5 764 läst ·
5 svar
6k läst
5 svar
STORA betongplattor
Jag skulle behöva hitta en betongplatta i storleken runt 1500x2000x100 mm alltså ganska stora klumpar. Den ska vara solid och utan isolering och sånt inuti. Den får gärna vara med eller utan armering.
Det går ju förstås att få en sådan gjuten efter mått men det blir väldigt dyrt jämfört med om det finns standard-element i den här storleken (eller liknande, måtten är ungefärliga).
Någon som vet var man kan hitta sådana? Bor i Lund/Skåne men i värsta fall kan det ju fraktas lite längre.
Det går ju förstås att få en sådan gjuten efter mått men det blir väldigt dyrt jämfört med om det finns standard-element i den här storleken (eller liknande, måtten är ungefärliga).
Någon som vet var man kan hitta sådana? Bor i Lund/Skåne men i värsta fall kan det ju fraktas lite längre.
750kg styck...men det visste du säkert redan. Rejäla saker att hantera med andra ord.
Jag skulle kunna räkna fram ett ungefärligt pris vad du skulle kunna förvänta dig att det kostar att beställa av en prefableverantör men då behöver jag veta hur många plattor du behöver.
Jag skulle kunna räkna fram ett ungefärligt pris vad du skulle kunna förvänta dig att det kostar att beställa av en prefableverantör men då behöver jag veta hur många plattor du behöver.
Redigerat:
Av en händelse bor jag också i Lund och jagar stora betongplattor, så jag väcker liv i den här tråden...
Dock behöver jag inte fullt så stora plattor som TS, eftersom jag bara ska klä in ljusschakt utanför två nyinsatta källarfönster. Vad är det största som finns i vanliga grå "kommunplattor"? Ljusschakten är 60 cm djupa så plattor med måttet 70 cm på ena hållet hade funkat. Typ 50x70-plattor ställda på högkant.
Eller kanske några andra kul idéer och tips när det gäller källarfönsterschakt?
Dock behöver jag inte fullt så stora plattor som TS, eftersom jag bara ska klä in ljusschakt utanför två nyinsatta källarfönster. Vad är det största som finns i vanliga grå "kommunplattor"? Ljusschakten är 60 cm djupa så plattor med måttet 70 cm på ena hållet hade funkat. Typ 50x70-plattor ställda på högkant.
Eller kanske några andra kul idéer och tips när det gäller källarfönsterschakt?
Göra dem själv?
Du behöver en form i rätt storlek.
Till den behöver man en bit plywood eller liknande. samt ca 3 meter 95X45 reglar
I det häller man sen 35 liter betong plus att man kan lägga i ett armeringsnät.
Betongen fixar man enklast genom att köpa färdigblandade säckar tex gjuta grov från byggmax.
Bör hamna runt 150-250 kr per "platta" (formen inräknad)
Du behöver en form i rätt storlek.
Till den behöver man en bit plywood eller liknande. samt ca 3 meter 95X45 reglar
I det häller man sen 35 liter betong plus att man kan lägga i ett armeringsnät.
Betongen fixar man enklast genom att köpa färdigblandade säckar tex gjuta grov från byggmax.
Bör hamna runt 150-250 kr per "platta" (formen inräknad)
Jo, efter ett antal grundplattor, hus-, garage- och hangargolv är jag ganska hemma på att gjuta. Och just allt detta gjutande gör att jag hellre köper färdigt... 
Men jag är nog mer inne på att snickra form och gjuta på plats i så fall.
Men jag är nog mer inne på att snickra form och gjuta på plats i så fall.
Klicka här för att svara