Tyvärr verkar detta vara en tjänsteman som inte tänker "kommunkoncern" utan "mitt skrivbord". Det är ofta alldeles för täta skott mellan tekniska (VA) och stadsbyggnadskontoret där höger hand inte vet vad vänster gör. Emellanåt så kommer dessutom invånare direkt i kläm (som i TS fall) och inte bara genom onödigt hög kommunalskatt.

Du har fått bra råd redan och mitt tips går i samma linje. Var ödmjuk, diskutera, värdera och be om råd. Tänk på att det här är en förhandling, det innebär att både ni och tjänstemannen måste vinna något. Gör upp en lista på förhand på eftergifter som ni kan tänka er, och sådant som ni inte kan tänka er. Framförallt var samspelta om ni ska gå på mötet båda två. För minnesanteckningar, spela in uppfattas som provokativt och gör en byråkrat onödigt byråkratisk.

Märker ni att ni måste ge efter på krav ni inte kan tänka er så säg bara att ni behöver lite betänketid och be att ärendet ligger vilande tills dess. Då får ni gå till nästa nivå i hierarkin, kolla lite försiktigt med förvaltningschefen. Man märker fort om denne reflexmässigt försvarar eller faktiskt är intresserad av att hjälpa till. I första fallet så är det diskussion med politikerna i nämnden som gäller. Det är ytterst sällan en kommunchef (som det skrevs om i tidigare inlägg) vågar gå in i enskilda ärenden. De hierarkiska gränserna är heliga.

Kanske lite off topic,

men det är märkligt hur stadsarkitekterna/planskaparna lever kvar i en värld före laga skiftet/storskiftets dagar.

De verkar vilja skapa någon slags "bykänsla" fastän byarna slogs isär för hundratals år sedan i skiftesreformerna.

Varför skall villorna ligga med ett "sammanhållet intryck"?
Ingen annan än den här stadsarkitekten begriper eller uppskattar det.
Men det skall alltså väga över de enskilda markägarnas önskemål att skapa sin egen lilla värld.

Jag råkade ut för något liknande.
En ny detaljplan, med en "idéskiss" hur husen skulle ligga längs en gammaldags, slingrande bygata.
Men så ville ju ingen ha det, man ville ju bestämma själv och inte vara underordnad något obefintligt gammalt bykollektiv.

För min egen husplacering blev det nästan absurt, för lantmäteriet styckade av tomterna på tvärs mot planförfattarens idéer om en mysig bymiljö. Så var jag än placerade huset på tomten blev det en avvikelse från planen. Tomten gick i princip inte att bebygga. Hela tomten var egentligen en avvikelse.

Till Tindan:
Stå på dig! Det är din mark, ditt hus och ditt liv.
Men det vore nog mycket bra om du också kan få stöd för dina idéer från dina blivande grannar.

Lycka till!

Mikael_L
Ett råd, använd få/inga känslomässiga argument.
Att berätta att det är jobbigt att bo hos dina föräldrar, att ni gärna vill ha en uteplats som inte grannarna ser osv, för inte sakfrågan framåt. Tjänstemännen är ofta ganska "paragrafstyrda".
Så lite beroende på hur mycket sakargument ni har som ammunition så ska ni skjuta med sådant i första hand.

Blir det att snacka med politiker är en lite större mängd känslomässiga argument OK.

Går det så långt att ni vänder er till pressen så är det helt OK att ösa på med massor med känslomässiga argument.

Tyvärr är det väl lite väl kort tid för att förbereda sig nu.
Men att ha råpluggat och komma laddad med lagtexter, förarbeten, översiktsplaner och lagstiftarens bakomliggande syn på olika paragrafer och betydelse av ord och begrepp är väldigt framgångsrikt.

Redigerat:
En fråga som kan vara intressant att ställa är hur kom förhandsbeskedet till vem utfärdade det och på vilka grunder. Det är inte vanligt att ett förhandsbesked inte gäller i slutändan, det får vara ganska betydande avvikelser som av någon anledning har förbigåtts när det utfärdades, för att det skall dras tillbaka. Försök få till ett möte med alla inblandade parter för då ställs helt andra krav på smidighet inte bara "mitt skrivbord".

KnockOnWood skrev:
Varför skall villorna ligga med ett "sammanhållet intryck"?
Ingen annan än den här stadsarkitekten begriper eller uppskattar det.
Där tror jag du tar fel.
De som inte skall bo i området ser gärna att husen ligger i klumpar eftersom det då blir plats över för den som vill ha natur för rekreation.

