Bifogat en bild där jag gulmarkerat var de föreslog att den skulle placeras. Så blir ju som sagt bakom dörren när man öppnar.

Vi kommer troligen hyra ut fjällstugan så inte helt intuitivt att hitta lampknappen för den som söker.

Så helt uteslutet med den placeringen.

• Planritning över badrum, med gulmarkering vid föreslagen plats för en lysknapp. Placeringen är bakom en dörr när den öppnas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B bryggarebob skrev:
Bifogat en bild där jag gulmarkerat var de föreslog att den skulle placeras. Så blir ju som sagt bakom dörren när man öppnar.

Vi kommer troligen hyra ut fjällstugan så inte helt intuitivt att hitta lampknappen för den som söker.

Kabel runt dörrkarmen och brytare på andra sidan dörren. Vilken är en mer logisk placering av en lampbrytare i förhållande till dörren.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Kabel runt dörrkarmen och brytare på andra sidan dörren. Vilken är en mer logisk placering av en lampbrytare i förhållande till dörren.
Menar du utanpåliggande kabel?

Duschen är så djup så att det finns inte plats att ha det mellan duschdörren och karmen så att säga.

B bryggarebob skrev:
Menar du utanpåliggande kabel?

Duschen är så djup så att det finns inte plats att ha det mellan duschdörren och karmen så att säga.
Japp. Ajdå.

Sitter knappen nu på insidan av väggen vid det gulmarkerade? Det är ju också fel sida av dörröppningen. Knappen borde inte sitta vid gångjärnen utan på andra sidan karmen.

Enklaste och billigaste lösningen är att sätta ett relä typ Shelly istf knappen och sedan sätta en trådlös knapp på andra sidan dörröppningen (kan tejpas eller limmas fast). Upplevelsen blir som om det inte vore trådlöst.

Edit: finns inte plats på den sidan? I så fall utanför dörren men samma sida som duschen.

B bryggarebob skrev:

Varför inte dra utanpåliggande kabel på utsidan, och sätta knappen på "rätt" sida?

Även om det trådlösa låter smidigt så gör ju uthyrningstanken att man inte vill behöva bli väckt mitt i natten för att hjälpa någon byta ett batteri.... 🤔

Edit; tvåa på bollen..

P Pin skrev:
Sitter knappen nu på insidan av väggen vid det gulmarkerade? Det är ju också fel sida av dörröppningen. Knappen borde inte sitta vid gångjärnen utan på andra sidan karmen.

Enklaste och billigaste lösningen är att sätta ett relä typ Shelly istf knappen och sedan sätta en trådlös knapp på andra sidan dörröppningen (kan tejpas eller limmas fast). Upplevelsen blir som om det inte vore trådlöst.

Edit: finns inte plats på den sidan? I så fall utanför dörren men samma sida som duschen.
Det var en medveten kompromiss för att kunna maximera djup på dubbelduschen.

Får se vad de har för förslag på lösning.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Varför inte dra utanpåliggande kabel på utsidan, och sätta knappen på "rätt" sida?

Även om det trådlösa låter smidigt så gör ju uthyrningstanken att man inte vill behöva bli väckt mitt i natten för att hjälpa någon byta ett batteri.... 🤔

Edit; tvåa på bollen..
Är det bara jag som tycker utanpåliggande skulle bli jättefult 😅

• Gilla
Jontha
  • Laddar…
Om beredaren döljer ljudknapoen sp kommer den även. Dölja termostaten.

• Gilla
Blueztar och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle ha satt knappen utanför dörren, men på rätt sida (handtagssidan). Trådlöst är enkelt, men inte helt problemfritt.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
B bryggarebob skrev:
Är det bara jag som tycker utanpåliggande skulle bli jättefult 😅
Därför förslaget om en trådlös brytare.

M mojjen skrev:
Om beredaren döljer ljudknapoen sp kommer den även. Dölja termostaten.
Nej tydligen så funkar det med termostaten en uppgift.

B bryggarebob skrev:
Kanske på sikt, men nu står den ju där och de har kopplat in den.
Men det är ett svagt argument. OM det skulle gå att lösa med en annan beredare så är det en avsevärt enklare lösning än att ex. riva väggen för att flytta anslutningar till beredaren.

Men jag tycker att en placering på utsidan av badrummet på rätt sida dörröppningen vore en rätt bra lösning. OM någon får leta några sekunder efter knappen, men det får man göra även om den är på fel sida dörröppningen.

• Gilla
Kane och 1 till
  • Laddar…
B bryggarebob skrev:
Nej tydligen så funkar det med termostaten en uppgift.
Om termostaten har sin sensor nere i golvet så spelar placeringen ingen roll rent teknisk. Men jag antar att det finns några knappar och en display på den för att man ska kunna justera temperaturen i rummet? Hur funkar det om beredaren står framför?

useless useless skrev:
Om termostaten har sin sensor nere i golvet så spelar placeringen ingen roll rent teknisk. Men jag antar att det finns några knappar och en display på den för att man ska kunna justera temperaturen i rummet? Hur funkar det om beredaren står framför?
Frågade om denna och den placeringen ska tydligen fungera. Så är nog tight även där, men funkar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.