Hej,
Jag är ny trädgårdsägare och behöver råd om hur jag bäst bygger upp ett enkelt och smidigt bevattningssystem. I höstas planterade jag cirka 40 meter ligusterhäck, och jag har också två odlingslådor som jag vill börja använda.
Nuvarande förutsättningar:
Jag har redan lagt ner två PEM-slangar (20 mm) från brunnen i samband med att jag byggde altan.
Min tanke just nu:
Detta behöver jag hjälp med:
Jag är osäker på vilka produkter jag ska köpa och hur jag bör tänka kring uppdelningen.
Frågor:
Bonusfråga:
Jag gillar teknik, programmering och smarta hem. Det är inget krav, men om det finns ett system som går att koppla till smart hem eller styra med egen logik så är det ett plus.
Jag bifogar en skiss och bilder på odlingslådorna.
Jag är ny trädgårdsägare och behöver råd om hur jag bäst bygger upp ett enkelt och smidigt bevattningssystem. I höstas planterade jag cirka 40 meter ligusterhäck, och jag har också två odlingslådor som jag vill börja använda.
Nuvarande förutsättningar:
Jag har redan lagt ner två PEM-slangar (20 mm) från brunnen i samband med att jag byggde altan.
- en slang går till häcken
- en slang går till odlingslådorna via en T-koppling
Min tanke just nu:
- lägga droppslang längs hela häcken (ca 40 meter)
- använda droppslang eller minisprinklers i odlingslådorna
- lilla lådan: mest dekorativa växter
- stora lådan: troligen ätbart som bär, kryddor, kål och rotfrukter. Vindstilla söderläge
Detta behöver jag hjälp med:
Jag är osäker på vilka produkter jag ska köpa och hur jag bör tänka kring uppdelningen.
Frågor:
- Vilket system är bäst för detta upplägg? Droppslang till häcken känns självklart, men vad passar bäst i odlingslådorna?
- Var bör timer/styrning sitta? Vid brunnen, eller separat ute vid respektive zon?
- Bör häck och odlingslådor delas upp i olika bevattningszoner? Jag tänker att häck, prydnadsväxter och ätbara grödor sannolikt behöver olika mängd vatten och olika schema.
- Vilka fabrikat och produkter rekommenderar ni? Jag har hört Rain Bird nämnas av en trädgårdsmästare vi jobbade med, men upplever att Gardena verkar vanligare i Sverige. Vad hade ni valt?
Bonusfråga:
Jag gillar teknik, programmering och smarta hem. Det är inget krav, men om det finns ett system som går att koppla till smart hem eller styra med egen logik så är det ett plus.
Jag bifogar en skiss och bilder på odlingslådorna.
Produkter som diskuteras: "bevattningssystem"
Bevattningssystem
Ett effektivt bevattningssystem kan spara tid och ansträngning, samtidigt som det hjälper till att hålla din trädgård eller grönsaksland friskt och frodigt.
Läs mer
Jag har Gardena Micro-drip och kan verkligen inte rekommendera det då de delar som trycks in i egengjorda hål i slangarna sitter dåligt och läcker och de som "skarvas in" i änden på slangen är fruktansvärt dyra. Jag har börjat köpa in delar från Magasin10 och de kostar en bråkdel av vad Gardena tar för motsvarande prylar och det känns som att de håller bra kvalitet men jag har inte hunnit testa deras bevattning särskilt mycket än. Andra prylar har jag dock använt från dem och de har fungerat riktigt bra med bra hållbarhet. Dock är hemsidan inte den bästa så enklast tycker jag är att bläddra sida upp o sida ner för att hitta det man letar efter...
