Har beställt ett värsting bubbelbadkar som när alla funktioner används samtidigt drar 5100W. Jag har flera uttag i badrummet varav ett som sitter nära badkaret som jag tänk använda. Problemet är att den enbart har 10 amp delat med andra uttag i badrummet. Sen har jag ett uttag(16 amp) med 2 sockets(kallas det så?) som sitter ca 0,5-1m till vänster om uttaget jag tänkt använda till karet, använder detta till tvättmaskin och torktummlare.

Enligt teknisk information behöver badkaret 2 fas 16 amp, (antar att det är 2st 16 amp sladdar som behövs).

Kan inte om el och kommer självklar inte pilla något själv, men vill gärna veta vad elektrikern ska göra innan jag ringer.

I el-skåpet står det att sladden till stora badrummet(för de som sitter på 10 amp) dras till dosan vid dörren där strömbrytare, dimmer och golvvärme sitter.

Hur funkar det? Går kabeln först dit och sen som ett nätverk till de andra uttagen i rummet? Om elektrikern lägger till 2 16amp kablar i röret till dosan, hur ska den gå vidare sen? Måste man dra så att alla uttagen i rummet får 2x16 amp + 1x10 amp eller räcker det att man leder vidare(antar att det sitter ett rör från dosan till uttaget närmast badkaret?) 2x16amp till uttaget vid karet utan att blanda in resten.

Ett annat alterntiv vore att dra de 2 kablarna till uttaget där tvättmaskinen/torktummlare sitter och göra om uttaget så jag kan ha alla 3 där. Vet inte vad man byter till(tror inte karet får kopplas med plugg i uttaget så som tvättmaskin/torktummlare är kopplade utan måste sitta fast permanent), men antar att det inte ska va något komplicerat.

Vilket alternativ tror ni är smidigas/billigast? Utseendemässigt är alternativen likvärdiga. Den bakom tvättmaskinen kanske tom blir snyggare då kabeln kommer gå utmed golvet in till karet jämfört med uttaget närmast som sitter en bit upp på väggen. Tror ni man kan dra en 25amp till karet istället för 2st 16?

jättetacksam för svar!

Redigerat:
för det första, kan karet kopplas på 2-fas 400volt med nolla eller är det 2 separata 230volt 16amp matningar?
om det går att koppla 2-fas så kan elektrikern dra en egen 4-ledarkabel från centralen till badkaret.
är det enfas så kommer det krävas minst 20A säkring (man använder inte alla funktioner samtidigt, och framförallt inte så länge så säkringen går)
det blir då en ganska tjock kabel, och nej, man får inte dra in fler grupper i befintliga rör så det är en ny matning som gäller.
sen bör du ha minst 20A huvdsäkringar för att klara detta, och kanske även omfördela belastningarna i elcentralen litegrann..
våra elsystem är inte gjorda för så höga effekter på en eller 2 faser, det ska va 3-fas vid högre effekter men tyvärr är det sällan så på såna här impoerterade prylar

Karet behövde 2 faser á 16A stod det va? Då behövs inga 20A huvudsäkringar väl, om inte badet går för jämnan. Men med så stora effekter så är en ny matning från centralen att rekommendera. Ev skulle elektrikern kunna koppla in sig på tvätt/tork-uttaget om det finns två faser där, men det tror jag inte han väljer.

Tack för svaren! Är inte speciellt insatt, men börjar lära mig lite smått, har lite följdfrågor.

Vad menas egentligen med 2 fas? Jag har hela tiden trott att det är när man drar dubbla kablar. T.ex 2 fas 16amp = 2 vanliga 16amp kablar som sedan koppas ihop för dubbla effekten.

Så man kan inte dra flera kablar i samma rör? På min el-central står det 3x10 Amp på en grupp som går till spisen/induktionshällen i ett rör.

Vad menar ni med ny matning? Är det att dra ett helt nytt rör i väggarna?

sinnes skrev:
T

Vad menar ni med ny matning? Är det att dra ett helt nytt rör i väggarna?
Japp!!
Fast det blir ju lite svårt, så man brukar lägga en kabel utanpå från centralen.

sinnes skrev:
Tack för svaren! Är inte speciellt insatt, men börjar lära mig lite smått, har lite följdfrågor.

Vad menas egentligen med 2 fas? Jag har hela tiden trott att det är när man drar dubbla kablar. T.ex 2 fas 16amp = 2 vanliga 16amp kablar som sedan koppas ihop för dubbla effekten.

Så man kan inte dra flera kablar i samma rör? På min el-central står det 3x10 Amp på en grupp som går till spisen/induktionshällen i ett rör.
Enfas = 1 fas, neutralledare, skyddsjord.
Tvåfas = 2 faser, skyddsjord (eller) 2 faser, neutralledare, skyddsjord.
Trefas = 3 faser, skyddsjord (eller) 3 faser, neutralledare, skyddsjord

Regeln lyder "En grupp per rör".
En grupp kan både ha 1, 2 och 3 faser. Alltså 1,2 eller 3 säkringar.
Fast de faserna ´måste vara förskjutna 120 grader. D.v.s. det måste vara en fas från L1, en från L2 och den tredje från L3.

Det som inte är tillåtet är att dra t.ex. två enfasgrupper med dubbla neutralledare och skyddsjordar alt. Två faser från L1 och dela på neutralledare och skyddsjord.

//Patrik

Okey, så man kan inte dra en 3fas på 16ax3 till ett uttag som sen TM/TT/badkar delar på? (blir väl 3680x3 = 11040 W som max vilket maskinerna inte överstiger även om de används max samtidigt)

Utan det hade enbart fungerat om TM,TT och badkaret alla fungerat med 3-fas?

Skulle verkligen vilja slippa dra ett nytt rör/utanpåliggande ledningar till badrummet.

Effekten på de olika enheterna är:

Tvättmaskin, inte hittat exakt, men är energiklass A och en tvätt på 108 min tar 0,85kWh, snitt 470W, men måste väl va betydligt mer när den snurrar som mest.

Torktumlaren verkar ligga på ca 2000W, hittade inte exakt watt-tal, men ingen av programmen hamnar över 1950 i snitt, energiklass B.

Bubbelbadkaret ligger på 3400W + underhållsvärmare på 1700W, båda samtidigt = 5100W.

Skulle man inte kunna göra såhär:

Ersätta 16a ledningen som går till TM/TT uttaget till en fas2 16a som badkaret kräver.
I uttaget får badkaret + tvättmaskinen sitta.
Toruktumlaren får sitta i uttaget närmast badkaret som är kopplat till badrummets 10a. Läst att man kan byta till 13a, det bör räcka för lite lampor,golvvärme och en 2000W TT. 10a = max ca 2300 och 13a = 2990.

Borde väl gå att köra alla samtidigt? Inte för att jag har något behov av att köra maskinerna när jag badar, blir ju bara störande ljud, men är ju skönt om det funkar.

Annars kanske man kan låta dom alla 3 dela 2fas 16a uttaget bara att man aldrig kör TT samtidigt som badkaret inkl. underhållsvärmen.

Vad tror ni? Jag vill som sagt verkligen slippa nya rör och skit på väggarna :)

Här är en planlösning på lägenheten om det hjälper nått. Läste att man inte bör ha för långt mellan centralen och uttaget om man vill byta 10a till 13a, verkar detta för långt? Antar att ledningarna inte går några onödiga omvägar, lägenheten är nyproducerad för ca 3 år sen.

84357893.png

Tror nog det är bättre att kolla med din elektriker.

Ny matning från central känns det som...

Tvättmaskinen och torktumlaren drar troligen 10 A vardera. Dessa maskiner får troligen inte säkras 16A, kolla i manualerna, vanligen är säkringen specad till 10A.

OM det är OK att säkra TM och TT 16A kan du hänga badkaret på samma grupp, men du får komma ihåg att inte tvätta och/eller torka samtidigt som du badar. Det är inte så snyggt, men det fungerar.

el_richard skrev:
Tror nog det är bättre att kolla med din elektriker.

Ny matning från central känns det som...
yes, självklart, men vill va påläst innan så jag vet vad han pratar om :)

mycke_nu skrev:
Tvättmaskinen och torktumlaren drar troligen 10 A vardera. Dessa maskiner får troligen inte säkras 16A, kolla i manualerna, vanligen är säkringen specad till 10A.

OM det är OK att säkra TM och TT 16A kan du hänga badkaret på samma grupp, men du får komma ihåg att inte tvätta och/eller torka samtidigt som du badar. Det är inte så snyggt, men det fungerar.

Just nu är det står det 16A i centralen på gruppen som går till TM/TT. Jag tittade aldrig i manualerna vilken säkring som behövdes, kopplade bara in och det har fungerat.

Kollar nu och det står:

TM Miele w1514
Spänning V 220-240
Anslutningseffekt W 2.100-2.400
Säkring A 10
Frekvens Hz 50

TT Miele w7644C
Spänning V 220-230
Anslutningseffekt W 2.000-2.140
Säkring A 10
Frekvens Hz 50

Om dom fungerar nu på 16a säkring bör dom väl även funka med en 2fas 16?

Redigerat:
har du jordfelsbrytare i centralen?

sinnes skrev:
Om dom fungerar nu på 16a säkring bör dom väl även funka med en 2fas 16?
Jo, det är klart att det funkar, men står det 10A så ska du INTE säkra 16A eftersom maskinerna då inte är konstruerade för att klara fel vid denna säkringsstorlek.

Uppstår ett fel kan den med andra ord sluta med brand eller annan person- eller egendomsfara.

Du får bita ihop och dra en ny kabel. Tänk på din familjs säkerhet så går det lätt att öppna plånboken!

Detta kanske kan va en lösning då:

Ändra badrummet från 1x10a till 3x10a och kopplar in TM+TT på den tillsammans med lampor,golvvärme osv.

Uttaget som är tänkt till TM/TT görs om till 2x16a dedikerat till badkaret.

En till fråga, säg att jag drar in 3x10a till badrummet, dessa dras till "dosan" där strömbrytare mm. sitter. Måste man sen även byta ut de kablarna som sitter "efter" dosan till 3x10a istället för 1x10a.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.