Jag skulle inte tillåta något av ovanstående nödlösningar på min behörighet i alla fall.

Och så undrar man varför göra en "nödlösning" om man kan göra det rätt och bra????????

Tack för det.

Tänk på att bubbelbadkar ska det finnas låsbar servicebrytarer "säkerhetsbrytare" (om inte reglerna har ändrats nyligen) därför så anser jag att det bäst att dra en ny matning istället för att dela upp det med andra förbrukare.

Bo.Siltberg skrev:
Som sagt, ny gruppledning från centralen är den normala lösningen i detta fall. Allt annat är nödlösningar. Jag tror det krävs en hel del övertalning innan en elektriker väljer en annan lösning.

De nödlösningar som skulle kunna komma ifråga är i första hand, som jag ser det, att utöka TM/TT-gruppen till 3 faser. Vad jag förstår av ditt svar är det bara en fas framdragen dit idag, troligen 2.5mm2. Hade det varit ett 20-rör hade man kunnat dra fram 3 faser, 2.5mm2, avsäkrat 16A.

Om badet vill ha 230V kan man fördela så här:
- Fas 1 till badet, 3.4kW
- Fas 2 till TM och badet 1.7kW
- Fas 3 till TT

Vill badet ha 400V så får det bli så här:
- Fas 1 till TM/TT (som idag).
- Fas 2-3 till badet.
Detta är dock en sämre lösning eftersom det blir 4 belastade ledare, men det går.

Så man skulle kunna undersöka om det går att dra i 5x2.5mm2 i detta 16-rör, det kan gå.

Nästa nödlösning, att utöka "belysningsgruppen" med fler faser för att användas till TM/TT kommer längre bort på min nödlösningsskala. Gruppledningen får en gemensam nolla som kan bli överbelastad - vem vet vad som pluggas i uttagen? TT, dammsugare och 7 datorer kan ge fula övertoner i nollan. Hade det varit bättre kontroll på belastningarna kanske man skulle kunna fundera mer på denna lösning.

Så det ska bli intressant att höra vad elektrikern föreslår.
jag hade föreslagit att utöka belysningsgruppen till 2-fas, 10A
lägga tvättmaskin på ena fasen, och torktumlare samt belysning på den andra.

sen får han på så vis ett rör ledigt som förut gick till TM/TT, och kan nyttja detta enbart till bubbelkaret

elmont skrev:
Och så undrar man varför göra en "nödlösning" om man kan göra det rätt och bra????????
Jag hade också in i det sista försökt att undvika utanpåliggande kabel då jag tycker det förstör alla rum.
Tycker det är gräsligt fult och osexigt...

Men jag ser ju det från den estetiska sidan i första hand och praktiska i andra hand då jag inte är elektriker... (det får ju dock inte vara något farligt)

electrocuted skrev:
jag hade föreslagit att utöka belysningsgruppen till 2-fas, 10A
lägga tvättmaskin på ena fasen, och torktumlare samt belysning på den andra.

sen får han på så vis ett rör ledigt som förut gick till TM/TT, och kan nyttja detta enbart till bubbelkaret
Jag har inte läst hela historien, men om det enbart är belysning på denna grupp, inga uttag, så skulle det kunna gå. Men jag ser det fortfarande som en nödlösning.

Mikael_L
sinnes skrev:
JFB finns i centralen, är det inte lag på det?
Alla följer inte lagar, så det finns goda skäl att fråga om det. :O

Sen saknar elinstallationer utförda innan denna lag kom oftast JFB.
Men man får inte sätta in vägguttag eller elektrisk golvvärme utan att samtidigt skydda med JFB. Men som sagt, det finns ju de som skiter i lagar och regler.

lillePer, det brukar alltid finnas "vägar och metoder" att gå för att slippa fula elinstallationer, men det brukar även medföra en viss kostnad och då backar dom flesta och det är helt plötsligt inte lika viktigt med det estetiska.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.