Mikael_L
Patrik_Hed skrev:
Installera en JFB skulle jag kunna göra i sömnen, men det skulle aldrig gå under 1.5-2 timmar. Det tar tid att montera kapsling och JFB, tråda om centralen med 6 mm2, pressa ändhylsor, gör det lite snyggt i kapsling, städa osv. :)

//Patrik
Om du blir skickad en fredag em kl 13.30 på uppdraget och chefen meddelar att du kan ta helg när du är klar så fixar du det på en timme, eller hur? :p :D

Jag skulle aldrig klara det på en timme, men jag får ju inte ens göra det. :)

Under optimala förhållanden går det kanske på en timme, men det blir inget trevligt arbetspass

torke1 skrev:
[länk]

...och där hoppas jag ur den här tråden. Liiite OT har vi hamnat. =)
Kul med EON's överpriser då. 50 A som jag ska ha nu kostar typp 9.000:-.

• Gilla
Falken5
  • Laddar…
elmont skrev:
Jag har aldrig hört att en nätägare inte tar betalt efter storlek på huvudsäkring ( och jag har koll på i alla fall över tio olika) därför blir jag lite nyfiken. Det brukar kosta många tusenlappar mer när man kommer upp i dom storlekarna
Förutom Göteborg som redan nämnts så har andra i andra trådar pratat om att samma sak gäller i Uppsala, om jag inte blandat ihop orterna...

För övrigt tror jag (men vet inte helt säkert) att det är samma djup på Dz-II som Dz-III-säkringarna, så i nödfall kan man kanske få en 25A-säkring att sitta i en Dz-III-gänga. Eller kanske inte?

Det är samma längd på D2 och D3, passdelarna är även utbytbara i riktning D3 -> D2. Vad som behövs är en reduceringshylsa till propphuven så att den mindre säkringen fyller ut och blir lätthanterligare.

Redigerat:
yxis skrev:
Förutom Göteborg som redan nämnts så har andra i andra trådar pratat om att samma sak gäller i Uppsala, om jag inte blandat ihop orterna...

För övrigt tror jag (men vet inte helt säkert) att det är samma djup på Dz-II som Dz-III-säkringarna, så i nödfall kan man kanske få en 25A-säkring att sitta i en Dz-III-gänga. Eller kanske inte?
Jo, inne i stan så är det samma pris upp t o m 25A

Håller på att försöka hitta lite andra saker att ordna med elen innan jag begär in en offert på det hela.

Vad säger ni om detta?

Detta måste väl vara en inomhus kontakt? Kan även nämna att när jag drog lite i sladden till lampan så syntes de enskilda ledarna.

• baksidan_1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • baksidan_2.JPG
    Skapa konto
  • baksidan_3.JPG
    Skapa konto
Det som jag tycker är mest hempul är att ytterbelysningen tydligen ansluts med en gummikabel och stickpropp. Uttaget sitter ju skyddat för nederbörd så det kan jag ev svälja men inte lampanslutningen.
Och uttaget är jordat ;)

Är det mycket jobb/kostnad att få en strömbrytare monterad inne i vardagsrummet och få lampan ansluten? Samt att byta uttaget till ett utomhusuttag?

Framöver skulle jag vilja ha en lampa med IR-sensor på baksidan kopplad till en strömbrytare inne i rummet, tänkte att det skulle vara en bra grej att kunna knäppa på den när man går och lägger sig eller åker bort. Är det något som man bör fixa samtidigt som den andra lampan? Tänkte mest på kostnaden, det borde väl vara billigare att få mer gjort på en gång?

RHB skrev:
Detta måste väl vara en inomhus kontakt? Kan även nämna att när jag drog lite i sladden till lampan så syntes de enskilda ledarna.
Jag säger bara: gör om - gör rätt ;)

Även om ett "inomhusuttag" klarar IP-klassen där det är regnskyddat så är frågan om det klarar fukt/kondensnivån och om det klarar UV-ljus, temperaturväxlingar o.s.v....

Givetvis bör inte lampan vara stickproppansluten...

Larsa skrev:
Jfb och ojordade uttag? Har jag missförstått ngt?
Antagligen. Jordfelsbrytare skyddar mot alla jordfel, till exempel om man får en stöt av både ta i en ojordad trasig apparat och samtidigt ta i en jordad diskbänk. Jordfelsbrytaren skyddar alltså även om man bara har ojordade uttag.

yxis skrev:
Antagligen. Jordfelsbrytare skyddar mot alla jordfel, till exempel om man får en stöt av både ta i en ojordad trasig apparat och samtidigt ta i en jordad diskbänk. Jordfelsbrytaren skyddar alltså även om man bara har ojordade uttag.
Jo jag hade ju gjort det. Trodde inte JFB löste ut på ojordade anslutningar, men har nu läst på och är lite klokare :D

Ett tillägg är att JFB'n skyddar INTE om man tar i två ojordade apparater med varsitt fel (d.v.s. fas kopplat till skalet på ena apparaten och nolla kopplat till skalet på den andra apparaten), så en JFB är inget helt idiotsäkert skydd.

Regler för skydd mot elchock sträcker sig heller inte längre än till ett fel, dvs ett andra fel "får" orsaka en farlig situation. En JFB gör bara det första felet lite mer uthärdligt, även om det också täcker in några andra fall där en fas blir berörbar.

Så det bästa skyddet mot elchock är att se till att apparater och anslutningskablar är i gott skick.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.