3 137 läst ·
12 svar
3k läst
12 svar
Stora skillnader mellan Huawei EMMAs förbrukning och nätägarens data
Hej,
Vi har nyligen installerat solceller med batterilagring samt Huawei EMMA. Enligt appen FusionSolar använder vi väldigt lite el från nätet – senast endast 0,25 kWh under ett helt dygn. Däremot visar nätägarens huvudmätare att vi under samma period har köpt 8,31 kWh från elnätet.
Elinstallationen är utförd av en elfirma och de har gått igenom anläggningen och kan inte se att någon del av hushållet skulle vara inkopplad utanför EMMA, eller att något skulle vara felkopplat.
Har någon här varit med om något liknande
eller har en aning om vad som kan vara fel?
Jag har följt mätningarna under flera dagar men ser inget tydligt mönster i när EMMA anser att batteriet laddas eller används kontra tiderna som nätägaren registrerar att vi köper el. Jag har dock sett att vissa dagar verkar det kontinuerligt dras cirka 0,4–0,6 kWh från nätet när solen inte är uppe, men det gäller inte alla dagar, och det förekommer även oförklarlig förbrukning vid andra tider. Vid ingen tidpunkt har batteriet varit tomt så det har inte funnits något behov av att köpa el. Jag har även testat ställa in batterierna på att endast ladda från solceller men det har inte hjälpt.
Vi har nyligen installerat solceller med batterilagring samt Huawei EMMA. Enligt appen FusionSolar använder vi väldigt lite el från nätet – senast endast 0,25 kWh under ett helt dygn. Däremot visar nätägarens huvudmätare att vi under samma period har köpt 8,31 kWh från elnätet.
Elinstallationen är utförd av en elfirma och de har gått igenom anläggningen och kan inte se att någon del av hushållet skulle vara inkopplad utanför EMMA, eller att något skulle vara felkopplat.
Jag har följt mätningarna under flera dagar men ser inget tydligt mönster i när EMMA anser att batteriet laddas eller används kontra tiderna som nätägaren registrerar att vi köper el. Jag har dock sett att vissa dagar verkar det kontinuerligt dras cirka 0,4–0,6 kWh från nätet när solen inte är uppe, men det gäller inte alla dagar, och det förekommer även oförklarlig förbrukning vid andra tider. Vid ingen tidpunkt har batteriet varit tomt så det har inte funnits något behov av att köpa el. Jag har även testat ställa in batterierna på att endast ladda från solceller men det har inte hjälpt.
Jag tror att det kan vara lite så, på bifogad graf ser det tex ut som att först på natten tas från batteriet, sen kombineras solceller och batteri för att möte konsumtionen.
Det enda felmeddelande jag can hitta är bifogade ”connection failed FE connection” för batterier men det förstår jag det som att den bara säger att det är en långsammare connection.
Det enda felmeddelande jag can hitta är bifogade ”connection failed FE connection” för batterier men det förstår jag det som att den bara säger att det är en långsammare connection.
Kan det vara så, att kablarna till smart mätaren (EMMA) gå in och ut på fel (omvänd) sida ?L LJT skrev:Jag tror att det kan vara lite så, på bifogad graf ser det tex ut som att först på natten tas från batteriet, sen kombineras solceller och batteri för att möte konsumtionen.
Menar du själva CT-klämmorna? Elektrikern var i fredags och dubbelkollade det och de sitter åt rätt håll i enlighet med märkningen.
Edit: om jag förstår dig rätt kan även kablarna gå på olika sidor av mätaren. Tack! Jag ska be elektriken dubbelkolla vid nästa besök. Det hela blir tyvärr lite krångligare av att vi är bortresta just nu så jag kan inte kolla själva installationen själv.
Edit: om jag förstår dig rätt kan även kablarna gå på olika sidor av mätaren. Tack! Jag ska be elektriken dubbelkolla vid nästa besök. Det hela blir tyvärr lite krångligare av att vi är bortresta just nu så jag kan inte kolla själva installationen själv.
Ja, exakt...L LJT skrev:Menar du själva CT-klämmorna? Elektrikern var i fredags och dubbelkollade det och de sitter åt rätt håll i enlighet med märkningen.
AC power cables
Har en bra semester, om det är anledningen för er resa.L LJT skrev:Menar du själva CT-klämmorna? Elektrikern var i fredags och dubbelkollade det och de sitter åt rätt håll i enlighet med märkningen.
Eftersom din konsumtion går upp när du producerar och samtidigt konsumerar så är det felvänd mätning.
Om det är ct-klämmor så ska pilen peka in mot husets elsystem. Kör man genomströmningsmätaren så är in från nätet nere och ut mot huset uppe.
Det har funnits en inställning i Huawei där installatören kunnat vänta mätaren i programmeringen. Värt testa för dem, vänta en timme och se om det ser mer normalt ut. Annars vända tillbaka med ett klick eller två.
