5 690 läst ·
38 svar
6k läst
38 svar
Behöver nya ledningar för mitt 5100W bubbelbadkar
Men jösses-götapetter, ny matning från central att det ska vara så svårt...
Renoverare
· Gävleborg
· 8 216 inlägg
Vad menar du med att dela upp? Dela upp efter "huvuddosan" i badrummet?Patrik_Hed skrev:
Kom på att 3fas är nog lite överdrivet, 2fas måste väl räcka till allt i badrummet exkl. badkar. 10*230*2 = W4600, TT drar ju ca 2000 och TM 500-1000.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 216 inlägg
Om man drar ut en två- eller trefasgrupp (och delar på flerfas- och/eller enfaslaster) så delar faserna på samma nolla och skyddsjord. Det är ingen ultimat lösning och de vill man, om möjligt, undvika i bostäder.sinnes skrev:
Lossnar t.ex. inkommande nollan på gruppen så kan mindre roliga ting förekomma vid belastning.
//Patrik
okey, tack för svaret.
Är det verkligen dumt att köra min TM+TT på 16a så som jag har haft det i ca 1 år?
Har sökt lite och inte hittat något som tyder på att det direkt skulle vara en ökad risk, däremot hittar man hela tiden folk som säger att man inte ska köra med för låg säkring, men för hög då?
Har mailat Miele och hoppas dom kan ge mig ett bra svar, köpte i princip det bästa som fanns på marknaden, vore konstigt om man inte på nått sätt kunda köra dom på 16a. Varför säkrade dom som gjorde uttaget här med 16a? Verkar som alla moderna TM/TT bara kräver 10a.
Så blir väl att undersöka detta först, går det inte får jag väl börja planera en ny matning.
Är det verkligen dumt att köra min TM+TT på 16a så som jag har haft det i ca 1 år?
Har sökt lite och inte hittat något som tyder på att det direkt skulle vara en ökad risk, däremot hittar man hela tiden folk som säger att man inte ska köra med för låg säkring, men för hög då?
Har mailat Miele och hoppas dom kan ge mig ett bra svar, köpte i princip det bästa som fanns på marknaden, vore konstigt om man inte på nått sätt kunda köra dom på 16a. Varför säkrade dom som gjorde uttaget här med 16a? Verkar som alla moderna TM/TT bara kräver 10a.
Så blir väl att undersöka detta först, går det inte får jag väl börja planera en ny matning.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 216 inlägg
Jag har själv inte så stor erfarenhet av att koppla in TM:er, men har hört andra montörer här på forumet påstå att nya TM:er inte får säkras högre än 10A.
//Patrik
//Patrik
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 874 inlägg
Det låter som att du inte tänker anlita en elektriker här utan tänker göra jobbet själv?
Det saknas lite uppgifter för att kunna ge ett råd:
Badet:
- Elementspänning, 230V eller 400V eller både och?
- Beskriv hur bruxet säger att badet skall kopplas in.
- Hur ser anslutningskabeln till badet ut, om det finns någon? Fler än en? Finns det kontakter monterade eller ska den installeras fast? Vad säger bruxet?
TM/TT-dosan:
- Är det ett 16 eller 20mm rör dit?
- Hur många ledare är dramdraget just nu?
- Ledararea, 1.5 eller 2.5mm2?
- Matar röret nånting annat än denna dosa (avgreningar längs vägen)?
- Sitter det ett dubbelt 230V-uttag i denna dosa idag som TM/TT är inkopplade i?
- Står det C10 eller C16 på säkringarna till dosan? Är det 2 eller 3 stycken?
- JFB i centralen?
Ang 16A till TM/TT: Det är inte säkert att dom internt är dimensionerade för 16A, dvs interna ledare kan brinna om det blir kortslutning. Det är märkligt om TM/TT-dosan faktiskt är avsäkrad med 16A i denna nya lägenhet.
Badet:
- Hur ser anslutningskabeln till badet ut, om det finns någon? Fler än en? Finns det kontakter monterade eller ska den installeras fast? Vad säger bruxet?
