Hej,
Jag har gett mig i kast med att renovera gästtoaletten i mitt hus från mitten av 60-talet. Toaletten är ca 1,5 kvm och ligger på bottenplan.
Än så länge har jag rivit ut ytskikten i form av tapet i någon form av garn, heltäckningsmattan (som gick raka vägen till förbränning) och plastmattan samt tunn masonitskiva som fanns under heltäckningsmattan.
Det som blev kvar var då ohyvlade plankor som man kan se på bifogade bilder.
Det jag skulle vilja ha hjälp med är hur jag bäst bygger upp ett nytt golv. Tanken är att lägga tätskikt med 10 cm uppvik och därefter klinker.
Är det bara att lägga golvspånskiva eller golvgips på brädgolvet innan man gör ovanstående?
Hur gör jag med rören för avlopp till toalett och handfat? Som jag förstår ska man trä manschetter från tätskiktssystemen över rörändarna men i nuläget är mynningen till handfatets avlopp redan under golvbrädorna (se bild). Hur gör jag med dessa?
Handfatets avlopp har cirka 6 cm i innerdiameter och toalettens har ca 12 cm.
Tar tacksamt emot alla råd och synpunkter!
Jag har gett mig i kast med att renovera gästtoaletten i mitt hus från mitten av 60-talet. Toaletten är ca 1,5 kvm och ligger på bottenplan.
Än så länge har jag rivit ut ytskikten i form av tapet i någon form av garn, heltäckningsmattan (som gick raka vägen till förbränning) och plastmattan samt tunn masonitskiva som fanns under heltäckningsmattan.
Det som blev kvar var då ohyvlade plankor som man kan se på bifogade bilder.
Det jag skulle vilja ha hjälp med är hur jag bäst bygger upp ett nytt golv. Tanken är att lägga tätskikt med 10 cm uppvik och därefter klinker.
Är det bara att lägga golvspånskiva eller golvgips på brädgolvet innan man gör ovanstående?
Hur gör jag med rören för avlopp till toalett och handfat? Som jag förstår ska man trä manschetter från tätskiktssystemen över rörändarna men i nuläget är mynningen till handfatets avlopp redan under golvbrädorna (se bild). Hur gör jag med dessa?
Handfatets avlopp har cirka 6 cm i innerdiameter och toalettens har ca 12 cm.
Tar tacksamt emot alla råd och synpunkter!
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 915 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 915 inlägg
Gjorde ett liknande jobb för snart 10 år sedan och tog då även bort brädgolvet. Bra att kunna inspektera rören samtidigt. Efter det golvspån, flytspackel och sen klinker.
https://www.byggahus.se/forum/threads/projekt-toarenovering.116196/
https://www.byggahus.se/forum/threads/projekt-toarenovering.116196/
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 217 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 217 inlägg
Ok, tack för input! Ska ta bort brädorna i veckan och då även kontrollera reglarna och hur det ser ut med avloppet. Håller såklart med om att det kan vara läge att byta det, hoppas bara att det inte är för svårt. Vore kul om man lyckades lösa detta själv.
Klicka här för att svara