8 266 läst ·
54 svar
8k läst
54 svar
Behov av råd gällande självbehärskning!!
Har nu haft vårt möte och vårt intryck har bekräftats ytterligare. Det handlar om en person som har en bestämd åsikt om estetik och har gjort vad denne kunnat för att få oss att gå på samma linje. Denna tjänsteman återkom ständigt till husets utseende framför placeringsfrågan. Vi klargjorde starkt att utseendet på huset var inte diskutabelt, vi la fram flera exempel på varierande husutseenden längs vägen och hur vi förändrat grundritningarna för att ge rätt känsla. Till slut låg det på den nivå att om vi kunde ändra från liggande till stående panel så skulle det avgöra hela saken..
Mycket diskuterande fram och tillbaka och vi gick till slut därifrån med en känsla av att tjänstemannen kommer att godkänna vårt bygglov med den placeringskompromiss vi la fram, men det handlar om att denne ska göra det på ett sätt som räddar ansiktet.
Kan tillägga att vi är utanför detaljplan mitt i odlingslandskap. Vi vill placera vårt hus i mitten av vår avstyckade tomt, men stadsarkitekten har en egen personlig byggnadszon som denne vill se husen inom, alltså en individs uppfattning av vad som är snyggt att titta på från ett flygplan....
Mycket diskuterande fram och tillbaka och vi gick till slut därifrån med en känsla av att tjänstemannen kommer att godkänna vårt bygglov med den placeringskompromiss vi la fram, men det handlar om att denne ska göra det på ett sätt som räddar ansiktet.
Kan tillägga att vi är utanför detaljplan mitt i odlingslandskap. Vi vill placera vårt hus i mitten av vår avstyckade tomt, men stadsarkitekten har en egen personlig byggnadszon som denne vill se husen inom, alltså en individs uppfattning av vad som är snyggt att titta på från ett flygplan....
Tyvärr ännu en maktgalen person på fel plats....Tindan skrev:Har nu haft vårt möte och vårt intryck har bekräftats ytterligare. Det handlar om en person som har en bestämd åsikt om estetik och har gjort vad denne kunnat för att få oss att gå på samma linje. Denna tjänsteman återkom ständigt till husets utseende framför placeringsfrågan. Vi klargjorde starkt att utseendet på huset var inte diskutabelt, vi la fram flera exempel på varierande husutseenden längs vägen och hur vi förändrat grundritningarna för att ge rätt känsla. Till slut låg det på den nivå att om vi kunde ändra från liggande till stående panel så skulle det avgöra hela saken..
Fastigheten är på 6500 kvm. Dvs. att det kan ges en tomtplatsbestämning som bara tar upp 1/3 - 1/2 av fastigheten och att den andra halvan blir fri för vem som helst att gå över.KnockOnWood skrev:
Läggs huset i mitten låses hela fastigheten.
Jag tycker det låter som ni har hanterat det hela på ett utmärkt sätt. En tjänseman som är satt till en viss uppgift, som att förvalta stadens övergripande arkitektur, vill givetvis gärna utöva inflytande inom det området. Och regeltolkning är alltid en bedömningssport och olika tjänstemän hanterar det olika profissionellt. Nu har arkitekten fått chansen att utöva inflytande, och borde därmed kunna nöja sig med det.Tindan skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Ja, och det är ju markägarens rätt att utnyttja sin tomt som han/hon vill såvida det inte t.ex. är fråga om strandskydd.haavard skrev:
Eller finns någon annan rätt som begränsar detta?
Finns den i så fall formulerad i någon lag?
Sverige är ett stort, glesbefolkat land.
Det finns gott om plats för rekreation åt alla som verkligen vill ut i skog och mark.
Skulle varje svensk ha en 5000 m2 tomt skulle det ta upp ca 1/10 av landets yta.
Så jag tycker nog vi kan låta folk bygga sitt hus var de vill på sina egna tomter.
Kan ju säga att det finns inte en chans att nån får knata in på vår tomt, den e ca 30 m bred ca 200m lång, stenmur på båda långsidor, den tok som vill vandrar upp mellan dessa för lite naturpromenad kommer att stöta på patrull om vi säger så
Tanken är ordentligt staket på båda kortsidor så barn och hundar vet var de hör hemma!!
Tanken är ordentligt staket på båda kortsidor så barn och hundar vet var de hör hemma!!
Så "odlingslandskapet" består av en hel massa sådana där remsor, omgivna av stenmurar?Tindan skrev:Kan ju säga att det finns inte en chans att nån får knata in på vår tomt, den e ca 30 m bred ca 200m lång, stenmur på båda långsidor, den tok som vill vandrar upp mellan dessa för lite naturpromenad kommer att stöta på patrull om vi säger så
Det bestämmer ni liksom inte själva, det finns en stark sedvanerätt i detta land som heter allemansrätten. Och så länge det inte inkräktar på er hemfridszon så är ni rätt maktlösa mot folk som vandrar omkring lite på er fastighet.Tindan skrev:Kan ju säga att det finns inte en chans att nån får knata in på vår tomt, den e ca 30 m bred ca 200m lång, stenmur på båda långsidor, den tok som vill vandrar upp mellan dessa för lite naturpromenad kommer att stöta på patrull om vi säger så
Kan vara värt att tänka på lite, nu när ni har en tillräckligt stor fastighet.
Javisst finns det lagar som begränsar det. Du får tex inte bygga friggeboden var du vill. TS fastighet är så stor så hon drabbas av den regeln. Och Jag kan tänka mig att den delen hon inte får bygga friggebod på ingår i din och min rätt att gå på.KnockOnWood skrev:
Tomten är i nuvarande skick ett enskifte i träda med bostadshus på var sida om (dessa ligger inte i linje kan jag tillägga). Sluttar mot väster och "nedanför" finns enbart åkermark. När vi har bebyggt vår tomtremsa, anlagt trädgård och satt upp staket har jag svårt att se att någon kan öppna grinden och ströva runt i trädgården med allemansrätten till försvar. Vi har för avsikt att utnyttja HELA tomten till fullo, många projekt i skallen
..
Det kan väl säkert bli så att det i framtiden inte blir så att någon springer omkring på er fastighet, det beror ju dessutom på lite mer än vilka murar som omgärdar fastigheten eller var ni parkerar gräsklipparen.Tindan skrev:Tomten är i nuvarande skick ett enskifte i träda med bostadshus på var sida om (dessa ligger inte i linje kan jag tillägga). Sluttar mot väster och "nedanför" finns enbart åkermark. När vi har bebyggt vår tomtremsa, anlagt trädgård och satt upp staket har jag svårt att se att någon kan öppna grinden och ströva runt i trädgården med allemansrätten till försvar.
Men om någon får för sig att passera er mark säg 70, eller 100meter från ert bostadhus så ofredar dom ej er hemfridszon och har alltså rätt till detta enligt allemansrätten.
Men om det är gammal åkermark så kan ni väl så ett vetefält över hela, då man bara får passera/tälta/ha picnic/plocka svamp utan att förstöra markägarens grödor så är ni i alla fall "skyddade" under sommaren åtminstone då.
Ni får kanske passa er lite så ni inte åker på en anmälan för "ändrad markanvändning" då.
Är marken avsedd för odling så får man nog inte börja med vad som helst annat.
Jag vill inte vara någon dystergök, men det kan ju vara bra att veta att när tomten/fastigheten blir tillräckligt stor så börjar lite andra saker och regler gälla.