Men det är installatören som ska felsöka. Du har betalat för att det ska fungera
Om det är ct-klämmor så ska pilen peka in mot husets elsystem. Kör man genomströmningsmätaren så är in från nätet nere och ut mot huset uppe.
Det har funnits en inställning i Huawei där installatören kunnat vänta mätaren i programmeringen. Värt testa för dem, vänta en timme och se om det ser mer normalt ut. Annars vända tillbaka med ett klick eller två.
Men det är installatören som ska felsöka. Du har betalat för att det ska fungera
Jag står lite inför valet att skaffa solceller och gick in i tråden för att försöka få lite mer information för/emot.
Har nu läst motsvarande 3 romaner och är fortfarande inte klokare.
Borde ingen ta upp något energikrävande som används mest vid mycket sol såsom elbilsladdning eller kanske till och med en AC? Vi har stora fönsterpartier och kan absolut sätta film på dem för att reducera värme in, problemet är bara att dessa fönster spar oss en rejäl summa i elförbrukning under vintern. En gratis-el-ac hade varit livskvalitet.
Kan komma över solcellspartier och växelriktare riktigt billigt iom kontakter, men arbetet kommer jag inte ifrån då det faktiskt ska göras av någon också. Men med allt man hör i tråden om brandrisker, underhållskostnader, värdelös generering, återsälj vid minuspriser etc får mig att tycka att solceller känns negativa till och med om man får dem gratis.
Har vi nått någon form av koncensus?
Har nu läst motsvarande 3 romaner och är fortfarande inte klokare.
Borde ingen ta upp något energikrävande som används mest vid mycket sol såsom elbilsladdning eller kanske till och med en AC? Vi har stora fönsterpartier och kan absolut sätta film på dem för att reducera värme in, problemet är bara att dessa fönster spar oss en rejäl summa i elförbrukning under vintern. En gratis-el-ac hade varit livskvalitet.
Kan komma över solcellspartier och växelriktare riktigt billigt iom kontakter, men arbetet kommer jag inte ifrån då det faktiskt ska göras av någon också. Men med allt man hör i tråden om brandrisker, underhållskostnader, värdelös generering, återsälj vid minuspriser etc får mig att tycka att solceller känns negativa till och med om man får dem gratis.
Har vi nått någon form av koncensus?
Hej. Jag har solpaneler och batteri installerade sedan i våras. Innan EMMA enheten programmerades funkade det som jag förväntade mig, att när min förbrukning var större än vad panelerna gav så togs energi från batteriet. När panelerna gav mer energi än min förbrukning så laddades batteriet. (10 kWh) På morgonen var batteriet på ca 30% men laddades under dagen till 100%L LJT skrev:Hej,
Efter att EMMA enheten programmerades funkar det lite konstigt tycker jag. Batteriet laddas från nätet trots att panelerna ger energi och energi från batteriet skickas ut till nätet så batteriet är nere på 5% på morgonen.
Kan man själv ändra programmeringen av EMMAenheten?? . . . .som du skrev så att de enbart laddas från solpanelerna??
För den funktionen behövs inte Emma. Det är standardfunktionerR Rune Johansson2 skrev:Hej. Jag har solpaneler och batteri installerade sedan i våras. Innan EMMA enheten programmerades funkade det som jag förväntade mig, att när min förbrukning var större än vad panelerna gav så togs energi från batteriet. När panelerna gav mer energi än min förbrukning så laddades batteriet. (10 kWh) På morgonen var batteriet på ca 30% men laddades under dagen till 100%
Den ska jobba med elpriset och på så sätt bestämma när det är ekonomiskt att ladda. Som jag fattat det. Men det ska även synkas med ditt elavtal så att besluten den tar blir rätt. Är det installatören som programmerat så tycker jag de ska få förklara sigR Rune Johansson2 skrev:Efter att EMMA enheten programmerades funkar det lite konstigt tycker jag. Batteriet laddas från nätet trots att panelerna ger energi och energi från batteriet skickas ut till nätet så batteriet är nere på 5% på morgonen.
Kan man själv ändra programmeringen av EMMAenheten?? . . . .som du skrev så att de enbart laddas från solpanelerna??
Hoppar in i tråden några månader senare med en fråga…
En bekant inom energi-branschen sa att vi absolut borde skaffa EMMA i samband med att vi ska utöka batteriet från 5 kWh till 10 kWh. Idag har vi rörligt elpris, funkar det bra till EMMA också eller borde vi skaffa kvartspris istället? Vi har inte någon elbil i dagsläget.
En bekant inom energi-branschen sa att vi absolut borde skaffa EMMA i samband med att vi ska utöka batteriet från 5 kWh till 10 kWh. Idag har vi rörligt elpris, funkar det bra till EMMA också eller borde vi skaffa kvartspris istället? Vi har inte någon elbil i dagsläget.
Ja du behöver kvartspris för att gynnas av funktionen som styr batteri och förbrukning över dygnetTobbe.A skrev:
Hoppar in i tråden några månader senare med en fråga…
Klicka här för att svara