Ex dessa ventiler kostar 13 kr hos Magasin10 och beroende på storlek kostade Gardenas 60-150 kr/st sist jag kollade för kanske ett år sedan.
https://www.magasin10.se/butik/bevattning/kran-till-mikrobevattning-12x12-mm/
Ex dessa ventiler kostar 13 kr hos Magasin10 och beroende på storlek kostade Gardenas 60-150 kr/st sist jag kollade för kanske ett år sedan.
https://www.magasin10.se/butik/bevattning/kran-till-mikrobevattning-12x12-mm/
Om du sätter en gardenakoppling i änden på ditt bevattningssystem så kan du sätta en bevattningstimer på en vanlig trädgårdsslang och koppla in. Då kan du välja allt ifrån en helt manuell som du får starta på ex 30 min när du vill vattna till att ha en helautomatisk med datum, tid, fuktsensor och möjlighet att köra flera slingor på olika tider om jag inte minns fel. Gardena har även ett startkit med bevattningspump och automation som går att koppla till valfritt bevattningssystem med en gardenakoppling.
Vill du bygga något själv så finns det uppkopplade magnetventiler (ex från Shelly) som du kan sätta på en pem-slang och styra antingen via tillverkarens app eller ex Home assistant
Vill du bygga något själv så finns det uppkopplade magnetventiler (ex från Shelly) som du kan sätta på en pem-slang och styra antingen via tillverkarens app eller ex Home assistant
2018 eller 19 köpte jag ett kit med bevattningsdator och ventilpaket av märket For_q på Hornbach. Fyra utgående zoner styrda av magnetventiler, kan ha flera tider på varje zon oberoende av varandra. Drivs av ett 9V batteri som varar i drygt en säsong. Behöver aldrig programmera om vid säsongsstart, om jag inte vill byta tider mm.O oddan skrev:
Kostade runt en tusenlapp totalt.
Jag har slang och kopplingar från Rinkaby Rör och droppmunstycken, jordspjut och spridare från Gjordnära. Funkar kanonbra, har inte haft några problem alls.
Du har redan fått ett gäng bra svar, men fyller på lite.
1. Droppslang eller annat i odlingslådorna beror på vad du tänkt odla och kan även bytas under säsongen. Olika typer av sprutmunstycken funkar bra för fröplanteringar och sånt som växer tätt. Sallad, morötter, ärtor m.m. Droppslang är bra till lite större plantor och såna som inte är lika känsliga för att inte få vatten lika direkt, som lök, jordgubbar, potatis, kål, squash, tomater osv. Droppslang generellt lättare att hantera, men kräver längre bevattningstid.
2. Kvittar, men troligen enklast att hålla ihop vid brunnen om du kan. Gardena kopplas lättast på en tunnare slang än pem, men allt är går säkert lösa med rätt koppling 🙂
3. Ja. Kanske även olika zoner för de två odlingslådorna om de har väldigt olika vattenbehov. Vattna generellt inte på eftermiddag/kväll så det hinner torka upp innan natten.
4. Vi har kört Gardena i flera år, funkar tillräckligt bra. Kan inte jämföra med andra system.
1. Droppslang eller annat i odlingslådorna beror på vad du tänkt odla och kan även bytas under säsongen. Olika typer av sprutmunstycken funkar bra för fröplanteringar och sånt som växer tätt. Sallad, morötter, ärtor m.m. Droppslang är bra till lite större plantor och såna som inte är lika känsliga för att inte få vatten lika direkt, som lök, jordgubbar, potatis, kål, squash, tomater osv. Droppslang generellt lättare att hantera, men kräver längre bevattningstid.
2. Kvittar, men troligen enklast att hålla ihop vid brunnen om du kan. Gardena kopplas lättast på en tunnare slang än pem, men allt är går säkert lösa med rätt koppling 🙂
3. Ja. Kanske även olika zoner för de två odlingslådorna om de har väldigt olika vattenbehov. Vattna generellt inte på eftermiddag/kväll så det hinner torka upp innan natten.
4. Vi har kört Gardena i flera år, funkar tillräckligt bra. Kan inte jämföra med andra system.
Hur kan ett bevattningssystem vara en fråga som är akut?
Nåväl, om du gillar att programmera och kanske mickar lite med hårdvara kan jag rekommendera OpenSprinkler.
Ventiler kan man köpa t.ex. Hunter eller RainBird.
Nåväl, om du gillar att programmera och kanske mickar lite med hårdvara kan jag rekommendera OpenSprinkler.
Ventiler kan man köpa t.ex. Hunter eller RainBird.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden