plats eftersom den var 50 liter större än föregående.
Jag tycker det känns riktigt tråkigt (och faktiskt oacceptabelt) att det blir så här i ett nyrenoverat badrum. Det här är ju något de borde ha upptäckt och planerat för, särskilt när det är ett så pass grundläggandesom en lampknapp.
Ska man lösa det korrekt antar jag att det i praktiken innebär att riva ner kakel, bryta tätskikt och göra om — vilket förstås ingen egentligen vill, men som kanske är det som krävs för att få det rätt.
Min fråga är:
✅ vad kan jag som kund kräva i det här läget?
✅ Är det rimligt att kräva att de åtgärdar detta korrekt utan extra kostnad?
✅ Kan man även kräva någon form av ekonomisk kompensation (avdrag) eftersom det är ett så pass grundläggande misstag? Vad skulle vara en acceptabel nivå där?
Känns sådär att börja kompromissa på ett helt nytt badrum.
Tack och lov har jag anlitat en firma, så de kan inte skylla på varandra.
Jag uppskattar verkligen alla tips och erfarenheter, vill gärna höra hur ni skulle resonera.
Tack på förhand!
Jag skulle be dem göra om och göra rätt.
Nej, utanpåliggande hör inte hemma i ett badrum. Sånt ser man bara i gamla trähus innan el fanns för hus. Att sätta switchen på baksida dörr??? Aldrig. ALDRIG. Jag förstår inte alls varför du sitter och försöker vara lösningsorienterad i ett läge där röris och snickarn försummat ditt boende. De där lösningarna är värdelösa kompromisser. Trådlösa switchar är ju något man har i barnrum. Jag skulle troligtvis välja att ha knappen ovanför dörrkarmen hellre i så fall.B bryggarebob skrev:
Jag försöker också förstå hur detta skulle vara en skitsak. Hur ska man kunna använda badrummet om man inte har en lightswitch??? Strypgrepp på elektrikern till dess att dom går med på att göra om allt från grunden! Vad mer kan inte bli fel om de tillåts slippa undan detta? Kanske toaletten blir att stå i garderoben i rummet bredvid. Beslagta all utrustning de lämnat hos dig och lägg ut på blocket. Skulden ska de inte komma undan med.
Vi skippade faktiskt lampknappen sista vändan vi fixade badrum. Tycker det är bättre med sensorstyrd belysning, slipper hålla på med lampknappar. Skönt att det tänds av sig själv också när man kommer med en stor korg tvätt och har händerna fulla.
Medlem
· Västerbotten
· 259 inlägg
Fått återkoppling, där de efter semestern fixar detta.
fick svaret att de självklart åtgärdar detta. Blir två plattor som får bytas ut så eldosorna kan flyttas närmare dörren och termostat/lysknapp hamnar i samma linje.
Nu till följdfråga, är det lugnt att göra på detta sätt? Tänker att man bryter ju tätskiktet?
fick svaret att de självklart åtgärdar detta. Blir två plattor som får bytas ut så eldosorna kan flyttas närmare dörren och termostat/lysknapp hamnar i samma linje.
Nu till följdfråga, är det lugnt att göra på detta sätt? Tänker att man bryter ju tätskiktet?
Lugnt kanske är fel ord. Men om tätskiktet är på en plats där vatten ändå inte ska vara så kommer en lagning vara ok. Försäkringsbolagen godkänner ju också lagningar numera. Dock inte kul att ha denna svaghet från dag 1. Prisavdrag skulle jag yrka på.B bryggarebob skrev:Fått återkoppling, där de efter semestern fixar detta.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 177 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 177 inlägg
Alla tätskikt av folietyp består av en massa bitar lagda omlott så en mer eller mindre har ju ingen betydelse. Så ingen svaghet om det görs enligt tätskiktstillverkarens instruktioner.J Jontha skrev:
Medlem
· Västerbotten
· 259 inlägg
Har nu fått prisförslag att de kan dra bort åtta timmar på fakturan. Dvs 5760sek.
Jag tycker det är för lågt, tänker att om det blir strul i framtiden och det behöver åtgärdas så kommer det gissningsvis kosta betydligt mer än så.
Å andra sidan vore det skönt att slippa göra ingreppet i väggen, även om det är ok att laga som ni skriver.
Är föreslaget prisavdrag ok eller lågt?
Jag tycker det är för lågt, tänker att om det blir strul i framtiden och det behöver åtgärdas så kommer det gissningsvis kosta betydligt mer än så.
Å andra sidan vore det skönt att slippa göra ingreppet i väggen, även om det är ok att laga som ni skriver.
Är föreslaget prisavdrag ok eller lågt?
Medlem
· Västerbotten
· 259 inlägg
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hängrännan läcker vatten, behöver råd om hur man lagrar den.
Tak & Vind -
Ska flytta radiator, behöver förstå vilka valmöjligheter jag har
Värme allmänt -
Behöver råd – vattenläcka i sommarstugan p.g.a. saknas takfot?
Tak & Vind -
En gammal oxbärshäck som behöver räddning
Häckar, Buskar & Träd -
Behöver råd: husköp, felkonstruerad bottenvåning och oro
Grund & Markarbeten