TM/TT-dosan:
- Sitter det ett dubbelt 230V-uttag i denna dosa idag som TM/TT är inkopplade i?
- JFB i centralen?
Ang 16A till TM/TT: Det är inte säkert att dom internt är dimensionerade för 16A, dvs interna ledare kan brinna om det blir kortslutning. Det är märkligt om TM/TT-dosan faktiskt är avsäkrad med 16A i denna nya lägenhet.
Jag ska absolut inte försöka göra något själv, vill bara jämföra olika lösningar i huvudet innan jag ringer elektrikern. Sen vill jag också ha kontroll över vad som händer och förstå vad elektrikern gör och rekomenderar, kan som sagt inget om el innan så är lite att sätta in sig i. Hatar när hantverkare komma med olika förslag som man inte har någon aning om vad de betyder, alltid bra att vara påläst.Bo.Siltberg skrev:Det låter som att du inte tänker anlita en elektriker här utan tänker göra jobbet själv?
Badet:
TM/TT-dosan:
- JFB i centralen?
Jag har inte fått badkaret än, kommer om ca 4 veckor, tänkte va ute i tid och ha allt fixat innan karet kommer om möjligt. Ska försöka få tag i en bruksanvisning, det infon jag fått när jag köpte den är att den behöver 2fas 16amp och som max kan dra 5100W. Har inte hittat information om exakt mitt kar med system på tillverkarens hemsida, men andra kar i liknande serier kräver att anslutningen är FAST, så antar att detta även kommer gälla mitt.
Angående TM/TT dosan så har jag hittat följande:
när jag mäter röret utvändigt verkar det sluta strax över 1,5cm, så måste va 16mm
ledararea vet jag inte, men borde det inte va 2,5mm2 eftersom 16a säkringar kräver detta? spelar detta överhuvudtaget roll eftersom ledningarna ändå kommer bytas ut?
är ingen annan grupp i röret om det är det du menar, ska heller inte gå till något annat i lägenheten än just TM/TT-uttaget
japp, dubbeluttag är det, TM/TT kopplade i varsinn
C16 står det på säkringen, 230/400V , vad menar du med 2-3st? Är ju bara en som är till TM/TT dosan.
JFB finns i centralen, är det inte lag på det?
okey, tack för informationen, hoppas jag får svar från Miele om det är ok lr inte.
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Har du 230 V uttag/golvvärme i badrummet så är det lag på JFB. Om karet kräver JFB ska jag inte uttala mig om. Men iom att du har TM/TT på stickpropp i våtutrumme så är du tvungen att ha JFB.
Protte
Protte
det fungerar bra att göra så, man undviker ju att dra fram och dela på flerfasgrupper, men det är inte förbjudet och i befintliga installationer ibland enda utvägen. du kalrar dig med 2x10A till badrummet och den andra 2-fasgruppen till karet.sinnes skrev:
jag vill påstå att det inte är nån större fara att ha TM/TT på 16A uttag, nere i europa och även norge är det mycket vanligt med 16a säkring till uttagen, och maskinerna är tillverkade med en schuko-propp som kan pluggas in i ett schukouttag som i sin tur kan säkras med 16A..., tillverkarna bör annars tänka på att montera intern säkring om dom har så jäkla klena kabeldimensioner invändigt.
electrocuted skrev:det fungerar bra att göra så, man undviker ju att dra fram och dela på flerfasgrupper, men det är inte förbjudet och i befintliga installationer ibland enda utvägen. du kalrar dig med 2x10A till badrummet och den andra 2-fasgruppen till karet.
jag vill påstå att det inte är nån större fara att ha TM/TT på 16A uttag, nere i europa och även norge är det mycket vanligt med 16a säkring till uttagen, och maskinerna är tillverkade med en schuko-propp som kan pluggas in i ett schukouttag som i sin tur kan säkras med 16A..., tillverkarna bör annars tänka på att montera intern säkring om dom har så jäkla klena kabeldimensioner invändigt.
tack för svaret, detta alternativ känns mest rätt om man ej gör ny matning till badrummet, kommer det behöva dras nya ledningar efter "huvud-dosan" i badrummet? T.ex till det uttaget jag kommer köra både TP och TT från? Är det okey att plugga i TM/TT i en fördelningsdosa som sen går till 10a uttaget?
Känns som det är dags att prata med en elektriker nu, några tips på företag eller personer som jobbar inom centrala göteborg?
Dra en ny kabel från centralen till bubbel-badet. Inget att snacka om! Blanda inte TM/TT med poolmatning, visst, kanske funkar men känns som en nödlösning.
Har du vind så kan man gå där med kabeln. Om inte så kanske det blir snyggast att gå in i köket, genom underskåpen och sticka ut till poolen där man sätter en anslutningsdosa IP44.
Har du inte redan jordfelsbrytare så måste du installera en sådan också.
Har du vind så kan man gå där med kabeln. Om inte så kanske det blir snyggast att gå in i köket, genom underskåpen och sticka ut till poolen där man sätter en anslutningsdosa IP44.
mm, genom köket måste va det smidigasteRrrrr skrev:Dra en ny kabel från centralen till bubbel-badet. Inget att snacka om! Blanda inte TM/TT med poolmatning, visst, kanske funkar men känns som en nödlösning.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 874 inlägg
Som sagt, ny gruppledning från centralen är den normala lösningen i detta fall. Allt annat är nödlösningar. Jag tror det krävs en hel del övertalning innan en elektriker väljer en annan lösning.
De nödlösningar som skulle kunna komma ifråga är i första hand, som jag ser det, att utöka TM/TT-gruppen till 3 faser. Vad jag förstår av ditt svar är det bara en fas framdragen dit idag, troligen 2.5mm2. Hade det varit ett 20-rör hade man kunnat dra fram 3 faser, 2.5mm2, avsäkrat 16A.
Om badet vill ha 230V kan man fördela så här:
- Fas 1 till badet, 3.4kW
- Fas 2 till TM och badet 1.7kW
- Fas 3 till TT
Vill badet ha 400V så får det bli så här:
- Fas 1 till TM/TT (som idag).
- Fas 2-3 till badet.
Detta är dock en sämre lösning eftersom det blir 4 belastade ledare, men det går.
Så man skulle kunna undersöka om det går att dra i 5x2.5mm2 i detta 16-rör, det kan gå.
Nästa nödlösning, att utöka "belysningsgruppen" med fler faser för att användas till TM/TT kommer längre bort på min nödlösningsskala. Gruppledningen får en gemensam nolla som kan bli överbelastad - vem vet vad som pluggas i uttagen? TT, dammsugare och 7 datorer kan ge fula övertoner i nollan. Hade det varit bättre kontroll på belastningarna kanske man skulle kunna fundera mer på denna lösning.
Så det ska bli intressant att höra vad elektrikern föreslår.
De nödlösningar som skulle kunna komma ifråga är i första hand, som jag ser det, att utöka TM/TT-gruppen till 3 faser. Vad jag förstår av ditt svar är det bara en fas framdragen dit idag, troligen 2.5mm2. Hade det varit ett 20-rör hade man kunnat dra fram 3 faser, 2.5mm2, avsäkrat 16A.
Om badet vill ha 230V kan man fördela så här:
- Fas 1 till badet, 3.4kW
- Fas 2 till TM och badet 1.7kW
- Fas 3 till TT
Vill badet ha 400V så får det bli så här:
- Fas 1 till TM/TT (som idag).
- Fas 2-3 till badet.
Detta är dock en sämre lösning eftersom det blir 4 belastade ledare, men det går.
Så man skulle kunna undersöka om det går att dra i 5x2.5mm2 i detta 16-rör, det kan gå.
Nästa nödlösning, att utöka "belysningsgruppen" med fler faser för att användas till TM/TT kommer längre bort på min nödlösningsskala. Gruppledningen får en gemensam nolla som kan bli överbelastad - vem vet vad som pluggas i uttagen? TT, dammsugare och 7 datorer kan ge fula övertoner i nollan. Hade det varit bättre kontroll på belastningarna kanske man skulle kunna fundera mer på denna lösning.
Så det ska bli intressant att höra vad elektrikern föreslår.