9 016 läst ·
68 svar
9k läst
68 svar
Behöver råd ang. att anlita elektriker
Vi bytte alla elkablar, vägguttag, lamputtag, lampknappar och ny central med JFB. Vi gav 28.000:- efter rot. Helt ok tyckte vi, Fick också lite nydragningar, ett trefas ute och en badrumsfläkt i detta pris.
Produkter som diskuteras: "badrumsfläkt"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Om man känner sig tillräckligt händig så kan manMikael_L skrev:
1) tända alla lampor och se till att ha koll vilket läge som är "på" på strömbrytare till fast installerade prylar man normalt inte vill dra igång
2) att skriva "OBS nollskruven" på en bit tejp
3) slå av huvudströmbrytaren och tejpa fast tejpbiten på brytarens knapp
4) lyfta av locket på elcentralen
5) spänningsmäta att strömmen verkligen är bruten
6) gå en runda och "slå på" de apparater man la på minnet vilket läge på strömbrytaren som är "på"
7) lossa nollskruven
8) ohmmäta mellan nolla och skyddsjord med en vanlig multimeter.
Jordfelsbrytare ska lösa ut vid 30mA felström vilket vid 230V blir strax under 8k ohm. Om man mäter ohmvärden i den storleksordningen eller lägre så har man garanterat felsökning framför sig. Om man däremot mäter rejält mycket högre värden så har man åtminstone en hyffsad chans att slippa felsöka. Framförallt visar testet om det finns någon riktig fel-fulkoppling om man har nära noll ohm mellan nolla och skyddsjord.
Överkurs är att gå runt i huset och för varje uttag med multimetern först spänningsmäta att det inte finns någon spänning i uttaget och därefter ohmmäta mellan skyddsjord och varje av de båda uttagen för fas/nolla, för att se så att inget uttag har nolla/jord växlade eller att nollan lånats som jord. En enklare variant av detta är att åtminstone ohmmäta mellan t.ex. spis/diskbänk, spis/fläkt, fläkt/diskbänk, diskbänk/fläkt/spis och diskmaskin o.s.v....
Därefter:
9) gå en runda och "slå av" de apparater man slog på i punkt 6
10) DRA ÅT NOLLSKRUVEN ORDENTLIGT IGEN
11) skruva på locket på centralen
12) ta bort tejpen på brytaren - och då tänka efter om man verkligen drog fast nollskruven
13) slå på strömmen igen och kolla att allt verkar funka
OBS, detta får egentligen bara behörig elektriker göra (vad jag förstått?) och avrådes starkt för den som är det minsta osäker!
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Hur stort hus, antal rum, etc?huggan skrev:
Tack för alla inlägg
Känns som det är lite för mycket jobb och fix för att jag ska kunna göra jobbet själv. Då återgår jag till ursprungsplanen -- att byta central inkl sätta in jfb när alla elelement är eliminerade.Mikael_L skrev:
Jag vet. Helt galet. Men elen var billig -71 och det kostar inget extra att säkra upp ordentligt här. Hoppas vi slipper att det går en huvudsäkring, för jag har fortfarande inte rekat tag på några reservsäkringar -- de finns ju inte precis på Ica.Mikael_L skrev:
Vart håller du hus när det inte kostar att säkra upp??
Man har inte en 63 A service bara för att det är billigt och för säkerhetsskull. Bara mätarskåp kostar 2 -3 ggr så mycket, matande kabel kostar den även 2 -3 ggr så mycket per meter. Och en 63 A säkring kan du skaffa av vilken elektriker som helst.
Man har inte en 63 A service bara för att det är billigt och för säkerhetsskull. Bara mätarskåp kostar 2 -3 ggr så mycket, matande kabel kostar den även 2 -3 ggr så mycket per meter. Och en 63 A säkring kan du skaffa av vilken elektriker som helst.
Ändra huvudsäkring (säkra upp resp säkra ner) kostar naturligtvis pengar. Ursäkta om jag var otydlig. Men huset hade från början direktverkande el och isoleringen är det lite si och så med, så jag antar att det var därför man tog i ända från tårna när man byggde huset.
Men nu har vi hamnat helt OT...
Men nu har vi hamnat helt OT...
Jag har aldrig hört att en nätägare inte tar betalt efter storlek på huvudsäkring ( och jag har koll på i alla fall över tio olika) därför blir jag lite nyfiken. Det brukar kosta många tusenlappar mer när man kommer upp i dom storlekarna
Om du har 63 A utan att använda stora maskiner rekommenderar jag att du tar dit en elektriker som mäter upp hur mycket ström som egentligen behövs. Det sparar du tusenlappar på ditt nätabonnemang per år. Normalvillan är ju på 16 A. Säkrade själv ner en fastighet jag har nu från 80 till 50 A och då sparar jag in 10.000:- om året med EON.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Det ska vara en jäkligt snabb elektriker om den gör det på under en timme...Mikael_L skrev:
Installera en JFB skulle jag kunna göra i sömnen, men det skulle aldrig gå under 1.5-2 timmar. Det tar tid att montera kapsling och JFB, tråda om centralen med 6 mm2, pressa ändhylsor, gör det lite snyggt i kapsling, städa osv.
//Patrik
Beror väl på vilken tid man räknar?
Nog kan jag installera en JFB på under en timme. Om det är en bra central och man har alla grejjer redo. Men då tillkommer ju tid för: Köra dit, köra därifrån, plocka ihop material, testa att den fungerar, prata med kunden och förklara för denne vad en jordfelsbrytare är för nåt, och vad de ska göra om den löser ut osv..
Man får nog glatt räkna med 2-3 timmars debitering för en JFB-installation, beroende på hur stor centralen är, om den är trång å jävlig osv..
Nog kan jag installera en JFB på under en timme. Om det är en bra central och man har alla grejjer redo. Men då tillkommer ju tid för: Köra dit, köra därifrån, plocka ihop material, testa att den fungerar, prata med kunden och förklara för denne vad en jordfelsbrytare är för nåt, och vad de ska göra om den löser ut osv..
Man får nog glatt räkna med 2-3 timmars debitering för en JFB-installation, beroende på hur stor centralen är, om den är trång å jävlig osv..