Mikael_L skrev:
Tyvärr är det väl lite väl kort tid för att förbereda sig nu.
Men att ha råpluggat och komma laddad med lagtexter, förarbeten, översiktsplaner och lagstiftarens bakomliggande syn på olika paragrafer och betydelse av ord och begrepp är väldigt framgångsrikt.
Lagarna har vi/ gubben rätt bra koll på. När det gäller argument för placering så tänkte vi ej använda några känslomässiga sådana. Det handlar om ett par saker: frigång till VA ledningarna, vi planerar en gemensam infart med ena grannen ( som var toastmasters på vårt bröllop) då deras blir blockerad varje vinter vilket i sin tur leder till att de måste parkera uppe på vägen vilket är en trafikrisk.
Samt att vi försöker placera våra byggnader på ett sådant sätt så att vi kunna bevara befintlig stenruin på tomten( har nog varit gammalt svinhus) då ruinen på ngt sätt har blivit en del av bybilden.

De närmsta grannarna ha vi med oss som sagt, på ena sidan bor paret jag nämnde ovan och på andra sidan är fastigheten som vi styckar av ifrån, ägaren är gubben barndomskompis som tjatat på oss i flera år om att flytta dit. Tyvärr har ju inte tjänstemannen i fråga skickat ut vårt ärende på remiss till grannarna, har varit så säker på att vår ansökan skulle avslås...

Kan tillägga att vi har en fantastisk husförsäljare som har stöttat oss otroligt i allt och som har ringt från sitt håll till kommunen och "legat på":). Som det är nu sparar dom en plats i produktionsschemat åt oss, men det kan dom inte hur länge som helst då de har ett par stora projekt på g... Detta har vår försäljare även informerat tjänstemannen om.

Varför har husförsäljaren informerat handläggaren om en sak som ger er ett sämre förhandlingsläge? Nu är det nu ni som har bråttom, inte kommunen...

sunqan skrev:
Varför har husförsäljaren informerat handläggaren om en sak som ger er ett sämre förhandlingsläge? Nu är det nu ni som har bråttom, inte kommunen...
Precis vad jag tänkte, nu har ju stadsarkitekten alla trumf på hand, ni måste snabbt gå med på hans krav annars blir det inget hus. Att visa att ni har tid att vänta hade varit ert bästa läge.

Ja det var nog onödigt att han lade sig i, hans enda intresse är att nasa hus mot provission, stora projekt på g.tror inte en småhustillverkare har några stora projekt på gång i dessa tider. I mina öron låter det illa när någon på eget bevåg lägger sig i andras förehavanden. Hade det varit husföretaget som sålt tomten var det ett annat läge men så är ju inte fallet här, om jag förstod det rätt.

Det är ju alltid bättre att träffas har jag märkt. Jag brukar aldrig ringa stadsarkitektkontoret utan brukar ta med foton och ritningar och gå dit och be att få prata med någon. Det är mycket svårare att säga "nej" till någon som sitter framför en än att skriva det i ett brev eller per telefon.

Saklig ton gäller förstås, inget "du är dum i huvudet" (även om nu personen i fråga verkar vara på vippen)... Försök få honom/henne att förstå er sida av saken och se om det kan finnas någon kompromiss eller annan utväg annars.

Samma sak gäller om ni behöver ta det vidare till politiker, boka ett möte och ta med bilder, brev och en tydlig uppställning på "problemet". Politiker har kort om tid (oftast) och vill ta den enkla vägen ut så om ni presenterar den kanske det går enklare...

I detta fall tror jag att det var ett smart drag, kommunen i sig vill att vi bygger då de eftersträvar inflyttning och föryngring. Sedan har det ju hakat upp sig på en individ. Att då informera denna enskilda individ om att vi snart avbryter och söker andra alternativ gav effekten att självklart ska vi få bygga, bara vi kan enas om placeringen! Det var mycket därav vi fick till detta snabba möte då de önskar överenskommelse innan julledigheterna.

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Argumentet med att hjälpa grannen med infart till sin fastighet kan ju vara ett känsloargument som kan gå hem, då det inte handlar om er själva.

Kolla om det finns någon erkänt duktig arkitekt i närheten som ni kan köpa några timmar med...ta isf med honom/henne som kan ifrågasätta statsarkitekten....

haavard skrev:
Där tror jag du tar fel.
De som inte skall bo i området ser gärna att husen ligger i klumpar eftersom det då blir plats över för den som vill ha natur för rekreation.
Här gäller det var husen skall placeras på avstyckade tomter.
Det är knappast frågan om strövområden där allemansrätten gäller.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.