91 709 läst ·
367 svar
92k läst
367 svar
Bedragare på Blocket har skrivit sig på vår adress!
Administrator
· Skåne
· 8 353 inlägg
Återigen, tack så mycket för all bra hjälp vi har fått här!
Nu har jag sammanfattat vad man ska göra när man råkar ut för det här, la det i en eget tråd:
https://www.byggahus.se/forum/threa...-adress-utan-att-bo-daer-goer-sa-haer.310958/
Nu har jag sammanfattat vad man ska göra när man råkar ut för det här, la det i en eget tråd:
https://www.byggahus.se/forum/threa...-adress-utan-att-bo-daer-goer-sa-haer.310958/
Passa nu på att utnyttja erbjudandet från Skånetrafiken så du får åka gratis i två veckor..Per Eskilsson skrev:
Du får inte öppna posten,att öppna annans post utan lov är brottsligt enligt 4 kap. 8 § brottsbalken, man gör sig då skyldig till brytande av posthemlighet och straffskalan för brottet är böter eller fängelse i upp till 2 år. Det kan alternativt anses vara intrång i förvar enligt 4 kap. 9 § brottsbalken (samma straffskala), som är subsidiärt till 4 kap. 8 §. Detta eftersom att 4 kap. 8 § endast gäller fall där meddelandet är ”under befordran”, alltså innan det lämnats i brevlådan. Om någon olovligen bryter annans förseglade brev efter att det lämnats i mottagarens brevlåda så ska det klassas som intrång i förvar.Per Eskilsson skrev:
Även själva handlingen att kasta posten utan lov är i sig brottsligt och kan klassas som egenmäktigt förfarande 8 kap. 8 § brottsbalken alternativt olovligt förfogande, 10 kap. 4 § brottsbalken.
(Källa)
Sammanfattning:
- Polisen gör ingenting.
- Skatteverket gör ingenting.
- Kronofogden gör hembesök.
- Du har inte rätt att öppna posten.
Jag fick för en del år sedan mycket post i min låda som skulle till samma nummer på nästa väg, då inte Posten tog tag i problemet så öppnade jag posten , tejpade igen och lade på lådan med texten: adressaten okänd på denna adress sen kom det inte fel igen.Marcus_L skrev:
Du får inte öppna posten,att öppna annans post utan lov är brottsligt enligt 4 kap. 8 § brottsbalken, man gör sig då skyldig till brytande av posthemlighet och straffskalan för brottet är böter eller fängelse i upp till 2 år. Det kan alternativt anses vara intrång i förvar enligt 4 kap. 9 § brottsbalken (samma straffskala), som är subsidiärt till 4 kap. 8 §. Detta eftersom att 4 kap. 8 § endast gäller fall där meddelandet är ”under befordran”, alltså innan det lämnats i brevlådan. Om någon olovligen bryter annans förseglade brev efter att det lämnats i mottagarens brevlåda så ska det klassas som intrång i förvar.
Även själva handlingen att kasta posten utan lov är i sig brottsligt och kan klassas som egenmäktigt förfarande 8 kap. 8 § brottsbalken alternativt olovligt förfogande, 10 kap. 4 § brottsbalken.
(Källa)
Kommer posten fel kryssar man adressen och skriver på framsidan, "retur avsändaren, okänd på angiven adress" och lägger därefter brevet på närmaste brevläda (om det finns nån kvar..)maxmsm skrev:
Problemet löst...
Inte vad gäller folkbokföringen. En felaktig folkbokföring upphör inte bara genom att posten returneras. Kronofogden skickar brev om och om igen till den senast kända adressen, oavsett hur många år sedan breven började returneras. Det gör absolut ingen nytta hos denna myndighet.W WilleR skrev:
Det gjorde jag i mer än ett års tid, sedan tröttnade jag på den inkompetenta postutbärningen.W WilleR skrev:
Ställ en soptunna med namnet på, lär ju räcka tills de är löst. Behöver ju inte tömma den utan bara förvara posten tillsvidare. Lär inte finnas något ansvar att ta rätt på posten.
Administrator
· Skåne
· 6 701 inlägg
Idag fick vår osynliga inneboende ovanligt många brev. Baserad på avsändarna så verkar han vara verksam i bilbranschen.
Antingen är han målvakt åt någon eller så skaffar han bilar på löpande band som han sedan säljer på Blocket.
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Undrar om den där "stackarn" hade kunnat hitta ett sämre ställe att skriva sig på ens om han hade försökt?
Hans tilltag har blivit både lärorikt och en följetong för ett stort antal intresserade människor 
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg