Hej,

Jag har gett mig i kast med att renovera gästtoaletten i mitt hus från mitten av 60-talet. Toaletten är ca 1,5 kvm och ligger på bottenplan.
Än så länge har jag rivit ut ytskikten i form av tapet i någon form av garn, heltäckningsmattan (som gick raka vägen till förbränning) och plastmattan samt tunn masonitskiva som fanns under heltäckningsmattan.
Det som blev kvar var då ohyvlade plankor som man kan se på bifogade bilder.

Det jag skulle vilja ha hjälp med är hur jag bäst bygger upp ett nytt golv. Tanken är att lägga tätskikt med 10 cm uppvik och därefter klinker.
Är det bara att lägga golvspånskiva eller golvgips på brädgolvet innan man gör ovanstående?
Hur gör jag med rören för avlopp till toalett och handfat? Som jag förstår ska man trä manschetter från tätskiktssystemen över rörändarna men i nuläget är mynningen till handfatets avlopp redan under golvbrädorna (se bild). Hur gör jag med dessa?

Handfatets avlopp har cirka 6 cm i innerdiameter och toalettens har ca 12 cm.

Tar tacksamt emot alla råd och synpunkter!

• Obehandlade träplankor i ett golv med utrymme för avloppsrör och synligt rör för handfat i en pågående renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rivet golv med ohyvlade plankor, synligt rostrött avloppsrör och vattenledning i ett renoveringsprojekt av en gästtoalett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Kontrollera avståndet mellan reglarna under golvet. Det ska vara max 30 cm för att klara klinker.

P
BirgitS
P Peter_K skrev:
Bra att kunna inspektera rören samtidigt.
Ja, efter 50 år kan det vara hög tid att byta avloppsrören för det är ju trist att behöva riva upp golvet om ett par år när det börjar läcka.

Ok, tack för input! Ska ta bort brädorna i veckan och då även kontrollera reglarna och hur det ser ut med avloppet. Håller såklart med om att det kan vara läge att byta det, hoppas bara att det inte är för svårt. Vore kul om man lyckades lösa detta själv.

• Gilla
Peter_K
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.