Jag har 3st betongplattor på ca: 2,5x2-3m vardera. Det är gammal uppsågad gjuten källarvägg, väl armerad för den som undrar. Jag har primärt behov av att bli av med dem till låg kostnad. Men det slog mig att jag kanske kunde använda dem som grundläggning för en altan istället för vanliga plintar.

Jag tänker att jag skulle göra ett enklare dräneringsdike runt, och lägga upp dem på 10-15cm makadam, men de kommer inte ligga frostfritt.

Riskerar jag ändå få problem med tjälskjutning med denna modell?

Huset/källaren intill är nybyggd, ca: 2 år sedan återfyllnad med grusmorän som finns naturligt på tomten.

Altan-däcket skall vara av 20mm utomhusklinkers, så det blir både en bra grund att ställa justerbara fötter på, eller bygga ett enklare träregelverk att sätta icke-justerbara fotplattor på. Tänker att jag även kan skruva ihop dem med varandra med några järn, så kan de inte röra sig inbördes, även om det är osannolikt. De väger 2-.2,5t styck.

Tankar på detta?

Skiss nedan, marken faller naturligt från höger till vänster.
Blå = dräneringsbrunn
Rött = plattor
Grönt = dräneringsdike (täckt förstås)

Planritning över en altan med betongplattor i rött, dräneringsdike i grönt och dräneringsbrunn i blått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3D-skiss av altan med grått klinkergolv, trästeg, cirkulärt bord med stolar, omgiven av buskar och husvägg med fönster och lampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mats-S
D David_Berglund skrev:
Jag tänker att jag skulle göra ett enklare dräneringsdike runt, och lägga upp dem på 10-15cm makadam, men de kommer inte ligga frostfritt.
Jag har en liknande lösning på min veranda, det har stått i 43 år nu, inte en enda milimeters rörelse, fungerar perfekt :-)

• Gilla
vanpire och 1 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Jag har en liknande lösning på min veranda, det har stått i 43 år nu, inte en enda milimeters rörelse, fungerar perfekt :)
43år är ungefär vad jag siktat på. :D

Redigerat:
  • Gilla
Mats-S
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.