harry73
Ring kronofogden och transportstyrelsen och be dom att ta kontakt med skatteverket

Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Nu har vi börjat få post. Två brev från Kronofogden, ett från Transportstyrelsen, ett från Vismas inkassotjänst och tre reklamerbjudanden.

Jag stryker över adressen och skriver ”Fel adress. Personen bor inte här. Drogproblem.” och skickar tillbaka.
Jag strök adressen och skrev "adressat okänd, åter avsändare" Hur effektivt det är kan man fundera på. Tror inte det fungerade på nånting... Men kanske om man har tur så funderar Kronis. Man tröttnar på att skicka tillbaka posten. Så för vår del så hamnade de efter ett tag i den andra stora brevlådan som står ute. De med ett stort lock ovanpå :)

• Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
hsd
Man bör nog inte skriva "drogproblem"....
Kontakta även postnord direkt

Nu har vi börjat få post. Två brev från Kronofogden, ett från Transportstyrelsen, ett från Vismas inkassotjänst och tre reklamerbjudanden.

Jag stryker över adressen och skriver ”Fel adress. Personen bor inte här. Drogproblem.” och skickar tillbaka.
Du borde kanske skriva "bor inte här, har aldrig bott här"?

• Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Man bör nog inte skriva "drogproblem"....
Kontakta även postnord direkt
Skulle jag skriva ”knarkare” istället?

• Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Man får väl börja med att kolla om dom har vapenlicens...
Tyvärr. Det kan man inte få reda på. Inte offentlig uppgift. Har försökt.
Efter att ha läst halva tråden.. Detta är ett exempel på vad som generellt pågår i Sverige., de styrande bryr sig inte om den enskilde, det är STATEN som är det väsentliga och som till varje pris ska skyddas!
Vårt system och de styrande anser ju sen decennier att det är inte den som VI anser vara offer som är offret utan förövaren, dvs brottslingen.
Att det skall ta 6-8 månader att få en falsk adress korrigerad är rent skandalöst, borde gå på under en vecka med rätt resurser och kompetent personal.
men, det finns ju idag så mycket annat som "drar pengar" för staten och som anses som viktigare.
Har tidigare berättat att f hustrun släppte in en ny ägare i en borätt, det skulle ta ett år att få bort dem enl kronkalle...Jag löste det på mitt sätt, tre dagar.

Om jag ska var lite mästrande (f'låt :D) så är "att ringa" en myndighet nästan det sämsta man kan göra.. Skriv ett formellt brev !
Ett anlänt brev/dokument skall alltid diarieföras av myndigheten, och det blir även en bekräftelse på att man agerat, och när.
Så inte med telefonsamtal.

• Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
Skulle jag skriva ”knarkare” istället?
Ingetdera. Det räcker med "åter avsändaren".
Skaffa en stämpel, då går det snabbt och smidigt. :)

• Gilla
hsd
  • Laddar…
harry73
Prata med brevbäraren + klistra en lapp på brevlådan att de ska returnera Xs brev till avsändaren.

Men i första hand skulle jag ta kontakt med kronofogden och förklara läget plus ge dom all info ni har om föräldrar/förra adress/telefon/swish/mm och be dom att be Skatteverket att skynda på

Redigerat av moderator:
  • Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
Menar du att jag ska öppna breven så att jag får fatt i uppgifter som hjälper mig att reklamera breven?

harry73
Om du tror att det hjälper dig KAN du alltid öppna breven, men jag tror inte det behövs. Har du personnumret (eller bara namnet) borde det vara tillräckligt för kronofogden och transportstyrelsen att hitta ärendet. Sedan kan ni berätta hur de enklast kan leta upp gubben.

harry73 harry73 skrev:
Men i första hand skulle jag ta kontakt med kronofogden och förklara läget plus ge dom all info ni har om föräldrar/förra adress/telefon/swish/mm och be dom att be Skatteverket att skynda på
Jag ringde kronofogden och berättade. De skickar vidare ett mail till deras delgivningsenhet, de som åker ut och gör utmätningar, men de sa att de inte hade någon rutin för att skicka felaktiga adresser vidare till skatteverkets folkbokföring. De hämtar bara adresser därifrån några gånger i veckan.

Det spelar ingen roll vad ni gör med breven så länge personen är skriven på adressen. Kronofogden kommer garanterat förr eller senare leta efter personen ändå.
Brottsligt eller inte. Jag hade skrivit en flyttanmälan till nån tidigare adress och skickat in. Jag tror inte personen själv kommer att göra en polisanmälan direkt.

Redigerat av moderator:
hsd
Menar du att jag ska öppna breven så att jag får fatt i uppgifter som hjälper mig att reklamera breven?
Låt posten öppna om de saknar returadress

• Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
Hemmakatten
Jag har nu läst igenom hela tråden och redigerat och/eller raderat inlägg där personens namn och adress publicerats. Det strider mot forumreglerna.

Det strider också mot forumreglerna att föreslå olagliga metoder för att komma tillrätta med TS problem
.

Så fortsättningsvis har vi en saklig diskussion och försöker driva frågan framåt.
Hemmakatten/moderator

Redigerat:

Stryk över den svaga orangea streckkoden längst ned på kuverten också. Annars kommer de bara snurra tillbaka till er.

Råkade ut för liknande för ett par år sedan.
Då skrev vi bara "adressaten okänd", strök streckkoden o la tillbaka all post i gula lådan.
Vi anmälde aldrig till skatteverket eller så, men efter ett par månader (kan varit upp mot ett år, minns inte) slutade det komma post till den för oss okända människan.
Sökte på personen då för att se vad det stod och då hade han fått "adress okänd".

Det sorgliga var att det fortsatte komma adresserad reklam till denna människa i flera år efteråt. Nu har vi flyttat, men skulle inte förvåna mig om reklamen fortsätter ramla in då o då

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.