82 896 läst · 367 svar
83k läst
367 svar
Bedragare på Blocket har skrivit sig på vår adress!
Läste följande i aftonbladet
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vmR6gV/efter-aftonbladets-artiklar-daniel-antligen-singel-igen
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vmR6gV/efter-aftonbladets-artiklar-daniel-antligen-singel-igen
Administrator
· Skåne
· 7 618 inlägg
Mycket märkligt, efter så gott som exakt ett år upptäcker jag att vår inneboende har skrivit sig någon annanstans!
Medlem
· Västernorrland
· 10 173 inlägg
Förutom Ratsit, har ni förresten noterat hur mycket information det finns om personer på www.mrkoll.se
Lustigt att så mycket får spridas fritt i dagens GDPR-samhälle, bara man har utgivningstillstånd.
Lustigt att så mycket får spridas fritt i dagens GDPR-samhälle, bara man har utgivningstillstånd.
Den var ny för mig så jag gjorde en sökning på mig själv och fann att jag tydligen är bosatt på Danska landsbygden utanför en liten by på västra Själland. Undra om övriga uppgifter stämmer lika bra.B b8q skrev:
(Nu bor jag förvisso på landsbygden utanför en liten by i Skåne så det kanske är sak samma ur deras perspektiv.)
www.mrkoll.se är inte tillförlitlig alls. Jag kollade mig själv och det var åtskilligt som inte stämde.
Det tror jag säkert, men för att citera dem själva:yonna skrev:
"Informationen har sitt ursprung i offentliga handlingar hos myndigheterna. - - - Om en uppgift om dig är felaktig rekommenderar vi dig att vända dig till den källa där den har sitt ursprung - vanligtvis en myndighet. Därefter kommer rätt information även att visas i vår tjänst."
Observera att jag har inget med mrkoll att göra - jag tycker bara att det är intressant att samtidigt som alla företag och myndigheter GDPR-säkrar sig själva för mångmiljonbelopp så finns det oerhört mycket personuppgifter fritt ute på nätet ändå.
Kollade också mig själv och enligt dem hade jag bott på samma adress hela livet, vilket inte stämmer. Har bott på många olika platser.jac skrev:
Den var ny för mig så jag gjorde en sökning på mig själv och fann att jag tydligen är bosatt på Danska landsbygden utanför en liten by på västra Själland. Undra om övriga uppgifter stämmer lika bra.
(Nu bor jag förvisso på landsbygden utanför en liten by i Skåne så det kanske är sak samma ur deras perspektiv.)
Tycker också det känns överdrivet att man ska vara så försiktig med sitt personnummer.B b8q skrev:
På sidan Merinfo räcker det att man skapar ett gratiskonto så visar de
kompletta personnummer, smidigt för bedragare.
Det var konstigt, när jag testade, bodde du där du skulle (obs är det du som kanske tjänar 2,4 miljon?jac skrev:
Hos oss är det någon som ligger på 1,1 miljon. Man undrar ju såklart vem det är